ارتباط تصویری (گرافیک) چیست؟

ارتباط تصویری (گرافیک) چیست؟

امروزه از زبان های مختلفی برای بیان یک مفهوم استفاده می شود یکی از این زبان ها که از دیر باز مورد استفاده بی شماری از افراد قرار گرفته است می توان به ارتباط تصویری یا گرافیک اشاره کرد. این نوع ارتباط با استفاده از نمادها و نشانه هایی که هر کدام دارای مفاهیم مربوط به خود هستند استفاده می شوند. در این مطلب ما می خواهیم از گرافیک به عنوان یک نوع ارتباط تصویری نام ببریم که با ترکیب تصاویر مختلف و با استفاده از رنگ و فرم های متنوع می تواند روی مفاهیم پایه ای که هر انسانی با آنها آشنایی دارد کار خود را انجام دهد. هر نوع طراحی که در گرافیک انجام می شود نیاز به تخصص و مهارت و تکنیک هایی دارد که طراح گرافیک باید به آنها در طراحی گرافیکی خود توجه کند.

ارتباط تصویری

از ارتباط تصویری می توان به عنوان بهترین راه ارتباطی بین افراد و به اشتراک گذاری اطلاعات مورد نظرشان نام برد. با استفاده از ارتباط تصویری ما می توانیم اطلاعات و ایده های خود را با استفاده از نمادها و تصاویر بیان کنیم. در واقع انسان ها دارای سه نوع ارتباط می باشند. علاوه بر ارتباط کلامی که شامل صحبت کردن می باشد از ارتباط غیر کلامی یعنی زبان بدن، لحن صحبت و غیره نیز میتوان برای ارتباط برقرار کردن استفاده نمود. اما در این بین شما ممکن است وارد مکانی شوید که به زبان آنها آشنایی ندارید و به دنبال پیدا کردن آدرس مورد نظر خود می گردید. در اینجا است که ارتباط تصویری می تواند به شما کمک کند. در واقع شما با استفاده از ارتباط تصویری به راحتی و با دنبال کردن نشانه ها و علائم به مقصد خود می توانید برسید. در واقع این نوع از ارتباط در بین مردم  بیشتر قابل اعتماد است. ارتباط تصویری شامل: علائم، طرح های گرافیکی، فیلم ها، تایپوگرافی و نمونه های زیاد دیگری می شود.

ارتباط تصویری (گرافیک) چیست؟


تاریخچه استفاده از ارتباط تصویری

شواهدی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد ارتباط تصویری از قدیمی ترین نوع ارتباطات در بین مردم بوده است. مناطقی در بعضی از نقاط جهان کشف شده است که نشان می دهد در زمانهای دور و در داخل غارها ، مردم از تصاویر برای بیان مفهوم مورد نظرشان استفاده می کرده اند. این تصاویر دارای قدمتی بسیار زیاد می باشند که حتی گفته می شود که این قدمت به 40000  سال پیش بر می گردد. نقاشی های درون غارها نشان می دهد زمانی که ارتباط کلامی وجود نداشت از ارتباط تصویری استفاده می شده است. این نقاشی ها و تصاویر شامل موضوعات مختلفی از جمله حیوانات مناظر و فضاهای مقدس می باشند. با توجه به این موضوع می توان گفت که ، ارتباط تصویری قبل از ارتباط کلامی به وجود آمده است.

با پیشرفت جوامع بشری و مسافرت افراد به مکان های جدید رفته رفته ارتباط تصویری گسترش پیدا کرد. این پیشرفت ها در ارتباط تصویری زمینه را برای درک بهتر مفاهیم فراهم کرده اند. با گذشت زمان ویژگی های جدیدی در ارتباط تصویری مشاهده شد که با مفاهیم اساسی سرو کار داشتند. برای درک بیشتر این موضوع مثالی برای شما می آوریم. مثلا در تصویر درخت ما می توانیم شاخه ها ،تنه و برگ ها را ببینیم . در گرافیک یا ارتباط تصویری در سطح جهانی از این ویژگی ها به عنوان نماد برای رساندن یک مطلب یا درک مفاهیم پایه ای استفاده می شود. زریا این خصوصیات ها در همه جای جهان دارای یک معنی مشترک می باشد.

مردم حدود 600 سال قبل برای ارتباط تصویری از چاپ تصاویر بر روی برگ ها استفاده کردند. این کلمات چاپ شده باعث گسترش ایدها و اطلاعات در سطح جهانی شد و به شیوه غیر کلامی گسترش پیدا کرد.

ارتباط تصویری (گرافیک) چیست؟


نشانه شناسی در ارتباط تصویری

اگر بخواهیم به صورت آکادمیک، نشانه شناسی در ارتباط تصویری را توضیح دهیم می توانیم بگوییم به مجموعه ای از نمادها و نشانه ها که مورد مطالعه قرار می گیرد نشانه شناسی بگوییم. استفاده از نمادها و تصاویر با هدفی همراه است که این اهداف جز اصول گرافیک یا ارتباط تصویری می باشند. مهمترین هدف ارتباط تصویری تجزیه و تحلیل نماد ها و چگونگی تحلیل مردم از آنها می باشد. به عنوان نمونه همان درخت را در نظر می گیریم. مردم در ابتدا از طریق فرهنگ و جامعه می اموزند که کلمه درخت چه معنایی دارد و سپس آن را به موضوع مرتبط میکنند و در نتیجه تصویر درخت برای انها و معنی آن شناخته شده می شود. از این پس تصویر درخت را ببینند می توانند بفهمند که چه مفهومی دارد. با توجه به اینکه این مثال بسیار ساده ای می باشد اما نشانه شناسی در ارتباط تصویری بسیار پیچیده تر از آن می باشد.
 

اهداف ارتباط تصویری و طراحی گرافیک

از گرافیک یا به بیان دیگر از ارتباط تصویری در هر زمینه ای  و برای اهداف زیادی استفاده می شود که در اینجا به چند مورد از انها اشاره می کنیم.

استفاده از ارتباط تصویری در تبلیغات یک محصول می تواند در فروش هر چه بیشتر آن کمک کند. بیشتر کسب و کارها دارای یک برندی هستند که این برند ها با استفاده از ارتباط تصویری به مردم شناسانده می شوند. هر چه تصاویر مورد استفاده در تبلیغات برند مورد نظر ساده تر و در عین حال مفهومی تر باشد باعث توجه بیشتر مخاطبان به آنها می شود.

در ترویج محصول مورد نظر می توان به صورت گرافیکی از تصاویری استفاده کرد که یک رویداد یا یه عقیده یا یک فلسفه را بیان نماید.

تصاویری که در طراحی گرافیکی استفاده می شود باید دارای یک تعریف از محصول یا هدف مورد نظر سازمانی باشد که می خواهد با استفاده از ارتباط تصویری با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. در واقع تعریف در ارتباط تصویری برای انتقال اطلاعاتی است که مربوط به مخاطبان خاصی می باشد که منجر به درک یک رویداد، مفهوم ، ایده و یا عقیده ای خاص می شود.

یکی دیگر از اهداف ارتباط تصویری در واقع آموزش یک مفهوم به مخاطبان می باشد.

ارتباط تصویری (گرافیک) چیست؟


انواع گرافیک در ارتباط تصویری

طراحی گرافیکی در هر زمینه ای نیاز به مهارت و تخصص و تکنیک خاصی می باشد. اگر به دنبال خدمات طراحی برای تجارت خود می باشید یا به دنبال اموزش به عنوان گرافیست مشغول به کار شوید باید با انواع گرافیک آشنا شوید.

1- ارتباط تصویری
2- طراحی گرافیکی در بازاریابی و تبلیغات
3- طراحی محیط
4- طراحی حرکت
5- طراحی شرکت
6- طراحی وب سایت
7- طراحی بسته بندی
8- طراحی برند خاص
 

دلایل اهمیت ارتباط تصویری(گرافیک)

1- ارتباط تصویری یا گرافیک باعث افزایش فروش می شود.
2- نام تجاری برند شما را به یادماندنی می کند.
3- شما در جمع رقبا قرار می دهد و باعث معروف شدن برند شما می شود.
4- باعث ایجاد روابط بیشتر در بین مشاغل می شود.
5- مفاهیم را با زبان تصویر بیان می کند که این امر می تواند برای همه افراد جامعه قابل درک باشد.
6- گرافیک برای انتقال مفاهیم به زبان اکثر مردم می تواند صحبت کند و مورد توجه قرار بگیرد.

در واقع از ارتباط تصویری می توان در زمینه های زیادی استفاده کرد. طرح هایی که از طریق گرافیکی ایجاد می شود می توانند مخاطبان خود را در هر سنی تشویق به برند مورد نظری که آن طرح برای آنها ترسیم شده است کنند. این نوع ازارتباط برای بیان مفاهیم به زبان تصویر سازی ایجاد می شود. و کسانی که از ارتباط تصویری در تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند به حتم نسبت به سایرین از موفقیت بیشتری برخوردار می شوند.


منبع: www.flashcardmachine.com
نسخه چاپی