طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس چیست؟

امروزه صنعت مد پیشرفت چشمگیری در زمینه های مختلفی کرده است یکی از این پیشرفت ها در مورد طراحی لباس می باشد. طراحی لباس به نوعی هنر گفته می شود که با ساخت لباس و دیگر اکسسوری هایی در این زمینه ارتباط دارد. در واقع طراحی لباس تحت تاثیر نگرش های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و با گذشت زمان و مکان متفاوت ظاهر می شود و در هر دوره ای دارای تنوع می باشد.

در طراحی لباس باید کلیه فرآیند هایی که مربوط به طراحی و دوخت می باشد توسط طراح لباس انجام شود. طراح لباس در ابتدا طرح مورد نظر خود را بر روی کاغذ پیاده می کند و بعد از آن شروع به دوخت لباس می نماید تا سرانجام آن را در معرض دید عموم قرار می دهد. از این رو طراحان لباس باید با مسائل روز دنیا و زیبایی شناسی محیط آشنایی داشته باشند تا بتوانند از آنها در طرح های لباس استفاده کنند.

از آنجایی که طراحی لباس نوعی هنر محسوب می شود پس می تواند دارای تنوع بسیاری در طرح و رنگ باشد. این تنوع و در واقع محدود نبودن در طراحی باعث می شود که عده بسیاری از افراد به این رشته علاقه مند شوند و با توجه به ویژگی های شخصیتی خود و یا کارفرمایی که قرار است برای او لباس طراحی کنند، طرح های متنوعی از خود ارائه دهند.

این حرفه دارای دو بخش اساسی است. یکی اینکه طراحی لباس برای یک شخص خاص یا معروفی انجام می شود و دیگری برای عموم مردم قابل استفاده است که به صورت لباس هایی آماده می باشند که به تولید انبوه می رسند و از آن به عنوان مد در طراحی لباس می توان نام برد.
 

تاریخچه طراحی لباس

پوشش در واقع در بین فرهنگ های مختلف و از زمان های قدیم وجود داشت. در ابتدا هدف از پوشیدن لباس علاوه بر پوشش اهدافی مانند جادو ، آراستگی ، استفاده در آیین های مذهبی خاص و موارد دیگری بود .رفته رفته این پوشش گسترده تر شد و تنوع بسیاری به خود گرفت. با پیشرفت صنایع بشر به این فکر افتاد که صنعتی را راه اندازی کند که در آن مردم بتوانند لباس هایی با تنوع زیاد را انتخاب نمایند و در پوشش و ظاهر خود تغییراتی اتخاذ نمایند.

از این رو صنعتی به نام صنعت مد به وجود آمد که بیشترین توجه آنها بر روی طراحی لباس بود. این صنعت رفته رفته افراد مختلفی از جامعه را به خود جذب کرد و باعث شکوفایی طراحی لباس شد.

تا سال 1800 تمام اروپای غربی از لباس هایی با طرح های یکسان استفاده می کردند.در حدود قرن بیست مجلات مد در زمینه طراحی لباس شروع به فعالیت نمودند که در سراسر جهان مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند. از جمله مشهور ترین مجلاتی که در زمینه طراحی لباس و مد در سال 1912 تاسیس شد می توان به مجله مد La Gazette du Bon Ton اشاره کرد که توسط لوسیان وگل ایجاد شد. این مجلات تاثیر بسیار زیادی در طراحی لباس به شیوه امروزی و جدید بر مردم گذاشتند.

اولین ماده ای که برای ساخت لباس مورد استفاده قرار گرفت، احتمالا پارچه کتان می باشد که در مصر باستان و از زمان دوره نوسنگی ساخته شد.

طراحی لباس چیست؟


نکات مورد استفاده در طراحی لباس

طراحی بخش مهمی از لباس شما را تشکیل می دهد و یکی از عوامل مهم در فروش بیشتر لباس می باشد. در واقع طراحی لباس با طراحی در سایر زمینه های هنری متفاوت است. به همین علت باید به نکاتی در مورد طراحی لباس توجه کنید که به آنها می پردازیم.

جرات این را که بتوانید یک طرح نو و متفاوت را ارائه دهید ، داشته باشید. هیچ طراحی با ریسک کردن نمی تواند به موفقیت برسد. شما باید برای شناساندن طرح جدید خود در طراحی لباس به روش های خلاقانه باید روی بیاورید.

از ترند ها پیروی کنید اما هرگز طرحی را کپی برداری نکنید. مشتریان شما بسیار باهوش هستند و متوجه این قضیه می شوند در نتیجه طراحی لباس شما در بازار جهانی و صنعت مد علنا با شکست مواجه ی شود.

طراحی در واقع نوعی سرمایه گذاری محسوب می شوند ولی این قضیه در بین اکثر مردم به اشتباه تعبیر می شود که این کار صرف هزینه اضافی است. اما در واقع یک نوع سرمایه گذاری برای شرکت یا برند می باشد. پی برای داشتن یک طرح مشهور در بازار جهانی باید سرمایه گذاری کنید.

در طراحی لباس خلاقیت داشته باشید. همیشه در هر مکانی که هستید می توانید از عوامل موجود در آن مکان ایده بگیرید و این ایده ها را به صورت هنرمندانه در طرح خود به اجرا درآورید. امروزه با توجه به خلاقیت طراحان لباس های متنوعی در صنعت مد و پوشاک به چشم می خورد.

در طراحی لباس سبک مربوط به خود را داشته باشید. این سبک به شما هدف می دهد و خط سیر شما را نشان می دهد. داشتن سبک به این معنا نیست که لباس هایی که طراحی می کنید به یک شکل باشند. شما می توانید در سبک خود تنوع ایجاد کنید حتی می توانید سبک خود را ایجاد نمایید و به عنوان برند خود از آن استفاده کنید و درآمد بسیار زیادی از این طریق به دست بیاورید.
 

حقایق جالب در مورد طراحی لباس

در مورد طراحی لباس در جوامع مختلف می توان به حقایقی پی برد که در هر فرهنگی به صورت متفاوت پدید آمده است. در واقع هر فرهنگی دارای حقایق جالب مربوط به خود در مورد نوع پوش و طراحی لباس می باشد. به عنوان نمونه:

1- در ایالات متحده امریکا هر فرد به طور متوسط دارای 7 جفت شلوار جین است. این نشان می دهد که شلوار جین در امریکا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
2- در زمان جنگ جهانی اول به دلیل کمبود پارچه فقط مردان شلوارک استفاده می کردند زیرا این کار مقرون به صرفه تر بود.
3- یکی از محبوب ترین پوشاکی که طراحی شده است تیشرت نام دارد که هر ساله حدود دو میلیارد از آن به فروش می رسد.
4- در زمان قدیم لباسهایی که به رنگ ارغوانی بودند توسط ماموران، امپراطوران و سایر اشراف استفاده می شده است و این به دلیل ویژگی رنگ ارغوانی بود.
5- تا آغاز قرن نوزدهم برای نمایش لباسی که طراحی شده بود از عروسک ها به عنوان مدل های انسان استفاده می شده است.
6- اولین شخصی که از طراحی لباس سفید استفاده کرد ملکه ویکتوریا بود.
7- از رنگ سفید در طراحی لباس در انگلستان قدیم به عنوان رنگ عزاداری استفاده می شد. این رنگ از لباس هنوز هم در چین و هند رنگ مربوط به عزاداری می باشد.
8- در دنیای غرب دامن و لباس عمدتا برای زنان طراحی می شود ولی در بعضی از مناطق دیگر جهان هر دو جنس می توانند از آنها استفاده کنند.

با توجه به اینکه طراحی لباس در بسیاری از دانشگاه های جهان به عنوان یک رشته تحصیلی آموزش داده می شود می توان به اهمیت این حرفه پی برد. در واقع با یادگیری نکات مربوط به طراحی لباس می توانید به یک طراح حرفه ای تبدیل شوید و برند مربوط به خود را راه اندازی نمایید. این حرفه بسیار دارای تنوع بسیاری در سبک ها و استایل های مختلف طراحی لباس می باشد و همین امر سبب ایجاد خلاقیت در طراحی می شود.


منبع: www.thefactshop.com
نسخه چاپی