معرفی کتاب «250 بازی 5 دقیقه ای با بچه ها، در خانه و مهد و مدرسه»
 کتاب «250 بازی 5 دقیقه ای با بچه ها، در خانه و مهد و مدرسه» به قلم پترا راین‌‌هارد و ترجمه اکبر قندی در سال 1391 توسط موسسه انتشارات قدیانی روانه بازار شده است. این کتاب در دوشماره مختلف کتابنامه رشد آموزش و پرورش تایید و معرفی شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «بازی­های 5دقیقه ای را بدون اینکه به مقدمات طولانی، وسایل پرهزینه و یا توضیحات خسته­ کننده نیازی باشد، می توان انجام داد. این بازی‌ها برای گذراندن اوقات فراغت و پیشگیری قطعی از یکنواختی و کسالت، بسیارمفید هستند».

در بازی‌های این مجموعه همان‌قدر که اشتیاق ذاتی کودکان به جنب‌وجوش درنظر گرفته می‌شود، به نیاز آنها برای داشتن فرصت‌هایی که بتوانند باآرامش فکر کنند، هم توجه دارد؛ ولی از همه مهم‌تر اینکه بچه‌ها بازی دسته جمعی را دوست دارند و از انجام آن‌ها لذت می‌برند.

دراین مجموعه، هم بازی‌هایی که دقت تمرکز و قدرت‌بیان بچه‌ها را افزایش می‌دهد، گردآوری شده است و هم بازی‌هایی که مهارت، تعاون و همکاری آنها را بهبود می‌بخشد.

رده‌بندی سنی این بازی‌ها براساس تجربه شخصی نویسنده است که از شرکت کردن در بازی‌های گروهی بچه‌ها یا از بازی با دخترش به دست آمده است؛ ولی ازآنجایی که بچه‌های هم سن و سال، در روند رشد خود تفاوت‌های زیادی را نشان می‌دهند، رعایت رده بندی سنی را الزامی نمی‌داند.

این کتاب در چهار فصل تدوین شده است: فصل اول شامل بازی‌های شامل بازی‌های حرکتی، مهارتی و بازی‌هایی برای بهبود تعاون و همکاری بین کودکان است که اوقات فراغت کودکان را پر کرده و قدرت یادگیری آن‌ها را بالا می‌برد.

فصل دوم باعنوان بازی‌های آرامش‌بخش، شامل بازی‌هایی است که موجب ایجاد و افزایش آرامش خاطر، تمرکزحواس و توجه کودکان می شود.

فصل سوم این کتاب، شامل بازی‌هایی با انگشت‌ها و دست‌ها است که موجب افزایش توجه و تمرکز کودکان، هماهنگی دست و چشم، افزایش مهارت ظریف انگشتان دست و مچ و تقویت ماهیچه‌های دست در سنین رشد می‌شود.

فصل چهارم کتاب دربرگیرنده بازی‌هایی همراه با رقص و آواز است که معمولا به‌صورت دسته جمعی برگزار می‌شود و شادی و نشاط کودکان را فراهم می‌آورد؛ افزون براین به ایجاد و تقویت روحیه فعالیت و کارگروهی در بچه‌ها کمک شایانی می‌کند.

فصل پایانی کتاب شامل بازی‌های حسی است که سیستم پردازش حسی کودک را تقویت کرده، خلاقیت را پرورش داده و هیجانان منفی کودک مثل ترس، اضطراب و خشم را کم می‌کنند.
نسخه چاپی