افسرده‌ها بستني بخورند!
افسرده‌ها بستني بخورند!
افسرده‌ها بستني بخورند!

نويسنده: دكتر مسعود كيمياگر/ متخصص تغذيه




بستني‌، خيلي‌ها را در تمام دنيا به خود جلب کرده و شايد يکي از علل اصلي اين محبوبيت، وجود هوا در بستني باشد!30 درصد هر فال بستني را هوا تشکيل مي‌دهد و حالت مخملي که در حين خوردن بستني در دهان حس مي‌کنيم، به خاطر وجود هواي درون آن است که احساس خوشايندي را در فرد به وجود مي‌آورد. اصولا تهيه بستني بدون وجود هوا در آن معنا ندارد. فراموش نکنيد که ما 50 درصد کلسيم شير را از خوردن بستني به دست مي‌آوريم؛ مثلا يک ليوان بستني 260 تا 270 ميلي‌گرم کالري و 160 تا 170 ميلي‌گرم کلسيم دارد، در حالي که يک ليوان شير داراي 220 کيلوکالري انرژي است. عده‌اي معتقدند به جاي خوردن شير مي‌توان بستني خورد، در حالي که اين روش جايگزيني درست نيست.
در کل، تمام بستني‌هايي که پايه‌‌شان شير است، پرکالري و چرب هستند و کلسيم بالايي دارند. البته بستني‌هاي ميوه‌اي کلسيم پايين‌تر و چربي و کالري کمتري دارند. بستني محاسن زيادي دارد؛ يکي آنکه با خوردن آن احساس شعف و شادي به انسان دست مي‌دهد و آن به خاطر ترشح بتا آندورفين در مغز است، درست مثل احساس شادي‌اي که با خوردن شکلات هم مي‌توانيم کسب کنيم. مطالعات نشان داده‌اند افراد افسرده مي‌توانند براي يافتن نشاط با خوردن بستني تسکين يابند. بستني با ترکيبات شير به خاطر چربي و قند چاق کننده هم هست ولي بستني‌ ميوه‌اي و يخي چون هواي بيشتري دارد و شير ندارد، کالري‌اش پايين بوده و اين مضرات را هم ندارد.
گاهي عده‌اي شکايت مي‌کنند که با خوردن بستني دچار سردرد مي‌شوند، در حالي که علت سردرد آنها انقباض شديد رگ‌هاي خوني است که بر اثر سرما ايجاد مي‌شود. براي رفع اين حالت بايد بستني را آرام آرام خورد و با مقدار کم در دهان مزه‌مزه کرد. بايد مولکول‌هاي بستني را در دهان احساس کنيد. در حقيقت بايد از خوردن بستني به اين طريق لذت ببريد چون قورت دادن يک باره بستني يا تندخوردن آن باعث سردرد موقت مي‌شود.
منبع:www.salamatiran.com


نسخه چاپی