معجزه ويتامين C در درمان نقرس
معجزه ويتامين C در درمان نقرس
معجزه ويتامين C در درمان نقرس

نويسنده:دکتر مهرداد اخوان بهبهاني




براي كنترل نقرس بايد خوردن غذاهايي را كه منبع پورين و عامل توليد اسيد اوريك هستند، به حداقل رساند. بنابراين در رژيم غذايي ضد نقرس، انواع گوشت‌ها يا ممنوع مي‌شوند و يا اينكه بايد مقدار مصرفشان به حداقل برسد. در عوض، سهم روزانه بسياري از غلات، ميوه‌ها و سبزي‌ها (به‌خصوص منابع غذايي ويتامين C) به منظور پيشگيري و كنترل اين بيماري توصيه مي‌شود. مي‌پرسيد چطور؟ نوشته زير را بخوانيد تا جواب سوالتان را بگيريد.
برخي از تازه‌ترين مطالعات نشان داده‌اند مرداني كه از منابع غذايي و يا مكمل ويتامين C در مقادير بالا استفاده مي‌كنند، احتمال پيشرفت نقرس در آنها كاهش مي‌يابد و مشكلات مفصلي ناشي از رسوب اسيد اوريك در آنها پايين مي‌آيد. اين ويتامين عامل بسيار مهم و مفيدي براي حفاظت بدن در برابر بيماري نقرس است. اين بيماري اغلب در ميان مردان بالاي 40 سال ديده مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه اين ويتامين پايين آورنده اسيد اوريك در بدن است.
از آنجا كه نقرس آسيب‌هاي دايمي در مفاصل ايجاد مي‌كند و با چاقي، فشار خون و عادت به خوردن زياد گوشت قرمز و پنير رابطه مستقيم دارد، قابل كنترل به نظر مي‌رسد. مطالعات نشان داده‌اند كه با دريافت هر 500 ميلي‌گرم از اين ويتامين محلول در آب، احتمال ابتلا به نقرس 17 درصد كاهش پيدا مي‌كند. جالب است بدانيد كه يك پرتقال متوسط 70 ميلي گرم ويتامين C دارد اما با خوردن مكمل اين ويتامين، مقدار قابل ملاحظه‌اي از اين ماده مغذي به بدن خواهد رسيد. نتايج اين بررسي نشان داده است كه دريافت روزانه 1500 ميلي‌گرم از اين ويتامين در مقايسه با دريافت 250 ميلي‌گرمي آن به ميزان چشمگيري (در حدود 45 درصد) احتمال ابتلا به نقرس را كم مي‌كند اما بارها از سوي متخصصان تغذيه شنيده‌ايم كه دريافت ويتامين‌ها از طريق مواد غذايي در مقايسه با مكمل شان مؤثرتر بوده و بيشتر توصيه مي‌شود.

ويتامين C چگونه اثر مي‌کند؟

يكي از عملكردهاي اصلي اين ويتامين، سم‌زدايي و دفع مواد زايد است كه از آن جمله مي‌توان به دفع اسيد اوريك از بدن اشاره كرد. به اين ترتيب، دريافت هر چه بيشتر آن، دفع اسيد اوريك را از كليه‌ها افزايش مي‌دهد و به اين ترتيب، مانع از پيشرفت نقرس در افراد مستعد مي‌شود. از اين رو، مصرف منابع غذايي اين ويتامين به اين بيماران توصيه مي‌شود اما همان طور كه گفته شد، مطالعات مصرف مكمل آن را توصيه كرده‌اند.
البته افرادي كه سابقه سنگ‌هاي كليوي اگزالاتي دارند، بايد در مصرف اين ويتامين دقت كنند زيرا درست است كه احتمال نقرس با مصرف آن كم مي‌شود اما احتمال بروز سنگ كليه افزايش خواهد يافت. بنابراين، افزايش مصرف آب و ساير مايعات به عنوان يك عادت غذايي حياتي براي اين بيماران الزامي به نظر مي‌رسد.

4 توصيه‌ به نقرسي‌ها

از آنجا كه با شيوع چاقي و بروز فشارخون و ساير علايم ناشي از سندرم متابوليك، احتمال ابتلا به نقرس به خصوص در آقايان افزايش پيدا مي‌كند، مي‌توان با رعايت نكاتي از بروز آن پيشگيري و در صورت ابتلا پيشرفت آن را كنترل كرد.
1 اگر اضافه وزن داريد، هر چه سريع‌تر آن را به محدوده ايده‌آل برسانيد و اگر در حال رژيم گرفتن و كاهش وزن هستيد، توجه داشته باشيد كه از رژيم‌هاي لاغري غيراصولي استفاده نكنيد، به خصوص رژيم‌هاي لاغري پرپروتئين كه ميزان مصرف گوشت در آنها آزاد است.
2 از منابع غذايي مجاز ويتامين C استفاده كنيد. با اينكه دريافت اين ويتامين دفع اسيد اوريك را از راه كليه‌ها افزايش مي‌دهد و مصرف منابع غذايي آن به مبتلايان توصيه مي‌شود اما نمي‌توان هر غذايي را خورد. به طور مثال، خوردن انواع كلم‌ها به‌خصوص گل‌كلم و كلم بروكلي توصيه نمي‌شود اما مي‌توانيد از انواع توت‌ها كه اين روزها فصلشان هم هست و از انواع مركبات براي كنترل بيماري‌تان بهره ببريد.
3 سعي كنيد به همراه غلات كه منبع پروتئين گياهي و آهن (البته از نوع گياهي) هستند، از منابع غذايي مجاز ويتامين C و بتاكاروتن استفاده كنيد تا به اين ترتيب، جذب آهن بالا رفته و كمبود احتمالي كه بر اثر مصرف محدود گوشت‌ها ممكن است ايجاد شود، به حداقل برسد.
4 لبنيات را فراموش نكنيد. از آنجايي كه شما منابع مهم پروتئين را به دليل وجود پورين بسيار كم مصرف مي‌كنيد، نبايد از خوردن لبنيات غافل شويد زيرا اين گروه غذايي نيز داراي مقدار قابل توجهي پروتئين است. بنابراين فقط نوع كم‌چربشان را انتخاب كنيد. چون عادت داشتن به مصرف محدود چربي‌ها نيز به دليل كالري فراوان، براي مبتلايان به نقرس ضروري است.
منبع: www.salamatiran.com


نسخه چاپی