دعا برای هدایت یافتن
هر کسی ممکن است روزی گمراه شود و همه ما نیازمند هدایت خدا هستیم. حتی حضرت موسی که در مقام عصمت قرار داشت نیز از خدا هدایت را طلب می کند.


دعای سر به راه شدن

برای سر به راه شدن و پیدا نمودن راه مستقیم و درست این دعا را بخوانید:
 
«عَسی‏ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنی‏ سَواءَ السَّبیلِ» (قسمتی از آیه 22 سوره قصص)
«امیدوارم پروردگارم مرا به راه راست هدایت کند»


ماجرای دعای سر به راه شدن

زمانی که موسی وارد شهر مصر می شود دو نفر را می بیند که مشغول جدال و نزاع بودند که یکی از آنها فردی قبطی و از قوم فرعون و دیگری فردی از بنی اسرائیل بود. فرد بنی اسرائیلی از موسی کمک طلبید و موسی (ع) ضربه ای را با مشت یا کف دست به آن فرد قبطی زد تا او را دفع کند، اما در اثر آن ضربه، فرد قبطی جابجا مرد؛ یعنی موسی بدون عمد و به طور اتفاقی مرتکب قتل شد. بعد از این ماجرا حضرت موسی از دست ماموران فرعون فرار می کند و از شهر بیرون می رود و راهی شهر مدین می شود. مدین نام شهر قوم شعیب (ع) بوده و این شهر در برابر تبوک قرار داشته و بعضی دیگر آن را در هشت منزلی مصر دانسته اند. به هر جهت موسی (ع) بعد از خروج از مصر متوجه جانب مدین شد و در مقام توجه به پروردگار با خود گفت: امیدوارم که پروردگارم مرا به راه وسط و مستقیم هدایت کند تا گمراه نشوم و دچار افراط و تفریط نگردم. ظاهرا آن حضرت به راه مدین آشنا نبوده و امید هدایت از جانب پروردگار داشته‌ است‌.
 
روایت است که در اثناء راه به سر سه راه رسید و راه میانی آن را اختیار کرد. مأمورین فرعون که در تعقیب موسى بودند به آنجا رسیده و به دو راه دیگر رفتند و موسى را نیافتند. خلاصه موسى هشت روز و شب مى‌رفت و جز گیاه صحرا خوردنى نداشت. سعید بن جبیر گفته که موسى پابرهنه بود و به مدین نرسید تا آن که پایش مجروح شد، و چون توکل بر خدا نموده از او طلب هدایت کرد، حق تعالى ملکى را فرستاد بر اسب سوار، نیزه‌اى به دست گرفته گفت: اى موسى کجا مى‌روى؟ جواب داد: به مدین. گفت: راه را دانى؟ گفت: نه. گفت: من راهبر و بدرقه توام. پس موسى با او روان شد تا به آب مدین رسید.


نکات طلایی دعای سر به راه شدن

1- اوّل حرکت کنیم، سپس دعا کنیم و امیدوار باشیم. (وَ لَمَّا تَوَجَّهَ‌... قالَ عَسى‌ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی‌)
 
2- امیدوارى، در همه حالات پسندیده است. (عَسى‌ رَبِّی)
 
3- فراز و نشیب‌ها، یک سنت الهى در راه تربیت انسان‌هاست. (وَ لَمَّا تَوَجَّهَ‌ ... قالَ عَسى‌ رَبِّی‌)
 
4- کار خود را با استمداد از پروردگار آغاز کنیم. (وَ لَمَّا تَوَجَّهَ‌... قالَ عَسى‌ رَبِّی‌...)
 
5- در محیط هاى طاغوت‌زده که زمینه انحراف و تصمیمات نابخردانه فراهم است، از خداوند، هدایت بجوییم. (یَهْدِیَنِی سَواءَ السَّبِیلِ)


منبع: مرا زیبا بخوان (ربناهای قرآنی)

منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی