کرم موکا
کرم موکا
کرم موکا




مواد لازم:

پودر قهوه فوري/1قاشق سوپخوري
شير/2پيمانه(500ميلي گرم)
شکر/يک سوم پيمانه (70گرم)
شکلات سياه خرد شده/200گرم
زرده تخم مرغ/6عدد
خامه/200گرم
وانيل/يک هشتم قاشق چايخوري

طرز تهيه:

ابتدا يک سيني و 8 الي 9 عدد ظرف مخصوص رَمکين * (Ramekin) را آماده کنيد.
در ظرفي پودر قهوه فوري، خامه، نيمي از شکر و شير را با هم مخلوط کنيد و روي حرارت بگذاريد. بعد شکلات سياه خرد شده را داخل اين مخلوط بريزيد و تا زماني که شکلات آب شود، آنرا روي حرارت نگه داريد و مرتب هم بزنيد. در ادامه، وانيل را بيفزاييد و مواد را از روي حرارت برداريد.
زرده ها را به همراه نيمي ديگر از شکر 10 دقيقه با همزن برقي بزنيد و سپس مخلوط بالا را کم کم به زرده ها اضافه کنيد و دوباره مواد را روي حرارت قرار دهيد. مواد را مرتب هم بزنيد و به محض اينکه جوش آمد، از روي حرارت برداريد.
مايه آماده شده را داخل قالب هايي که در سيني حاوي مقداري آب چيده ايد، بريزيد و روي آنها را با فويل بپوشانيد.
سپس سيني را در فري با حرارت 175 درجه سانتيگراد، 40 تا 45دقيقه قرار دهيد تا کرم ها به روش بن ماري بپزند. براي اطمينان از پخت کرم ها، مي توانيد از يک خلال چوبي استفاده کنيد و آن را داخل کرم فرو کنيد. اگر چيزي از مواد به خلال نچسبيد، مي توانيد کرم ها را از فر خارج کنيد.
پس از خارج کردن کرم ها، اجازه دهيد در همان قالب، يک شب درون يخچال بمانند. دقت کنيد که حتماً روي کرم ها را بپوشانيد تا رويه آنها خشک نشود.
کرم موکا، پس از 12 ساعت آماده سرو است.
به دلخواه مي توانيد روي کرم هاي آماده شده مقداري سس گاناش بدهيد.

طرز تهيه سس گاناش:

براي تهيه اين سس، 100 گرم شکلات تخته اي و 75 گرم خامه نياز داريد.
خامه و شکلات را با هم مخلوط کنيد و روي حرارت مستقيم قرار دهيد. مواد را مرتب هم بزنيد تا شکلات آب شود. سپس مخلوط را از روي حرارت برداريد و پس از اينکه کمي خنک شد، آن را روي کرم موکاهاي آماده بدهيد. اين کار سبب مي شود که سطح کرم کاملاً صاف و شکيل شود.
*رمکين ظرف هاي نسوز و مخصوص دسرهاي يکنفره مي باشد که معمولاً از جنس سراميک است.
منبع:ماهنامه بين المللي تغذيه و رژيم درماني سرآشپز شماره 18


نسخه چاپی