هنر سینما چیست؟

هنر سینما

هنر سینما به راستی یکی از گسترده ترین و مهم ترین انواع هنر است. به این حوزه هنر گفته می شود پس آستانی مقدس دارد. همه ی ما به نحوی با سینما آشنایی داریم. همه ی ما خواسته و ناخواسته در زندگی درگیر این هنر می شویم و به خدمت آن درمی آییم. همین که پای فیلم و سریال می نشینیم، به سینما می رویم، تئاتر نگاه می کنیم، خود باعث می شود در مقام بیننده ظاهر شویم. بیننده یک جزو از هنر سینما محسوبم می شود. هنری که به غایت قدرتمند است. آنقدر که لنین می گوید: اگر سینما با ما باشد و تمام ارتش های دنیا در رو به روی ما، در نهایت ما پیروز خواهیم شد. این نشان بر اهمیت و قدرت نفوذ سینما دارد. با ما همراه باشیم تا مروری کامل و شامل بر هنر سینما داشته باشیم.
 

تاریخچه هنر سینما

در میان هنرهای هفتگانه، هنر سینما آخرین و هفتمین مورد است. همانطور که میدانید هنرهای هفتگانه، تئاتر، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی، رقص و سینما می باشند. در این میان هنر سینما روز به روز گسترده تر و جامع ترمی شود. به کمک هنرهای دیگر می رود و حوزه های فرهنگی و مرزی را در می نوردد. تاریخ اختراع سینما به سال 1895 برمی گردد. زمانی که برادران لومیر نقش مهمی در پیدایش این هنر ایفا کردند. البته این دو، تنها کسانی نبودند که در پیدایش هنر سینما نقش داشتند. از آن جایی که تکنولوژی، علم نگاتیو، پیدایش دوربین ها و هنر عکاسی و ... بر هنر سینما تاثیرگذار بوده است لذا نمی توان فرد مشخص و زمان قاطعی برای پیدایش این هنر عنوان کرد. اما برادران لومیر ده ها فیلم کوتاه ساختند. این فیلم ها از یک نما گرفته می شد و قطع و وصل کردن در آنها وجود نداشت. از جمله اولین فیلم های کوتاهی که در جهان ساخته شدند می توان به «ورود قطار به ایستگاه» (این فیلم را اولین فیلمی می دانند که بشر ساخته است)، «خروج قایق از لنگرگاه»، «غذا خوردن کودک» و «خروج کارگران از کارخانه» اشاره کرد. فرد دیگری که بعد از برادران لومیر، تاثیر زیادی بر تکامل سینما گذاشت، ژرژ مه‌لیس بود. دیدگاه او به سینما بیشتر تئاتری بود. کار او بدین گونه بود که پرده های مختلف را فیلمبرداری می کرد و در نهایت آن ها را به هم وصل می کرد. در نهایت، ادوین اس پورتر، با ساخت فیلم «سرقت بزرگ قطار»، هنر سینما را آنگونه که امروزه می شناسیم، نشان داد. 

هنر سینما چیست؟


همه چیز در مورد هنر سینما

سینما را اهل فن، یک رسانه می دانند که بر فناوری متکی است. امروزه سینما را تحت عنوان صنعت سینما نیز می شناسیم و یکی از پایه های اقتصادی برای هر کشورها محسوب می شود. کما اینکه هالیوود با تکنولوژی های بسیار پیشرفته، پرفروش ترین فیلم ها را می سازد و برای خود یک قطب اقتصادی محسوب می شود. اثری که از سینما خارج می شود را فیلم سینمایی می نامند. در واقع سینما از تصویر و صدا تشکیل شده است. عوامل زیادی در ساخت یک فیلم دست به دست هم می دهند. آنگونه که اگر فیلی به اتمام برسد و لیست پایانی را نگاه کنید، متوجه خواهید شد. از مهمترین این عوامل می توان به فیلمنامه نویس، کارگردان، بازیگر، تدوینگر، فیلمبردار، تهیه کننده و غیره نام برد. آیا می دانستید در ایران 21 شهریور را روز سینما معرفی کرده اند. از میان هنرهای هفتگانه، سینما جدیدترین آنها می باشد. هنری نوپاست که شاید بیست سال پیش اصلا به کیفیت امروزی نبوده است. پیشرفت تکنولوژی در این میان بسیار بر این عرصه تاثیرگذار بوده است. طراحی محیط های مجازی و رندرهای نهایی با نرم افزارهای خاص یکی از این موارد است. به این خاصیت، معجزه ی سینما می گویند.
 

ساختار سینما

اینگونه نبوده است که سینما را از اول تحت عنوان هنر سینما بشناسند. در آغاز سینما، یک پدیده ی صنعتی بود. در طول سالهای جنگ جهانی اول، به آن به دیده وسیله نمایشی و سرگرمی نگاه می کردند. بعدها قابلیت های هنری آن کشف شد. به طوری که ریچیوتو کانودو نظریه پرداز ایتالیایی، آن را «هنرهفتم» نام گذاشت. چرا که معتقد بود در سینما می توان دیگر هنرها را دید. 

کلمه ی سینما به معنای در حرکت و ثبت حرکات است. این پدیده که حرکت تصاویر ثبت شود البته که پیامد پیشرفت تکنولوژی ابزارهای عکاسی بود. به جرات می توان گفت که هیچ هنری نتوانسته به اندازه ی سنما فراگیر شود و بر افکار مخاطب تاثیر بگذارد. شاید مدت ها را بدون موسیقی بگذرانید، شاید اصلا نقاشی را تجربه نکنید اما از سینما و محصولات آن ناگزیر خواهید بود.

هنر سینما چیست؟


دوره های هنر سینما

سینما هنری متکی به علم و تکنولوژی است، برای همین آن را «هنر قرن بیستم» نیز نامیده اند. سینما از کلمه ای یونانی (کینه ما) گرفته شده است که به معنای حرکت است. یونانی ها در این هنر نیز نقش داشته اند! به طور کلی می توان تکامل و تحولات سینما را به سه دوره ی تقسیم کرد:

دوره ی سینمای صامت: شاید اگر الان پای یک سینمای بدون صدا بنشینید، حوصله تان سر رود و عصبانی شوید اما این یک دوره ی مهم از تاریخ سینما را بر می گیرد. زمانی که سینما آغاز شد در قالب سینمای صامت بود. در مرحله به سال 1895 برمی گردد. فیلم های سینمایی، بدون صدا و به صورت سیاه و سفید ساخته می شدند.

دوره سینمای ناطق: بعدها در سال 1927، سینمای ناطق و صدادار آغاز شد. این گونه بود که عامل صدا و ضبط و پخش آن باعث شد که سینما یک بعد جدید و مهم به آن اضافه شود و آن را به عنوان یک هنر سمعی-بصری بشناسند. بگونه ای که امروزه شاهد آن هستیم، صدا یک بخش جدانشدنی و بسیار مهم از هر فیلم است. چه بسیار فیلم هایی که به خاطر صدا و موزیک حرفه ای که به کار می برند جایزه های معتبر دریافت می کنند. 
دوره سینمای رنگی: این دوره جدید از سینما نیز از سال 1930 با اختراع فیلم رنگی، شروع شد. دوره ای که فیلم ها جذاب شدند. رنگ و رو پیدا کردند و در افزایش مخاطبان و دوستداران هنر سینما نقش مهمی ایفا کرد. 

هنر سینما چیست؟


اکران یعنی چه

کلمه ای که در این هنر و از زبان همه بسیار شنیده می شود، کلمه ی اکران است. این کلمه، فرانسوی است و معنی آن «به نمایش درآوردن» است.
 

نقد هنر سینما

امروزه یکی از حرفه ای ترین و مهم ترین ارکان سینما، بخش نقد و بحث آن است. بسیاری از افراد متخصص در این رشته به نقد و موشکافی جنبه های مختلف هنر سینما می پردازند. کسانی که تمامی جنبه های کار را می شناسند و در صورت بروز نکات مثبت و منفی، آلارمشان به صدا درمی آید. نقد سینما همواره کمک های شایانی به بهبود این هنر کرده است. وجود زمینه ی نقد و بررسی خود نشانگر ماهیت هنری سینما ی باشد. 

به نظر شما چرا اینگمار برگمان در مورد سینما گفته است که سینما برشی از زندگی نیست، سینما یک برش از یک کیک است.

از طرفی نیز هیچکاک می گوید من احساس می کنم سینما خواهد مرد!!


منبع:www.boroomand.ir
نسخه چاپی