ایتالیا
ایتالیا
ایتالیا

مترجم:عصمت شهبازی



 
با کودکان جهان (جهانگردی)
*پایتخت:رم
*مساحت:301/323کیلومترمربع
*جمعیت:57/988/000نفر
*دین:کاتولیک
*زبان:ایتالیایی
*واحدپول:یورو

سلام! اسم من «ماریو» است. من در سیسیلی واقع در ایتالیا زندگی می کنم. ایتالیا شبهه جزیزه ای است شبیه چکمه که در قاره ی اروپا و در دریای مدیترانه قرار گرفته است.
دو جزیره ی سیسیلی و ساردنی، متعلق به کشور ایتالیاست. یک چیز جالب و البته غیرعادی در کشور ما، وجود دو کشور مستقل داخل مرزهای ایتالیاست. اولی جمهوری سن ماریو که در شمال مرکزی ایتالیاست، سپس واتیکان که داخل شهر رم قرار گرفته است.
برخلاف خانواده های ایتالیایی که یک یا دو فرزند دارند، خانواده ما پرجمعیت است.
ما به زبان ایتالیایی صحبت می کنیم. اگرچه مردم بعضی از مناطق کوچک ایتالیا به زبان فرانسوی یا آلمانی صبحت می کنند.
چیزی که شما باید در مورد ایتالیایی ها بدانید این است که ما عاشق خوردن و آشپزی هستیم.
آیا شما می دانید بهترین غذاهای جهان در ایتالیا درست می شود؟
ناهار، مهم ترین وعده غذایی ماست. ما معمولاً برای ناهار پاستا(غذایی که با آرد و تخم مرغ تهیه می شود )داریم.
البته پاستا در مناطق مختلف کشور به نوع های گوناگون تهیه می شود. در شمال، پاستا را به شکل روبان های باریک درست می کنند و با سس سفید می خورند.درجنوب، آن را به صورت ماکارونی درست کرده، با سس گوجه فرنگی می خورند. من عاشق این غذا هستم. غذاهای دیگر که مردم ایتالیا درست می کنند معمولاً از گوشت گاو یا گوشت خوک تهیه می شود. البته ما به خوردن پنیر هم خیلی علاقه داریم. تحصیلات ابتدایی در کشور ما اجباری و رایگان است. بچه ها از سن 6 تا 11 سالگی در مدرسه ی ابتدایی درس می خوانند که مدت 5 سال طول می کشد. من زمانی که تحصیلات ابتدایی ام را تمام کنم یک امتحان ورودی به سه ساله ی دبیرستان می دهم. من باید 6 روز در هفته از 8:30 صبح تا 1:30بعداظهر به مدرسه بروم. مدارس ایتالیایی از ماه سپتامبر آغاز و تا نیمه ی ژوئن ادامه دارد.
ما به زبان ایتالیایی صحبت می کنیم؛ اما در مدرسه زبان انگلیسی هم می آموزیم.
شهری که ما در آن زندگی می کنیم پالرماست. پالرما یکی از شهرهای مهم ایتالیاست که درشمال غربی واقع شده است.
مرکبات، مجسمه و بناهای تاریخی پالرما خیلی معروف است. اکثر مجسمه های تاریخی این شهر متعلق به قرن 14 و 15 است.
بندری درپالرما وجود دارد که با مسافران و بارهای کشتی خیلی شلوغ می شود. وجود همین بندر باعث ایجاد شغل های بسیار زیادی شده است.اکثر مردم پالرما برای دولت کار می کنند. از صنعت های دیگر پالرما ساختمان سازی، کشتی سازی و صنعت غذاست.
ورزش های رایج کشور ما بسکتبال، فوتبال و مسابقات اتومبیل رانی است. البته فوتبال طرفداران زیادی در ایتالیا دارد.
ورزش مورد علاقه من بیس بال است. یک بازی سنتی ایتالیایی که من از پدرم یاد گرفته ام. البته من از ماهیگیری در اوقات فراغتم خیلی لذت می برم. درجه ی حرارت هوا معمولاً بین 12 یا 22 درجه است؛ یعنی هوا خیلی گرم است و البته تابستان درجه ی حرارت به 30 هم می رسد، که در این هنگام دوست داریم به سواحل دریا برویم.
آب و هوای پالرما نسبت به شهرهای دیگر این شهر بارانی تر و آلوده تر است.
لباس های مردم ایتالیا،غربی وشبیه لباس های مردم آمریکاست. زنان آمریکا بیش تر به پوشیدن لباس های مردانه علاقه دارند؛ ولی زنان ایتالیا این طور نیستند و پوشیدن لباس های زنانه را دوست دارند.
فردا، یکشنبه است.همه اعضای خانواده ی ما برای عبادت به کلیسا می روند. در ایتالیا کلیساهای زیادی وجود دارد که بعضی از آن ها تاریخ چند صد ساله دارند.شاید شما روزی بتوانید به ایتالیا بیایید و دوست داشته باشید تا به جاهای دیدنی کشورم بروید. جاهای دیدنی کشور ما که توریست های زیادی جلب می کند:
1-ونیز(Venice):شهر ونیز از جزیره های کوچک در دریای آدریاتیک درست شده است.در این شهر به جای خیابان، کانال ساخته شده است. مردم این شهر به جای اتومبیل از قایق برای حمل و نقل استفاده می کنند.
2-برج کج پیزا(Pisa).
3-بناهای تاریخی شهر روم.
از تعطیلات رسمی ما در ایتالیا کریسمس و عید پاک است. در این روزها من از بزرگ ترها هدیه می گیرم. البته من می توانم شما را به دیدن موزه ها ببرم یا باهم به استادیوم برویم و بازی فوتبال زیبایی را ببینیم. بعد از بازی هم شما را به خوردن یکی از غذاهای خوب ایتالیا دعوت می کنم. تا آن روز...
منبع:ماهنامه فرهنگی کودکان ایران ،پوپک شماره 180



 

نسخه چاپی