10 فرمان براي فرار از بوي بد عرق
10 فرمان براي فرار از بوي بد عرق
10 فرمان براي فرار از بوي بد عرق






عرق يک پديده ي طبيعي و لازم بدن است که ضمن مرطوب نگه داشتن پوست ، موجب دفع مقداري از مواد زايد بدن مي شود ، اما وقتي که بدن مخصوصاً در فصل گرم بد بو مي شود آن وقت براي فرد و اطرافيان او غير قابل تحمل مي شود . عرق بدن به تنهايي بدون بو است ، اما باکتري ها و قارچ هاي روي بدن از آن به عنوان محيط رشد استفاده کرده و سريعاً شروع به تکثير مي کنند و عرق را به ترکيبات بدبويي تجزيه مي کنند ؛ اما چرا برخي نواحي مثل زير بغل بيشتر بو مي گيرد ؟ علت اين است که غدد عرق در اين مناطق پروتئين و چربي نيز توليد مي کنند که مواد اوليه مناسبي براي تغذيه باکتري ها و قارچ هاي سطح پوست است . اين در حالي است که عرق نقاط ديگر بدن بيشتر محتوي نمک است و باکتري ها کمتر مي توانند از آن استفاده کنند .
اگر مي خواهيد از بوي بد عرق رها شويد به دستورهاي زير عمل کنيد :
1 ـ از خوردن ادويه ، زردچوبه ، فلفل ، خردل ، سس گوجه فرنگي ، پنير کهنه ، تخم مرغ ، روغن سرخ شده کالباس ، سوسيس و اغذيه نظير آن خودداري کنيد و همراه غذا از سبزي تازه و ميوه استفاده کنيد . همچنين استفاده از مواد لبني مثل شير و ماست را فراموش نکنيد .
2 ـ پيشگيري بهترين روش براي مبارزه با بوي بد عرق است . اگر عرق روي بدن نماند ، بو نيز نمي گيرد . براي بسياري از افراد شستشوي مرتب بدن براي رهايي از شر بوي بد کفايت مي کند ؛ البته شستشو با آب خالي کافي نيست چون نمي تواند به خوبي عرق را از سطح پوست پاک کند . براي دستيابي به نتيجه مطلوب بايد از شامپو و صابون ها استفاده کنيد .
3 ـ بعد از شستشوي بدن با آب و صابون و خشک کردن کامل بدن ، بلافاصله ، از ترکيبات ضد عرق براي زير بغل خود استفاده کنيد . توجه داشته باشيد دئودورانت ها مانع تعريق نمي شوند بلکه مانع متصاعد شدن بوي بدن مي شوند . در حالي که ضد تعريق ها مواد شيميايي هستند که تعريق را کاهش مي دهند ؛ البته ضد تعريق ها در اکثر موارد حاوي دئودورانت نيز هستند که بوي بدن را دفع مي کند .
4 ـ حتماً بدن خود را مرتب خشک کنيد زيرا باکتري ها به سختي در مناطق خشک بدن زنده مي مانند .
5 ـ لباس هاي نخي بپوشيد. زيرا لباس نخي و کتاني عرق را بهتر به خود جذب مي کنند . در مقابل لباس هاي نايلوني عرق را از سطح بدنتان کمتر جذب کرده و با باقي ماندن اين عرق در سطح پوست ، خود به خود بوي بد نيز استشمام مي شود .
6 ـ سيگار نکشيد .مصرف سيگار علاوه بر بدبو کردن دهان ، موجب بدبو شدن عرق نيزمي شود . در نظر داشته باشيد که هفته ها طول مي کشد تا بوي بد سيگار و اثر آن در عرق بدن بعد از ترک از بين برود .
7 ـ لباس تميز عامل مهمي براي جلوگيري از بوي عرق است . هر بار به حمام مي رويد لباس هايتان را عوض کنيد و لباس هاي تميز بپوشيد . گاهي در مناطق گرم و شرجي لازم است لباس ها را روزي چند بار عوض کرد .
8 ـ برخي بيماري ها موجب تعريق بدبو مي شود ، در اين مواقع چاره اي جز درمان بيماري اصلي وجود ندارد .
9 ـ موهاي زير بغل و کشاله ران خود را به طور مرتب بتراشيد . وجود مو در اين منطقه موجب مساعد شدن شرايط رشد براي باکتري ها مي شود .
10 ـ در هفته يک بار استفاده از صابون آنتي باکتريال ، گوگرددار و ترکيبات ضد قارچ مي تواند ميزان باکتري هاي مزاحم و بدبو شدن عرق را کم کند .
منبع:مجله خانواده شاد،شماره 39


نسخه چاپی