رفتار پدر با دختر باید چگونه باشد؟
در ادامه ۱۵ نکته‌ای را که جاستین طی سال‌ها در تربیت دخترانش یاد گرفته است با شما در میان می‌گذاریم تا شما نیز با نحوه درست رفتار پدر با دختر آشنا شوید.

۱. دخترتان بیش از هر چیزی، نیاز به محبت پدرانه دارد

بیشتر از وسایل و هدایایی که برایش می‌خرید یا چیزهایی که به او یاد می‌هید، دخترتان نیاز به عشق و محبت شما دارد. هیچ‌کس دیگری بر روی کره‌ی زمین نمی‌تواند نقش شما را ایفا کند. دخترتان انتظارات شما را برآورده نخواهد کرد، اشتباهات بزرگی مرتکب خواهد شد و حتی ممکن است مدتی به شما پشت کند، اما هیچ‌وقت به او اجازه ندهید به علاقه‌ی شما نسبت به خودش شک کند. در چشم‌هایش نگاه کنید و بگویید که عاشقش هستید. این‌ کار را زیاد انجام بدهید.


۲. شما در انتخاب شریک زندگی آینده‌ی او تأثیر می‌گذارید

فکر ترسناکی است اما رفتار شما با دخترتان در آینده روی انتخاب همسرش تأثیر مستقیم می‌گذارد. برای سال‌ها دختر سوم‌مان التماس می‌کرد که وقتی بزرگ شد با او ازدواج کنم و من مجبور بودم توضیح بدهم که قبلا با مادر مهربانش ازدواج‌ کرده‌ام. اگر شما پدر خوبی باشید، او در آینده به ازدواج با شخصی شبیه شما تمایل خواهد داشت.


۳. سلایق دخترتان اولویت بیشتری در مقایسه با شما دارد

وقتی دخترهایم در ماشینم هستند به آهنگ‌های مورد علاقه‌ی آنها گوش می‌دهیم، نه به چیزهایی که خودم تنهایی گوش می‌دهم . خوشحال بودن دخترهایم من را هم خوشحال می‌کند.


۴. دختر شما نظاره‌گر رفتارتان با مادرش است

اگر می‌خواهید بدانید کدام مورد در این فهرست از همه مهم‌تر است، باید بگویم همین مورد چهارم! یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای دخترتان بکنید این است که به مادرش عشق بورزید. اینکه حواس‌تان به بچه‌ها باشد کار آسانی است اما برای زندگی مشترک خود همیشه تلاش کنید و آن را در اولویت قرار بدهید. وقت‌هایی که توجه‌ام به همسرم کم می‌شود بچه‌ها هم مشکلات بیشتری دارند و فکر نمی‌کنم این تصادفی باشد. به همسر خود عشق بورزید، برای او وقت بگذارید، او را به مسافرت ببرید و به بچه‌ها نشان بدهید که مادرشان اولویت بالاتری نسبت به آنها دارد.
 

رفتار پدر با دختر باید چگونه باشد؟

۵. اجازه ندهید بزرگ‌شدن دخترتان از صمیمیت میان شما بکاهد

بزرگ‌ترین دختر ما ۱۱ ساله است و ما هنوز با سنین پر چالش نوجوانی آنها مواجه نشده‌ایم اما من کاملا آماده هستم. پدرانی که فرزندان بزرگ‌تری دارند از اینکه به‌اندازه‌ی کافی ازنظر احساسی به دختران نوجوان خود نزدیک نیستند احساس پشیمانی می‌کنند. برای همه‌ی ما ترسناک است اما من سعی می‌کنم برخورد صحیح با آنها را به‌خوبی یاد بگیرم؛ تغییرات هورمونی، دوستی با جنس مخالف، شبکه‌های اجتماعی و هر چالش دیگری که در سن بلوغ با آن مواجه می‌شوند من را از دخترانم دور نمی‌کند. دختران من وقتی ۱۵ ساله شوند همان‌قدر من را به خودشان نزدیک خواهند دید که در ۵ سالگی دیدند. وقتی‌که احساسات و بدن آنها شروع به تغییر می‌کند ناپدید نشوید.


۶. به او شنای سوئدی یاد بدهید

ما در خانه سلامتی را جدی می‌گیریم. دختران من زرنگ هستند، آنها شنای سوئدی بلدند و زمان زیادی را به ورزش اختصاص می‌دهند. به عقیده‌ی آنها جمله‌ی «مثل دخترها پرتاب می‌کند» یک تشویق است نه توهین. بیشتر از بدنی قوی، ما سعی می‌کنیم دختران‌مان را مثل مادرشان با ذهنی قوی بار بیاوریم. در دنیایی که زنانگی با لباس‌های رنگارنگ و فانتزی شناخته می‌شود دختران من مثل فولاد محکم هستند.


۷. خاطره بسازید

سردسته‌ی خاطره‌سازان خانه باشید. من حداکثر ۵۰ – ۶۰ سال دیگر زندگی خواهم کرد، این زمان بی‌نهایت نیست پس سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم با دخترهایم خاطره بسازم. مثلا ما قرار گذاشته‌ایم وقتی هرکدام از دخترانم به سن ده سالگی رسیدند یک سفر هیجان‌انگیز و طولانی‌مدت را با برنامه‌ریزی آنها تدارک ببینیم؛ البته از خاطره‌سازی‌های کم‌هزینه‌تر مثل فیلم‌دیدن خانوادگی شب‌های جمعه، صبحانه‌ی مفصل شنبه‌ها یا گشت‌وگذارهای خانوادگی هم غافل نمی‌شویم. لازم نیست برای خاطره‌سازی هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید آنچه اهمیت دارد نیت شماست. بگذارید ذهن دخترتان پر از خاطره‌های رنگارنگ با پدرش باشد.


۸. به او فروتن بودن را بیاموزید

باید به دخترتان یاد بدهید که دنیا حول محور ما نمی‌چرخد. ما به‌خوبی از پسِ این مسئله برنیامده‌ایم اما سعی می‌کنیم که به آنها نشان بدهیم بهترین راه زندگی این است که فروتن باشیم، به دیگران خدمت کنیم، خودمان را در آخرین اولویت قرار بدهیم و بدانیم همیشه حق با ما نیست.


۹. در برنامه‌های او حضور داشته باشید

اکثر پدرهای دختران نوجوان حسابی درگیر کار و حرفه‌شان هستند و برای‌شان مقدور نیست که همیشه در برنامه‌های دخترشان حضور داشته باشند اما برای شرکت در برنامه‌های مربوط به او تلاش‌تان را بکنید و با تمام حواس‌تان در آنجا حضور داشته باشید و به هیچ‌وجه خودتان را با گوشی مشغول نکنید. مثلا اگر در برنامه‌ای شرکت کردید که دخترتان تئاتر اجرا می‌کرد پس از اتمام برنامه تا جایی که می‌توانید محکم کف بزنید.
 

رفتار پدر با دختر باید چگونه باشد؟

۱۰. حضور فیزیکی کافی نیست،‌ باید به او توجه کنید

من معمولا این مورد را فراموش می‌کنم. حضور فیزیکیِ‌ شما در خانه کافی نیست؛ مخصوصا در عصر اطلاعات و سرگرمی‌های همیشه در دسترس. وقتی از محل کار به خانه بازمی‌گردید تلفن‌ همراه خود را خاموش‌کنید یا حداقل در اتاق دیگری بگذاریدش. توئیتر، ایمیل‌ها، تیم فوتبال و پیام‌های گروه شما برای دخترتان مهم نیستند. برای او این مهم است که با شما وقت بگذراند، با شما بازی کند و کنارتان باشد.


۱۱. موهایش را مرتب کنید و ناخن‌هایش را لاک بزنید

من این کار را به‌قدری انجام داده‌ام که می‌توانم بگویم بهتر از هرکسی دم‌اسبی درست می‌کنم و در لاک زدن کاملا حرفه‌ای هستم. البته آنها هم گاهی ناخن‌هایم را لاک می‌زنند. به دخترتان نشان بدهید که یک مرد می‌تواند با ملایمت و لطافت رفتار کند.


۱۲. با او بیرون بروید

ای‌کاش می‌توانستم بگویم که این مورد را همیشه انجام می‌دهم، اما حتی هرچند ماه یک‌بار هم بهتر از هیچی است. بیرون رفتن با دخترتان برای نشان دادن اینکه یک مرد چگونه باید با یک زن رفتار کند ضروری است. وقتی با دخترهایم بیرون می‌روم در را من باز می‌کنم، صورت‌حساب‌ها را من پرداخت می‌کنم، در چشمان‌شان نگاه می‌کنم و کاری می‌کنم که احساس ارزشمند بودن بکنند. برای این کار لازم نیست پول زیادی خرج کنید؛ کارهایی مثل قدم زدن در خیابان، دوچرخه‌سواری و رفتن به بستنی‌فروشی گزینه‌های مناسبی هستند. در این مورد هم تجملات چندانی نیاز نیست و نیت شما اهمیت دارد.


۱۳. به دخترتان بگویید که زیبایی باطنی مهم‌تر از زیبایی ظاهری است

باطن دخترتان است که سرنوشت زندگی او را مشخص می‌کند، گفتن این موضوع و یادآوری همیشگی آن وظیفه‌ی شماست. ما به دختران‌مان می‌گوییم قلب‌تان باید زیبا باشد؛ اما این قلب می‌تواند شخصیت او، عزت‌نفس او یا باطن او باشد. دختر بزرگ کردن در این دنیای وانفسا که پر شده از تمایلات شهوانی کار آسانی نیست، اما دخترتان نباید فکر کند که زیبایی‌اش به ظاهر و اندام‌اش محدود می‌شود.


۱۴. از پدر بودن خود لذت ببرید

از پدر بودن خود لذت ببرید، چون زمان در چشم بر هم زدنی می‌گذرد.


۱۵. هر زمان قصوری از شما سر زد، عذرخواهی کنید

موارد ۱ تا ۱۴ را خیلی اوقات فراموش می‌کنم، شما هم همین‌طور. اما وقتی اشتباهی می‌کنم، وقتی احساساتش را جریحه‌دار می‌کنم و وقتی در عمل به این موارد کم می‌آورم، معذرت‌خواهی را تمرین می‌کنم. نه‌فقط یک معذرت‌خواهی ساده، باید از صمیم قلب تقاضای بخشش کنم. پدری باشید که از موضع خود پایین می‌آید و قبول می‌کند که رفتارش بی‌نقص نبوده، به این ترتیب دخترتان حتما شما را می‌بخشد.

پدرها! نقش شما ارزشمند است، پس عاشق دختران‌تان باشید.

منبع: سایت چطور
نسخه چاپی