استفاده کمتر از مواد بسته بندیشده برای حفظ محیط زیست
اول با یه خبر بد شروع کنیم: میدونستید بسته بندی مواد خوراکی سهم خیلی زیادی در تولید زباله جهان میکنه؟ این یعنی وجود یک عالمه پلاستیک که قراره با سوختن محیط زیستمون رو نابود کنه. خبر خوب اما اینه که خیلی وقته که توی دنیا، شرکت های مختلف حواسشون به این هست که چقدر از بسته بندی استفاده میکنن، و در تلاش رقابتی سعی میکنن این مقدار رو کمتر کنن. این وسط سهم ما افرادی که مصرف کننده هستیم چیه؟ به نظرتون ما هم میتونیم یه کارهایی برای تولید کمتر زباله انجام بدیم؟

توی این مطلب راهکارهایی برای استفاده ی کمتر از بسته بندی های مواد خوراکی ارائه می دهیم.


۱ یک لیوان همراه خودتون داشته باشین

اگه هر کسی توی مدرسه، دانشگاه یا محیط کار حداقل چهار بار آب از آبسرد کن بخوره و برای هر بار از لیوان های پلاستیکی استفاده کنه، دیگه فاتحه ی هممون خونده است! اینکه یک لیوان کوچک همیشه توی کیفتون حمل کنید تا کم کم لیوانهای یک بار مصرف کنار گذاشته بشن، حس مسئولیت شما رو نشون میده.


۲ بسته های بزرگتر رو بخرید

طبیعتا یک بسته برنج بزرگ کمتر از چهار تا بسته ی کوچیک پلاستیک برای بسته بندی استفاده کرده. پس برای مواد خوراکی که اگر بمونن، کیفیتشون پایین نمیره، به صرفه تر هست که مقدار بیشتر رو بخرید.


۳ ظروف فلزی رو فراموش نکنیم

توی ظرف های آلومینیومی یک بار مصرف هم میشه کیک و کاپ کیک های خوشمزه درست کرد، اما اگه از قالب های فلزی معمولی استفاده کنید، تنها کاری که باید انجام بدین اینه که برای دفعه بعد بشورینش.


۴ “باز” خرید کنید

مواد خیییلی زیادی هستن که بازشون با همون کیفیت بسته بندی شده ها هم ارائه میشن. مثلا چای باز، قند، شکر، برنج، زیتون، خیارشور و… همه ی اینها رو میتونیم از جایی بخریم که به اندازه ی دو برابر وزن خود محصول برامون زباله تولید نکنه!


۵ دنبال بسته بندی کمتر باش

موقع خرید کردن به دنبال محصولاتی باشید که از بسته بندی کمتری (یا هیچ بسته بندی!) استفاده کردن. مثلا بهتره میوه های باز رو به جای میوه هایی که سلفون کشیده توی ظرف های فومی فروخته میشن خریداری کنیم. اگه هم مجبور هستیم که با بسته بندی خرید کنیم، ببینید کدوم محصول از مواد بازیافتی درست شدن، و کدومها راحت تر در طبیعت تجزیه میشن (کاغذ و مقوا و.. به جای پلاستیک).


۶ دوباره استفاده کن

خیلی از ظرف های بسته بندی مثل سطل ماست، شیشه های خیارشور و رب و… رو میشه دوباره در خونه استفاده کرد. هر چند آدم هر از گاهی وسوسه میشه که اونها رو دور بریزه تا توی آشپزخونه جای بیشتری باز بشه، اما میتونید برای اونها کاربردهایی به غیر از استفاده در آشپزخونه داشته باشید. اینجا یک عالمه ایده برای استفاده دوباره از شیشه های مربا ببینید.


۷ خیلی راحت و ساده بگید “لازم ندارم”!

وقتی آدم میتونه با یه “نه مرسی” گفتن یک عالمه به محیط زیستی که خودش داره توش زندگی میکنه کمک بکنه، چرا این کار رو نکنه؟ برای خرید های کوچک پلاستیک از فروشنده نگیرید. حتی میتونید یه کیف خرید برای خودتون داشته باشید تا خریدهاتون رو توش بریزید. یک ایده ی خیلی خوب دیگه اینه که وقتی خونه هستید و غذا از بیرون سفارش میدین، بهشون بگید به قاشق و چنگال یک بار مصرف و حتی سس و دستمال کاغذی احتیاجی ندارید. به همین راحتی!


منبع: سایت رنگی رنگی
نسخه چاپی