از فواید سیب چه می دانید ؟

سیب چیست؟

سیب ها یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین میوه ها در این سیاره هستند.

هیچ چیز مانند گاز زدن یک سیب قرمز و آبدار برای رفع تشنگی و رفع نیاز به میل خوردن یک چیز شیرین، وجود ندارد، در عین حال، سلامت شما نیز تقویت می شود.

سیب میوه ای گوشتی است که درخت آن متعلق به خانواده Rosaceae است و دارای نام علمی Malus domestica می باشد.

اجداد آنها Malus sieversii می باشد که هنوز در مناطق مختلف آسیای مرکزی به صورت وحشی رشد میکند.

انواع سیب هزاران سال است که در سراسر آسیا و اروپا کشت می شود و در تاریخ فرهنگی بسیاری از تمدن های باستانی، از جمله یونانی ها، رومی ها و قبایل نوردیک پیدا می شود. سیب ها به تدریج با کمک استعمارگران اروپایی به آمریکا راه یافت و اکنون به طور گسترده در آمریکا رشد می کند.

بیش از ۷۵۰۰ گونه از این میوه خوشمزه وجود دارد و به رنگ های مختلف از جمله قرمز، زرد و سبز یافت می شوند.

پوست سیب نازک، اما محکم است و گوشت داخلی آن ضخیم و آبدار است، و هنگامی که می رسد، نرم می شود.

هسته داخلی حاوی دانه هایی است که برای سلامتی شما خطرناک هستند. مواد مغذی در گوشت و پوست آن هستند که منبع غنی آنتوسیانین ها و تانن ها هستند.

وقتی می گویند “خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد پزشک دور میکند”، واقعیت دارد.

در سال ۲۰۱۰، ژنوم کامل سیب رمزگشایی شد که منجر به افزایش تحقیقات و درک اینکه چرا سیب برای سلامت ما بسیار مفید است، و چه مولفه های خاصی مسئول این خواص تقویتی هستند، شد.بیایید نگاهی به برخی از اجزای مهم یکی از محبوب ترین و سالم ترین میوه های دنیا بیندازیم.
 

ارزش غذایی و فواید سلامتی سیب

لیست بلندی از فواید سلامتی سیب مربوط به ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی و ترکیبات ارگانیک موجود در آن است.

این عناصر غذایی مهم شامل ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6 و ریبو فلاوین است. این فهرست همچنین شامل مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم می باشد.

سیب ها منابع بسیار خوبی از فیبر رژیمی هستند و تنها خوردن یک وعده سیب ۱۲٪ از نیاز روزانه را تامین می کند.

سیب ها سرشار از مواد مغذی (فیتونوترینت ها) و فلوئونوئیدها مانند کورستین، اپیکاتچین، فلوریدین و سایر ترکیبات پلی فنولیک هستند.

مواردی که در ادامه ذکر شده اند بهترین فواید سلامتی سیب هستند که در واقع شما را از رفتن نزد پزشک دور می کند:

کمک به هضم
سیب، غنی از فیبر است که به روند گوارش کمک میکند. مصرف منظم سیب باعث روان شدن حرکت روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده می شود.

فیبر بخش مهمی از هر رژیم غذایی است. فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد و عبور موادغذایی را در طول دستگاه گوارش تسهیل می کند.

علاوه بر این، حرکات دودی روده را تحریک می کند، بنابراین عضلات به درستی منقبض می شوند و مواد غذایی را در طول روده حرکت میدهند.

در نهایت، باعث آزاد شدن اسید معده و مایعات گوارش می شوند که جذب مواد مغذی را تحریک میکنند، در حالی که به طور همزمان کلسترول اضافی را از رگ ها و شریان های شما پاک می کند تا سلامت قلب را حفظ کند و احتمال ابتلا به آترواسکلروز را کاهش دهد.
 
پیشگیری از سرطان
نقش سیب در پیشگیری از سرطان، بعنوان موضوعی برای تحقیق مدت زمان طولانی مورد بررسی قرار گرفته است.

در حالی که سیب بهبود قابل توجهی در درمان انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان سینه و سرطان روده بزرگ نشان داده است، کشف مهم ترین موارد مربوط به سرطان ریه است. سیب ظرفیت مشخص و غیر قابل انکاری برای کاهش سرطان ریه و کاهش سرعت گسترش آن در صورت ابتلا، نشان میدهد.

فرضیه ها معمولا در مورد محتوای فیتونوترینت بالا شامل کومپروفول و کورستین صحبت می کنند، اما مکانیزم دقیق تاثیر سیب بر سرطان هنوز شناخته شده نیست.

بهبود سلامت روده
یکی از بخش های ضروری و نادیده گرفته شده از سلامتی ما، باکتری های مفیدی است که در بدن ما زندگی می کنند. سیب به طور خاص به بهبود عملکرد باکتری هایی که در روده بزرگ ما زندگی میکنند، کمک می کند.

مطالعات اولیه نشان می دهند که سیب ها متابولیسم را در دستگاه گوارش تحریک می کنند و همچنین باکتری ها را متعادل میکنند که با افزایش مصرف مواد مغذی و از بین بردن باکتری ها و سموم مضر موجب بهبود سلامتی می شود.

درمان آنمی
سیب ها در درمان کم خونی مفید هستند چرا که آنها منبع غنی آهن هستند. آنمی کمبود هموگلوبین در خون است که می تواند با افزایش میزان مصرف آهن شما افزایش یابد.

آهن جزئی جدایی ناپذیر از متابولیسم گلبول های قرمز است. با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن، شما نه تنها از کم خونی جلوگیری می شود، بلکه از اکسیژن رسانی به سیستم های ضروری بدن برای عملکرد درست آنها، نیز اطمینان حاصل می شود.
 
کاهش ضعف
سیب ها برای از بین بردن ضعف، افزایش قدرت و بنیه در افراد ضعیف شناخته شده اند. بنابراین همیشه به بیماران برای کمک به آنها برای بهبودی سریع از بیماری، سیب داده می شود.

اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید، سیب باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. آنها در سم زدایی بدن و بهبود کلی سلامت بدن کمک می کنند.

اگرچه سیب حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین نیست، ترکیبی از ترکیبات آنتی اکسیدان و پروتئین موجود در سیب می تواند نقش مهمی در جلوگیری از ضعف و تقویت عضلات داشته باشد.

کنترل دیابت
کنترل قند خون برای افرادی که از دیابت رنج می برند ضروری است و پلی فنول ها در سیب به طور مستقیم به کاهش مصرف کربوهیدرات توسط بدن کمک می کنند.

این مسئله به نوبه خود موجب کاهش نوسانات سطح قند در جریان خون می شود و عامل مهمی برای کمک به کنترل دیابت است.

پلی فنول ها همچنین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش ما کاهش می دهند و باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می شوند که برای کنترل قند خون ضروری است.

در نهایت، پلی فنول ها گیرنده های انسولین را در سلول های بدن ما تحریک می کنند، که باعث می شود که قند در جریان خون ما کاهش یابد و برای متابولیسم و عملکرد مناسب بدن به سلول های ما منتقل می شود.

مراقبت از دندان
خوردن سیب به تمیز کردن دندان ها و لثه ها کمک میکند. علاوه بر این، بروز حفره در دندان ها کاهش می یابد.

وقتی سیب می خورید، فیبر موجود در آن دندان ها را تمیز می کند، در حالی که خواص ضد باکتری این میوه باکتری ها و ویروس ها را از آلوده کردن بدن باز میدارد.

خوردن سیب ترشح بزاق را نیز که یک ترکیب قلیایی است تحریک میکند، به این معنی که باعث کاهش بیشتر در توانایی رشد و تکثیر باکتری ها در دهان شما می شود.
 
جلوگیری از بیماری های آلزایمر و پارکینسون
به نظر می رسد که سایر مزایای قابل توجه سیب ها کافی نبودند سیب ها تأثیر مثبتی بر مسائل عصبی نیز دارند، به ویژه در دو بیماری دشوارتر، بیماریهای آلزایمر و پارکینسون.

اثرات آنتی اکسیدانی همه ترکیبات فیتونوترینت در سیب قطعا به کاهش بیماری های آلزایمر کمک می کند، زیرا انحطاط مغز که به آلزایمر منجر می شود، با فعالیت های رادیکال آزاد ارتباط دارد.

سیب همچنین باعث افزایش میزان استیل کولین در مغز می شود که با تمرکز، حل مسئله و حافظه مرتبط است.

در پارکینسون، سیب ها تجزیه تدریجی سلول های عصبی تولید کننده دوپامین را متوقف می کنند که می تواند عامل اصلی این بیماری باشد.

درمان مسائل تنفسی
سیستم تنفسی ما به شدت مستعد ابتلا به التهاب و بیماری است و شماری از بیماری های تنفسی به طور مستقیم به التهاب غشاها و سلول های این سیستم مرتبط هستند.

آسم شاید جدی ترین بیماری تنفسی باشد، زیرا در موارد شدید ممکن است کشنده باشد.

سیب ها خواص ضد التهابی فراوانی را نشان داده اند و برای آسم، در میان سایر درمان های طبیعی قرار گرفته اند، و حتی جایگزین فواید مصرف میوه ها و سبزیجات در کنار هم شده است.

سیب ها از لحاظ مکانیزم های پیچیده ای که برای بهبود این بیماری ها دارند، هنوز به عنوان یک رمز و راز برای جهان باقی مانده اند، به احتمال زیاد به دلیل وجود مواد مغذی بسیاری که در سیب وجود دارد این میوه می تواند به طور بالقوه فواید سلامتی بی شمار داشته باشد.

جلوگیری از بیماری های قلبی
سیب ها سطح کلسترول را در بدن کاهش می دهند، و مکانیسم دفاعی قوی علیه بیماری های قلبی عروقی ایجاد میکنند.

این ادعا که “خوردن یک عدد سیب در روز شما را از رفتن نزد پزشک دور میکند” از آنچه شما فکر می کنید دقیق تر است چرا که مصرف دوز روزانه سیب قلب سالم در پی خواهد داشت.

ویژگی آنتی اکسیدانی سیب، اکسیداسیون چربی ها تحت عنوان پراکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد و تری گلیسیرید ها و سایر چربی های موجود در رگ های خونی را که می توانند فشارهای خطرناکی را ایجاد کنند، خنثی می کند. همچنین، سیب حاوی یک فلاونوئید بسیار قوی به نام کورستین است که در پوست این میوه یافت می شود.

کورستین با کاهش مقدار پروتئین واکنشی –C (CRP)، می تواند التهاب را در رگ های خونی ما کاهش دهد.

این پروتئین با التهاب سیستم قلبی عروقی مرتبط است، بنابراین کاهش آن از طریق کورستین سبب می شود که سیب ها تقویت کننده قلب بسیار قوی باشند.
 
روماتیسم
افرادی که از روماتیسم رنج می برند، متوجه شده اند که سیب برای آنها بسیار مفید است زیرا به روند درمان کمک می کند.

در کنار این، مقدار زیادی فلاونوئید در سیب وجود دارد. در زمینه فلانوئید و ترکیباتی مانند کائمفرول، کورستین و میریستین در سیب که به کاهش روماتیسم و بیماری های التهابی مانند آرتروز و نقرس پیوند خورده اند، تحقیقات بسیاری صورت گرفته است.

بهبود بینایی
سیب به نظر می رسد که چشم ها را قوی تر و بینایی را بهبود می بخشد.

سیب ها به درمان شب کوری نیز کمک می کنند. بیشتر این فایده به دلیل این واقعیت است که سیب غنی از ترکیبات فلاونوئید و فیتونوترینت های آنتی اکسیدانی است که می توانند تاثیرات رادیکال های آزاد را بر روی چشم کاهش دهند و مانع از بیماری هایی همچون دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم شوند.

کمک به کاهش وزن
در کنار توانایی طبیعی میوه های دارای فیبر که موجب احساس سیری میشوند و بی نیازی به خوردن را افزایش میدهند، در نتیجه اشتها و پرخوری کاهش می یابد، سیب ها از توانایی دیگری برای کمک به کاهش وزن برخوردارند.

مطالعات نشان داده اند که سیب در واقع سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد بنابراین کالری اضافی مصرف شده پس از خوردن سیب در بدن ما باقی نمی ماند.
بدین معنا که آنها سریعتر سوزانده می شوند و اصلا توسط بدن جذب نمی شوند.

این مسئله می تواند خبر خوبی برای میلیون ها نفر از افرادی باشد که با چاقی دست و پنجه نرم میکنند.

مراقبت از پوست
استفاده موضعی ماسک تهیه شده از سیب و عسل یا سیب و شیر سبب درخشش و شفافیت پوست می شود.

این درخشش به دلیل آنتی اکسیدان های قوی در پوست و گوشت میوه سیب است.

این ترکیبات به اثرات مضر رادیکال های آزاد که به طور مستقیم با پیری زودرس، و همچنین چین و چروک، لکه های سنی و سایر بیماری های مرتبط با سن ارتباط دارند، مقابله می کنند.

اثر تقویت کنندگی آن بر روی گردش خون نیز به حفظ جوانی پوست با حفظ جریان خون ثابت برای تحریک جایگزینی سلول های قدیمی و ترمیم سلولهای آسیب دیده کمک می کند.
 


مصرف سیب

سیب می تواند به صورت خام به محض چیدن از درخت خورده شود و یا در انواع غذاها، سالادهای میوه و کیک ها استفاده شود.

آب سیب نیز یک نوشیدنی رایج در سراسر جهان است و همچنین در بسیاری از انواع دسرها یافت می شود.

این میوه ها می توانند پخته، پوره، خرد و فریز شوند و یا حتی به عنوان یک میان وعده سالم و شیرین ریز شده و خشک شوند.

جدا از میوه، روغن استخراج شده از دانه های آن نیز مفید است و کاربرد زیادی دارد به خصوص در صنایع آرایشی.

فواید روغن دانه سیب به خاطر مواد معدنی و پروتئین قابل توجهی موجود در آن است و شامل کاهش میزان آکنه، کاهش چین و چروک پوست و مرطوب کردن پوست می باشد. این روغن همچنین به جلوگیری از سرطان پوست، تقویت الاستیک پوست، جلوگیری از آسیب نور خورشید و تحریک تولید کلاژن برای تولید سلول های جدید و سالم پوست، کمک می کند. روغن دانه سیب نباید به صورت خوراکی مصرف شود، بلکه می تواند به صورت موضعی استفاده شود.


چگونگی خرید و نگهداری سیب

هنگام خرید سیب، اطمینان حاصل کنید که سیب ها محکم باشند. سیب هایی که پژمرده هستند را نخرید، زیرا بیشترین فواید سلامتی و ارزش غذایی خود را از دست داده اند.

سیب هایی که بیش از حد رسیده هستند یا در حال پوسیدگی هستند، منابع مغذی خود را، با آزاد کردن ترکیباتی به نام “اتیلن” متابولیزه میکنند.

این گاز اتیلن می تواند رسیدن سریع و پوسیدن سیب های دیگر را تحریک کند.

پس حتما آنها را برای مدت طولانی نگهداری نکنید، و اگر این کار را کردید، سیب های خیلی نرم و پوسیده را از بقیه جدا کنید.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی