لذت کيک بستني در ظهر تابستان
لذت کيک بستني در ظهر تابستان
لذت کيک بستني در ظهر تابستان

نويسنده: سارا حسنلو




در روزهاي گرم، خوردن بستني و مشتقاتش يکي از لذت هاي همگاني است و در اين فصل، اوج مصرف آن را شاهديم.
در کنار بستني هاي مختلف، کيک بستني شکل ديگري از اين دسر است که طرفداران زيادي را به سوي خود جلب کرده. فکر مي کنيد يک کيک بستني مغذي بايد چه ويژگي هايي داشته باشد و از چه اجزايي تشکيل شود؟ با ما همراه شويد تا با مشخصات يک کيک بستني خود و مغذي بيشتر آشنا شويد.

مواد لازم (براي 10 نفر)

تخم مرغ: 8 عدد = 800 گيلوکالري
آرد: 12 قاشق غذاخوري = 320 کيلوکالري
شکر: نصف ليوان= 800 کيلوکالري
آناناس: 1 ليوان 250 گرمي = 100 کيلوکالري
پسته: 32 عدد = 180 کيلوکالري
کنجد: 8 قاشق عذاخوري = 360 کيلوکالري
بستني وانيلي: 500 گرم = 1100 کيلوکالري
نمک و وانيل: نوک قاشق چايخوري
بکينگ پودر: 2 قاشق چايخوري
ابتدا سفيده را از زرده جدا کنيد. زرده را با نصف شکر و وانيل آنقدر بزنيد تا سفت شود. در ظرفي ديگر سفيده را نيز زده و به تدريج به آن مابقي شکر را بيفراييد تا کاملاً خود را بگيرد. سپس سفيده و زرده را به کمک يک کاردک با هم مخلوط کنيد. آرد، بکينگ پودر و شکر را الک کرده و به مايه تخم مرغ تان بيفزاييد. آنگاه مايه کيک تان را در قالب فر ريخته و بعد از پخت از قالب خارج کرده و بگذاريد کاملاً خنک شود. سپس کيک را به دو نيم کرده و وسط آن را با بستني اي که با پسته و کنجد مخلوط شده است، پر کنيد و با تکه هاي آناناس روي آن را بپوشانيد و نيمه دوم کيک را روي لايه آخر بگذاريد و براي يک ساعت کيک بستني تان را در فريزر قرار دهيد. اين مراحل را سريع انجام دهيد تا بستني آب نشود زيرا در غير اين صورت دفرمه شدن کيک تان حتمي خواهد بود.
اين دسر تقريباً داراي 3600 کيلوکالري انرژي است و در صورت تقسيم کردن يک کيک بستني بين 10 نفر، به هر نفر 360 کيلوکالري خواهد رسيد. فراموش نکنيد که همراهي آن با هر ميوه ديگر حداقل 60 کيلوکالري انرژي اضافي را به اين دسر خواهد افزود.

تخم مرغ وخاصيت آنتي اکسيداني

تخم مرغ در گروه گوشت ها جاي مي گيرد و پروتئيني با کيفيت بالا دارد. جالب است بدانيد که خوردن اين ماده غذايي به آنهايي که سابقه بيماري هاي قلبي دارند، توصيه مي شود؛ زيرا هم سلنيوم دارد و هم ويتامين E و دريافت هر دوي آنها به دليل خاصيت آنتي اکسيداني که دارند احتمال آسيب به ديواره عروق را کم کرده و به اين ترتيب، پيشرفت بيمار هاي قلبي را به حداقل مي رسانند. اما نبايد اين ماده غذايي را خام مصرف کرد؛ بلکه بهتر است آن را آب پز و يا به شکل جزيي زا يک غذاي پختني، مورد استفاده قرار داده و ميل کرد؛ به اين ترتيب احتمال هر نوع آلودگي بر اثر حرارت ديدن از ميان خواهد رفت.

آناناس به ترميم زخم ها کمک مي کند

عادت داشتن به خوردن روزانه 100گرم آناناس 25 درصد از نياز شما را به ويتامين C تأمين خواهد کرد. علاوه بر اين ويتامين (دخيل در ساخت کلاژن، پروتئين اصلي بافت پوست) در آناناس ترکيب به نام بروملين وجود دارد که دريافتش به ترميم زخم ها و جراحت ها کمک مي کند بنابراين استفاده از اين ميوه در صورت داشتن جراحي براي سرعت بخشيدن به فرآيند بهبودي بسيار مؤثر است. اما کساني که سابقه زخم معده دارند نبايد آناناس، آن هم نرسيده آن را مصرف کنند زيرا داراي اسيد زيادي بوده و به شدت يافتن مشکل شان دامن مي زند به علاوه بهتر است بعد از مصرف اين ميوه به منظور جلوگيري از پوسيدگي دندان ها حتماً آنها را مسواک کنيد.

8 عدد پسته، معادل يک واحد چربي

همه ما خوردن پسته را براي درمان کم خوني به يکديگر توصيه مي کنيم در حالي که اين مغز به جاي آهن داراي اسيدفوليک و تا حدودي پروتئين و کلسيم است؛ البته نه به اين معنا که شما براي تأمين کلسيم مورد نياز بدنتان از اين ماده غذايي پرکالري استفاده مي کنيد، بلکه سهمي از برنامه غذايي تان را بايد به آن اختصاص دهيد تا به اين ترتيب، تنوع در رژيم روزانه تان رعايت شود؛ زيرا هر 8 عدد از اين مغز معادل يک واحد چربي و داراي 45 کيلوکالري انرژي است و زياده روي در مصرفش مي توان اضافه وزن به بار آورد.

کنجد به جاي شير؟

خوردن يک قاشق غذاخوري از اين دانه تأمين کننده 14 درصد از نياز خانم ها به کلسيم و 25 درصد اسيدفوليک خواهد بود. اين ماده غذايي بري کساني که هميشه احساس خستگي مي کنند، توصيه مي شود زيرا کمبود آهن با علايمي مانند خستگي همراه خواهد بود و خوردنش به کساني که گوشت مصرف نمي کنند، توصيه مي شود زيرا کنجد منبع گياهي مناسبي از اين ماده معدني است. به علاوه، کلسيم آن نيز مقدار قابل توجهي بوده بنابراين کساني که لبنيات نمي خورند مي تواند در ميان وعده هاي خود از يک تا دو قاشق غذاخوري آن براي تأمين کلسيم مورد نياز بدن شان بهره ببرند. البته اين کلسيم از نوع گياهي است و مانند کلسيمي که در شير وجود دارد قابليت جذب بالايي ندارد و نمي توان آن را جايگزين لبنيات کرد اما کمک خوبي به حساب مي آيد.

با اين غذا بخوريد

شمامي توانيد با کيک بستني تان از انواع ميوه تازه نظير گيلاس و هلو استفاده کنيد و به اين ترتيب سهم ميوه رزانه تان را نيز دريافت نماييد. بهتر است از خوردن خامه به خصوص در فصل گرما خودداري کنيد زيرا هم کالري بالايي دارد و هم احتمال فاسد شدنش را بيشتر مي کنند. از اين رو، بهتر است براي افزايش کالري به کيک بستني تان انواع مغزها را اضافه کندي (براي بچه هاي کم وزن) زيرا علاوه بر کالري، مواد معدني بسياري را نيز در کنار ويتامين E به شما خواهند رساند.

ماندگي و کهنگي

از آنجايي که باي اين دسر را در فريزر نگهداري کرد، احتمال فساد در آن بسيار کم است. البته هر چقدر اين ماده غذايي را مدت بيشتري نگهداري کنيد به ازاي روزهايي که مي گذرد از ارزش تغذيه اي آن کاسته خواهد شد به خصوص اگر از ميوه هاي تازه استفاده شده باشد. فقط فراموش نکنيد که براي هر بار مصرف کل دسر را از فريزر بيرون نياوريد بلکه هر با تکه اي از آن را برش داده و فقط به اندازه مصرف از فريزر خارج کنيد. در ضمن، آن را در ظرفي که محکم درب آن بسته مي شود، بگذاريد تا به اين ترتيب بوي ساير مواغذايي را به خود نگيرد.

اگر اضافه وزن داريد

اين دسر به هر حال داراي انرژي بالايي است اما چه بهتر که در تهيه آن به جاي انواع مغزها از ميوه هاي فصل مانند هلو، زردآلو، سيب و آلبالو استفاده کنيد؛ زيرا اين ميوه ها انديس گلايسمي (شاخص قند) نسبتاً کمتري داشته و براي شمايي که مي خواهيد اضافه وزن تان را کنترل کنيد، مناسب است.

اگر فرزندتان ميوه نمي خورد

اين دسر بهانه خوبي براي خوردن مغزهاي خام و ميوه هاي فصل است. پس آن را به عنوان ميان وعده در برنامه غذايي فرزندتان بگنجانيد؛ به اين ترتيب، تنوع غذايي نيز با خوردن يک واحد از هر کدام رعايت خواهد شد.

اگر کم خوني داريد

مي توانيد اين دسر را با مغزهايي مانند فندق، کنجد و ميوه هايي مانند انبه و انوع توت ميل کنيد با اين روش، هم آهن و هم ويتامين C را در کنار يکديگر دريافت خواهيد کرد و جذب آهن به مراتب بيشتر مي شود.

مغزها را دست کم نگيريد!

از آنجا که در اين دسر از مغزها استفاده شده است، اين هفته مي خواهم از خواص اين گروه غذايي بگويم و اينکه آنها را بايد منابع کدام مواد مغذي به حساب آورد. به طور کلي، مغزها از دو جهت ارزشمندند و خوردن شان در کنار ساير گروه هاي غذايي توصيه مي شود:
اول اينکه سرشار از پروتئين گياهي بوده و يک گزينه خوب براي کساني به حساب مي آيند که گياه خوارند. البته اشتباه نکندي! پروتئين موجود در آنها عموماً جاي پروتئين حيواني را نمي گيرد. اما در شرايطي که فرد اصلاً گوشت نمي خورد، انتخاب مناسبي بوده و بهتر است که با شير و يا تخم مرغ همراه شود زيرا اين پروتئين ها چند اسيد آمينه ضروري را نداشته و با همراهي پروتئين هاي حيواني، تکميل شده و کيفيت بالايي پيدا مي کنند.
ارزش ديگر اين گروه غذايي به اسيدهاي چرب غيراشباع آنها باز مي گردد. البته چربي هاي موجود در آنها به دو نوع تقسيم مي شوند:
اول، اسيدهاي چرب امگا3 که در گردو وجود دارد و دوم، اسيدهاي چرب امگا6 که با خوردن فندق و بادام دريافت مي شوند و به اين ترتيب باعث کاهش کلسترول بد و تري گليسيريد خون و افزايش کلسترول خوب مي شوند. علاوه بر اينها، در اين گروه غذايي ويتامين E و سلينوم زياي ني زوجود دارکه دريافت شان به حفظ سلامت قلب و جلوگيري از سرطان به خصوص در افراد مستعد کمک مي کند. متأسفانه اين گروه غذايي به راحتي فاسدي مي وشند و تحت تأثير نور، هوا و گرما قرار مي گيرند. به طور مثال، گردو بر اثر اکسيد شدن روغن آن بوي تندي پيدا مي کند.
اما نکته اي را که درمورد مغزها بايد به خاطر بسپاريد، آن است که مثلاً مي گويند پسته آهن دارد و بادام منبع کلسيم است، در حالي که آن قدر اين مواد غذايي کالري دارند که بيش از رساندن هر يک از اين مواد معدني موجب اضافه وزن در فرد مي شوند؛ مثلاً هر 6 کيلوکالري انرژي از پسته فقط 1 ميلي گرم کلسيم و 0/03 ميلي گرم آهن به بدن مي رساند. بنابراين به منظور تأمين مواد معدني ياد شده بهتر است از منابع کم کالري تر براي رفع نياز روزانه، استفاده شود. با يک مثال، اين مسأله روشن تر خواهد شد: هر گرم گردو 5 کيلوکالري انرژي دارد و خوردن 100 گرم آن 650 کيلوکالري به بدن مي رساند و به راحتي مي تواند فرد را به اضافه وزن دچار کند.
منبع:روزنامه سلامت - ش 229


نسخه چاپی