خواص شگفت انگیز شاه بلوط

شاه بلوط چیست؟

شاه بلوط مغزهای خوراکی حاصل از درختان و درختچه های نوع Castanea است، که معمولا در نیمکره شمالی یافت می شود. در حالی که گونه های مختلف شاه بلوط وجود دارد، اکثر آنها دارای کیفیت ها و مواد مغذی مشابهی هستند.

آنها نباید با شاه بلوط اسبی، که کاملا متفاوت است، اشتباه گرفته شوند. روش های مختلفی وجود دارند که درخت شاه بلوط برای کمک به سلامتی مورد استفاده قرار میگیرد، گرچه میوه درخت (خود میوه شاه بلوط)، مسلما محبوب تر است.

میوه شاه بلوط برشته شده بسیار محبوب است، اما شاه بلوط ها به طور معمول به صورت آب پز، پوره، آسیاب شده به صورت آرد برای تهیه نان، کباب شده، بخار پز و سرخ شده استفاده می شوند.

آنها به خاطر ظاهر شگفت انگیز و طعم منحصر به فردی که دارند در سراسر جهان محبوب هستند و به خاطر ارزش مواد مغذی مهم آنها ستایش می شوند.

شاه بلوط دارای سطح بالای فیبر، مواد معدنی، چربی های “خوب”، ویتامین ها، مواد مغذی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و سایر اجزای مهم است که یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند.
 

فواید سلامتی شاه بلوط

 
پیشگیری از دیابت
بسیاری از افراد از نقش قابل توجهی که فیبر می تواند در تنظیم، پیشگیری و مدیریت دیابت بازی کند، آگاه نیستند.

خوراکی هایی که دارای فیبر بالا هستند مثل شاه بلوط، خوراکی های کم گلیسمی محسوب می شوند بدین معنی که موجب می شوند قند خون به آرامی افزایش یابد.

این امر کمک می کند تا از بالا رفتن و پایین رفتن سریع قند خون که می تواند برای بیماران دیابتی خطرناک باشد و اغلب پیشاهنگ هایی برای ابتلا به دیابت در افرادی هستند که در حال حاضر دیابت ندارند، جلوگیری شود. (انتشار آهسته و پایدار گلوکز در غذاهای کم گلیسمی، در کنترل قند خون، مفید است.)
 
تقویت سیستم ایمنی
غلظت بالا ویتامین C و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی در شاه بلوط باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

ویتامین C نه تنها تولید گلبول های سفید را تحریک می کند، بلکه به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کند، به دنبال یافتن رادیکال های آزاد درون بدن و خنثی نمودن آنها، قبل از اینکه سلول های سالم را تحریک کند یا باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در نزدیکی اندام های حیاتی شوند، است.

این امر می تواند به سیستم ایمنی کمک کند تا روی تلاش های خود روی بیماری ها و جلوگیری از بیماری ها تمرکز کند.
 
افزایش تراکم استخوان
مس و منیزیم زمانی که صحبت از سلامت استخوان به میان می آید، اولین چیزهایی نیستند که به ذهن خطور میکنند، اما مس در فرآیندی که طی آن بدن آهن جذب میکند، که برای رشد و توسعه استخوان نیز مهم است، بسیار اهمیت دارد.

منیزیم نیز برای افزایش تراکم مواد معدنی استخوان، همراه با طیف وسیعی از سایر مزایای سلامتی مفید است.

با استفاده از این مواد معدنی حیاتی که در شاه بلوط یافت می شوند، می توانید از بسیاری از بیماری های مرتبط با بالا رفتن سن مانند پوکی استخوان جلوگیری کنید یا روند این بیماری ها را کُند کنید.
 
تسکین مسائل گوارشی
شاه بلوط در دنیای مغزها، بالاترین میزان فیبر را داراست، به این معنی است که شاه بلوط ها متحدان قدرتمند در هر نوع مبارزه با مشکلات دستگاه گوارش هستند.

فیبر باعث تحریک حرکات دودی در روده ها می شود، بنابراین حرکات روده شما را تنظیم و از التهاب و ناراحتی جلوگیری میکند. افزون بر این فیبر می تواند به بهبود جذب مواد مغذی کمک کند؛ بدین معنی که از مواد غذایی که می خورید مواد مغذی بیشتر و بهتری جذب بدن شما می شوند.
 
بهبود عملکرد مغز
عملکرد مغز و ادراک به طرق مختلف با مصرف شاه بلوط بهبود می یابند.

اول از همه، این مغزها غنی از ویتامین های B (به عنوان مثال، فولات، ریبوفلاوین، تیامین) هستند که به طور مستقیم با توسعه و عملکرد مغز و اعصاب مرتبط می باشند.

علاوه بر این، پتاسیم موجود در شاه بلوط می تواند جریان خون را به مغز افزایش دهد و سلامت سیستم عصبی خوب را ارتقا بخشد، در نتیجه تمرکز، یادآوری مطالب و حافظه نیز بهبود می یابند.
 
جلوگیری از بیماری های مزمن
بیماری های مزمن از هر نوعی که باشند به علت انتشار رادیکال های آزاد، یعنی ضایعات طبیعی تنفس سلولی ایجاد می شوند.

این رادیکال های آزاد می توانند موجب جهش سلول های سالم شوند و سرطان، استرس اکسیداتیو و تعدادی از بیماری های مزمن ایجاد کنند.

بدون آنتی اکسیدان هایی مانند آنهایی که در شاه بلوط یافت می شوند، بدن ما باید با مشکلات زیادی مبارزه کند، بنابراین بهبود وضعیت دفاعی بدن با مشتی از شاه بلوط در روز ایده خوبی است.
 
کنترل فشار خون
هنگامی که صحبت از کاهش فشار خون به میان می آید، تعداد کمی از مواد معدنی به اندازه پتاسیم ضروری به نظر می رسند.

پتاسیم حرکت آب درون بدن را کنترل میکند و به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند، جریان خون را افزایش می دهد و فشار را از روی رگ های خونی و شریان های محدود شده بر میدارد.

این کاهش فشار خون می تواند باعث بهبود سلامت کلی قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی شود.
 
بهبود سلامت قلب
بسیاری از افراد از چربی ها به عنوان یک چیز بد در رژیم غذایی یاد میکنند، اما در واقع بدن ما برای داشتن عملکرد طبیعی، به شماری از چربی های دیگر نیاز دارد.

این چربی های خوب که در غلظت های بالا در شاه بلوط یافت می شوند، کمک می کنند تا کلسترول شما متعادل نگه داشته شود، التهاب در تمام بدن کاهش یابد و خطر ابتلا به آترواسکلروز و لخته شدن خون در بدن پایینتر رود.

این موارد خطر سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.


رعایت احتیاط

مجددا، بسیاری از افراد از آلرژی های مغزهای درختی با شدت های مختلف رنج می برند، بنابراین هنگام اضافه کردن مغزهای جدیدی مثل شاه بلوط به رژیم غذایی خود احتیاط کنید.

قبل از تغییر رژیم غذایی خود، به ویژه هنگامی که چیزی که میخواهید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ممکن است حاوی آلرژن قوی باشد، با پزشک یا متخصص آلرژی صحبت کنید.

اگر شما از آلرژی های ناشی از مغزیجات از هر نوعی رنج نمی برید، بنابراین مغزهای شاه بلوط را برشته کنید و از فواید آن لذت ببرید.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی