فواید هل چیست؟

هل چیست؟

هل ادویه ای است که منشا آن هند،نپال و بوتان است. امروزه در خیلی از مناطق استوایی آسیا مانند هند،چین،بوتان،ویتنام،مالزی،کره و ژاپن در دسترس است.

هل را عروس ادویه ها می نامند و از گران ترین ادویه ها محسوب می شود و از این بابت در جایگاه سوم قرار دارد.

گران ترین ادویه زعفران و پس از آن وانیل است.

باور ها بر این است که کشت هل از مناطق استوایی و شرجی هند آغاز شده است. در علم گیاه شناسی، هل به خانواده Zingiberaceae تعلق دارد و نام علمی آن Elettaria cardamomum است.

دو نوع هل وجود دارد. گونه اول هل سبز است که نام علمی آن Elettaria است و گونه دوم هل سیاه،سفید یا قرمز است و نام علمی آن Amomum است.

بر اساس هیئت ذی ربط در هند، سه گونه هل وجود دارد: Malabar،Mysore و Vazhukka .

گونه دیگری بنام Njallani هم وجود دارد که در کنار سه نوع اصلی معروف شده است. این گونه از هل را کشاورزی بنام ژوزف سباستین از منطقه ایدوکی(Idukki) در کرالا هند کشت کرد.

هل بصورت غلاف کوچکی است که داخل آن دانه های سیاه قرار دارد. هر دو قسمت هل عطر و طعم خوشایندی دارند. بنابرین در آشپزی هند بعنوان ماده معطر استفاده می شود.

کاربرد آن به غذاهای تند و ادویه دار محدود نمی شود ؛ دانه های آن را به دسر و نوشیدنی نیز می افزایند. چای هل از معروف ترین نوشیدنی هاست و در هند آن را به همراه چای زنجبیل می نوشند.

در سنت هند ، هل داروگیاهی محسوب می شده و یکی از ترکیبات آیورودا( علم پزشکی و شیوه زندگی هند باستان) و پزشکی سنتی چین بوده است.

باور ها بر این بود که هل درمان بیماری های دهان و دندان، مشکلات حلق، تنگی نفس، سل ریوی، التهاب پلک، ناهنجاری های گوارشی، سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری است و می تواند همانند پادزهر برای سم و زهرعمل کند.
 

مواد مغذی هل

بر اساس پایگاه داده دپارتمان کشاورزی و مواد مغذی طبیعی، ۱۰۰ گرم هل ،۳۰۰ کیلو کالری ، ۶۸ گرم کربوهیدرات ،۱۱ گرم پروتئین،۲۸ گرم فیبر غذایی دارد و میزان کلسترول آن صفر است.
هل منبع غنی ویتامین و مواد مغذی از جمله نیاسین،پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامینC ،سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.
 

خواص سلامتی

هل ادویه ای مناسب با خواص سرشار است. مهمترین خواص آن به شرح ذیل است

سرطان ،بویژه سرطان روده بزرگ یکی از عوامل اصلی مرگ در دنیا است. هزینه های سنگین درمان سرطان و عوارض جانبی آن ،محققان را ترغیب ساخت تا به دنبال راه حل جایگزین باشند.

مطالعات انجام شده موسسه ملی سرطان نشان می دهد که مصرف روزانه هل تا حدود ۴۸ درصد تاثیر مثبتی در مقابله با سرطان روده بزرگ دارد.
 

تقویت سلامت قلبی عروقی

مطالعات نشان می دهد که استفاده از هل برای بیماری های قلبی نتیجه مثبتی داشته است. با مصرف هل، ضربان قلب پایین آمده و فشار خون کنترل می شود.

مواد مغذی موجود در هل با افزایش لیپید در بدن مقابله می کنند. در بخش دارویی و سم شناسی آنتی بیوتیک هندوستان ، آزمایشاتی در این خصوص انجام شد.

در این آزمایش آنزیم کبدی و قلبی هل به موش هایی داده شد که برنامه غذایی با چربی بالا داشتند. نتایج نشان داد که آنزیم های آنتی اکسیدان بر کاهش میزان کلسترول و کنترل آن تاثیر گذار است.
 

ضد افسردگی

هل ترکیبات ضد افسردگی دارد. روغن هل از اصلی ترین روغن های مصرفی در رایحه درمانی است. نه تنها از هل برای افسردگی استفاده می شود بلکه برای درمان امراض دیگر از قلبی گرفته تا ریوی مفید است.
 

درمان بیماری های گوارشی

از قدیم الایام هل در آیورودا، علم دارویی چین و سیستم یونانی بعنوان درمان ناهنجاری های گوارشی بکار می رود.

عصاره متانولی هل به کنترل ناهنجاری های گوارشی مانند ترش کردن، نفخ و درد شکم کمک می کند.

طبق مطالعات، روغن فرار گرفته شده از هل تاثیرات مثبتی بر مشکلات گوارشی داشته است.
 

ترکیبات ضد میکروبی

هزاران سال است که هل را با خاصیت ضد عفونت می شناسند.

در علم امروزه هل را با خواص ضد میکروبی می شناسند. مطالعات زیادی بر روی عصاره فرار هل انجام شد.

نتایج این مطالعات نشان داد که روغن هل از رشد و گسترش میکروب های خطرناک جلوگیری می کند.

این میکروب ها عموما موجب مسمومیت غذا می شود.
 

ترکیبات ضد التهاب و ضد اسپاسم

بر اساس آیورودا، هل برای درد استخوان و ماهیچه مفید است. اغلب سالمندان از اسپاسم ماهیچه رنج می برند. انقباض ناگهانی ماهیچه ها دلیل اصلی بروز اسپاسم عضلانی می باشد.

وقتی ماهیچه ها منقبض می شوند ، درد ناگهانی ایجاد می شود. طبق تحقیقات، هل می تواند روش مناسب برای کنترل اسپاسم عضلانی باشد.

آزمایشات اخیر حاکی از آن است که هل دارای خواص ضد التهاب و ضد سرطان است.
 

بیماری های دندان

قرن هاست که از هل برای درمان مشکلات دندانی در آیورودا و طب سنتی چین استفاده می شود. پس از کشف آنتی بیوتیک، نتایج حاکی از عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک در کنار فواید آن بود.

برخی از عوارض آن مهار باکتری های مفید روده است. اما استفاده از ادویه بسیار مفید است و تنها میکروب های بیماری زا و غیر پروبیوتیک را سرکوب می کند.

نتایج مطالعات دپارتمان انگل شناسی و حشره شناسی دانشگاه کالیفرنیا، وجود خواص ضد میکروبی در هل را تایید می کند.
 

خاصیت ضد آسم

هل می تواند برای درمان آسم و دیگر مشکلات تنفسی استفاده شود.

بر اساس یکی از تحقیقات، عصاره خالص هل در باز کردن راه نای منقبض شده و آرام کردن بافت نای حیوانات آزمایشگاهی موثر بوده است.

نتایج مطالعات اولیه مثبت بوده و تحقیقات در آینده را تضمین می کند.
 

سم زدایی بدن

در پروسه متابولیسمی بدن ما، توکسین و رادیکال های آزاد تولید می شود که لازم است خنثی و پاکسازی شوند تا سلامتی بدن حفظ شود.در غیر این صورت، چنین توکسین های تجمعی بیماری های از جمله سرطان و پیری زودرس ایجاد می کند.

هل همچون عامل سم زدایی عمل می کند. بر اساس مطالعات داس و همکارانش، هل در مبارزه با سلول های سرطانی مفید است.
 

تقویت جریان خون

در درمان های سنتی مانند رایحه درمانی، از هل برای درمان علائم آسم و برونشیت استفاده می شده است. در اصل هل جریان رسانی خون به شش ها را بهبود می بخشد.

روغن اصلی گرفته شده از هل را به گروهی از افراد استرسی داده شد و نتیجه حاصل نشان داد که مصرف هل موجب بیشتر شدن جریان خون در بدن و کاهش استرس می شود.
 

درمان حالت تهوع، بالا آوردن و گلودرد

در قدیم از هل برای درمان حالت تهوع استفاده می شده است. هل تونیک و محرک موثری است و برای کاهش احساس تهوع و بالا آوردن مفید است.

هل همچون درمان کننده خیلی خوب برای گلو درد عمل می کند. هل و دارچین را می توان در آب جوشاند و هر روز صبح برای بهبود گلودرد غرغره کرد.
 

تقویت قوای جنسی

هل عطر شیرینی دارد و در قدیم آن را مقوی قوای جنسی می دانسته اند و از آن برای درمان ناتوانی و زود انزالی استفاده می کردند.
 

درمان ناهنجاری های مجاری ادراری

از هل برای درمان بیماری مجاری ادراری و عفونت هایی مانند سیستیت، نفریت و سوزاک استفاده می شده است.
 

سکسکه

سکسکه می تواند برای همه بویژه کودکان بسیار آزار دهنده باشد. درمان های تجویزی متعددی در طب سنتی بوده است که شناخته شده ترین آن ترساندن فردی است که سکسکه می کند.

این ترفند اکثر مواقع جواب نمی دهد. اما هل درمان موثر سکسکه است.چند عدد از دانه های هل را در آب بجوشانید و با نوشیدن آن از سکسکه راحت شوید.
 

خوشبو کننده دهان

از پوست و دانه های هل می توان برای خوشبو کردن دهان استفاده کرد.

عطر و طعم هل بخاطر وجود روغن اسانس است. روغن اسانس هل یکی از ترکیبات شناخته شده آدامس است.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی