بدافزار چیست و انواع بسیار مخرب آن کدامند؟
هشدار! شما قصد نصب چندین بدافزار را دارید!

از لحظه‌ای که هشداری مانند پیام فوق بر روی صفحه نمایش شما ظاهر شود، تا زمانی که تمام دستورات لازم جهت محافظت از کامپیوتر خود را در برابر تهدیدات رعایت کنید، در بیم و هراس زیادی بسر خواهید برد.

با آنکه اکثر ما این وضعیت را تجربه کرده‌ایم و در واقع تجربه هراس آوری در خصوص رفع این مشکل پس از مورد حمله قرار گرفتن کامپیوترمان را پشت سر گذاشته‌ایم، اما هنوز حقایق و اطلاعات دقیقی در مورد بدافزارها وجود دارد که کمی نامفهوم و غیر قابل درک به نظر می‌رسند.

با آنکه همه ما می‌دانیم که این مشکل به برنامه‌ها و نرم افزارهای شرورانه مربوط می‌شود که جهت دسترسی مخفیانه به کامپیوترهای ما و ایجاد زیان و خرابی‌های جدی در خصوص سرقت اطلاعات و اختلال در عملکرد سیستم طراحی شده‌اند، اما این میزان دانش از این مشکل در بهترین حالت خود بسیار کلی است.
 

بدافزار و اشکال مختلف آن

اصطلاح بدافزار یا نرم افزار مخرب، آمیزه‌ای از دو واژه نرم افزار و مخرب است. همانطور که پیش از این عنوان شد، نرم افزار مخرب، برنامه‌ای است که به طور ویژه جهت مورد حمله قرار دادن یک سیستم کامپیوتری متصل به اینترنت بدون رضایت آگاهانه کاربر انسانی یا صاحب سیستم کامپیوتری طراحی شده است.

بدافزار معمولاً یک برنامه متخاصم، مزاحم یا آزار دهنده است که ممکن است موجب ایجاد خسارت و صدمه جدی از قبیل سرقت اطلاعات، از بین رفتن اطلاعات، خرابی درایو، خرابی فایل‌های سیستمی و غیره شود. در این بخش در خصوص انواع مختلف بدافزار صحبت خواهیم کرد.
 
ویروس کامپیوتری
یک ویروس کامپیوتری، برنامه‌ای است که به گونه‌ای طراحی شده است که به محض حمله به یک سیستم کامپیوتری، درست همانند یک ویروس زیستی یا بیولوژیکی واقعی خود را تکثیر می‌سازد. این تکثیر تا زمانی ادامه خواهد داشت که یا اقداماتی جهت از بین بردن آلودگی صورت گیرد یا آنکه ویروس تمام سیستم را در دست گیرد.
ویروس‌های کامپیوتری برای آنکه بتوانند تکثیر پیدا کنند، نیاز دارند خود را به برنامه‌های دیگر متصل سازندویروس‌های کامپیوتری برای آنکه بتوانند تکثیر پیدا کنند، نیاز دارند خود را به برنامه‌های دیگر متصل سازند. حتی ویروس‌های کامپیوتری نیز همانند ویروس‌های زیستی، به میزبانهای فعال یا مشغول به کار نیاز دارند. ویروس‌های منتشر شده از طریق ایمیل یا نامه الکترونیکی، متداول‌ترین انواع مورد استفاده جهت مورد حمله قرار دادن یک سیستم کامپیوتری به حساب می‌آیند.
 
کرم کامپیوتری
یک کرم کامپیوتری نیز همانند ویروس، یک آلودگی به حساب آمده که در تمام سیستم کامپیوتری خود را تکثیر می‌سازد. با این حال، کرم کامپیوتری برخلاف ویروس، نیازی به متصل ساختن خود به یک برنامه موجود نداشته و عملیات تکثیر و همانند سازی می‌تواند حتی بدون دخالت کاربر انجام شود.

کرم‌ها همیشه فایلها یا درایوها را خراب نمی‌کنند. آنها معمولاً به دلیل وجود نقص در سیستم امنیتی کامپیوتر و امنیت پایین شبکه به شبکه‌های کامپیوتری حمله می‌کنند. خرابی ناشی از آنها ممکن است چیزی به سادگی مورد مصرف قرار دادن و از بین بردن پهنای باند و کاهش سرعت سیستم باشد.
 
تروجان هورس
تروجان هورس‌ها یا اسب‌های تروجان بدافزارهایی هستند که تحت پوشش یک برنامه کاربردی مفید و عمدتاً با آگاهی کاربر وارد سیستم کامپیوتری می‌شوند و به نظر می‌رسد عملکردهای مورد نظر و مربوطه را انجام می‌دهند. با این حال، تروجان هورس‌ها با لباس مبدل و تحت پوشش ابزار سودمند راهی را جهت دستیابی غیر مجاز به سیستم باز می‌کنند. در صورت پخش شدن عفونت، از بین بردن آن بسیار وقت گیر خواهد بود.
 
تبلیغ افزار مشکوک
نرم افزارهایی با پشتیبانی تبلیغاتی هستند که تبلیغات را به صورت خودکار در کامپیوتر پخش یا دانلود کرده و با انجام این کار، کامپیوتر را در معرض حملات جاسوس افزارها و سایر نرم افزاها و برنامه‌های متجاوز به حریم خصوصی قرار می‌دهند.

این نرم افزارهای تبلیغاتی به شکل پنجره‌های پاپ آپ ظاهر شده و بهترین راه جهت دوری از آنها غیر فعال ساختن پنجره‌های پاپ آپ است. همچنین می‌توانید از ابزارهای حفاظتی مختلف جهت در امان ماندن از تبلیغ افزارها کمک بگیرید.
 
جرم افزار (Crimeware)
جرم افزارها به طور خاص با هدف انجام جرایم سایبری طراحی می‌شوند و بیشتر جهت سرقت هویت و هک حساب‌های کاربری جهت سوء استفاده و کلاهبرداری بکار برده می‌شوند. چنین کلاهبرداریهایی معمولاً کلاهبرداری از تراکنش‌های مالی آنلاین با هک کردن حساب کاربری را شامل می‌شود.
 
جاسوس افزار
جاسوس افزارها همانطور که از نام آنها پیداست، نرم افزارهایی هستند که بر روی سیستم کامپیوتری کاربر به جهت جاسوسی از اطلاعات بدون اطلاع کاربر نصب می‌شوند. تشخیص و کشف این نرم افزارهای جاسوسی کار بسیار دشواری است به این دلیل که می‌توانند ماه‌ها بر روی سیستم شما بدون اطلاع‌تان وجود داشته باشند. توصیه می‌شود یک نرم افزار ضد جاسوس افزار را بر روی سیستم خود نصب نمایید چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.
 
وحشت افزار (Scareware)
بدافزارهایی هستند که مدعی شده خطری که کامپیوتر کاربر را تهدید می‌کند را رفع خواهند کرد. بیشتر اوقات آنها توسط مجرمان سایبری به فروش می‌رسند که ادعا می‌کند کامپیوتر شما مورد حمله ویروس قرار گرفته و دانلود کردن این نرم افزار خاص و نصب آن بر روی سیستم مفید خواهد بود. اکثر وحشت افزارها، نرم افزارهای کلاهبرداری یا جاسوس افزار هستند.
 
روت کیت‌ (Rootkit)
روت کیت، یک بدافزار فرعی است که با مخفی کردن وجود یک نرم افزار دیگر از کاربران و حتی مدیران، دسترسی ویژه را برای نرم افزار دیگر امکان پذیر می‌سازد. این بدافزار این کار را با ایجاد خرابکاری در عملکرد سیستم عامل انجام می‌دهد.
امروزه محصولات ضد بدافزار زیادی وجود داشته که در صورت نصب بر روی کامپیوتر شما می‌توانند از سیستم در برابر تهدیدات بالقوه محافظت کنندامروزه محصولات ضد بدافزار زیادی وجود داشته که در صورت نصب بر روی کامپیوتر شما می‌توانند از سیستم در برابر تهدیدات بالقوه محافظت کرده و به هنگام نصب برخی نرم افزارهای کاربردی ناشناخته به شما هشدار دهند.

این کار گزینه بهتری نسبت به یک نرم افزار آنتی ویروس است به این دلیل که نرم افزار ضد بدافزار سیستم شما را در برابر تمام هفت نوع دیگر تهدید و ویروس‌ها محافظت می‌کند. این نرم افزارها امکان تشخیص و همچنین حذف بدافزار را فراهم می‌سازند. بنابراین مرتبه بعد که پیشنهادی جالب و اغوا کننده برای دانلود و نصب یک برنامه کاربردی را مشاهده کردید، دست نگه دارید. ممکن است این برنامه یک بدافزار باشد.

 
منبع: techspirited
نسخه چاپی