لیست برخی از موتورهای جستجو در اینترنت
موتور جستجوی اینترنت یک سیستم بازیابی اطلاعات است که به ما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را در شبکه جهانی وب یا WWW پیدا کنیم. WWW یک بانک اطلاعاتی بدون ساختار است که به صورت نمایی در حال رشد است. موتور جستجوی اینترنتی اطلاعات را از طریق وب فهرست می‌کند تا قابلیت بازیابی آن را برای کاربران فراهم سازد.
 

لیست موتورهای جستجو در اینترنت

A9.com:
این موتور جستجوی Amazon.com است. نتایج جستجوی آن از Live Search و Amazon.com گرفته شده است. جدا از این که دارای ویژگی‌هایی که موتورهای جستجوگر محبوب زیادی دارند هست، جستجوی A9.com  شامل نتایج جستجوی کتاب‌های Amazon.com است و توانایی منحصر به فردی از جمله جستجو در داخل کتاب‌ها را دارد.
 
Accoona:
این یک شرکت اینترنتی است که در نیوجرسی مستقر است و محصول اصلی آن موتور جستجو است. ویژگی منحصر به فرد موتور جستجوگر آنها قابلیت استفاده از هوش مصنوعی برای پالایش جستجوهای آن است. این موتور جستجو همچنین جستجوی پروفایلهای تجاری را ارائه می‌دهد.
 
Alleba:
طراحی شده در سال 2001 توسطAndrew dela Serna ، طراح وب فیلیپینی، Alleba یک موتور جستجوی فیلیپینی است که به بسیاری از وب سایت‌های فیلیپین کمک کرده است تا در معرض اینترنت قرار بگیرند.
 
AltaVista:
این نام یک شرکت موتور جستجو و همچنین محصول موتور جستجوی آنها است. در دسامبر سال 1995،  این شرکت موتور جستجوی AltaVista را راه اندازی کرد که امکانات جستجوی عالی و همچنین خدمات ترجمه رایگان را ارائه می دهد.
 
Amatomu:
این یک موتور جستجوی وبلاگ است که به طور عمده وبلاگ‌های تولید شده در آفریقای جنوبی را بازیابی می کند.
 
Ansearch.com.au:
این موتور جستجو، محصول اصلیAnsearch ، یک شرکت اینترنتی در استرالیا است. قبلاً با نام Mysearch.com.au شناخته شده بود. این موتور بر کیفیت محتوا، وب سایت‌های پروفایل و نه صرفاً لیست صفحات وب تمرکز دارد و به رده بندی‌های مبتنی بر محبوبیت پایبند است.
 
Araby.com:
این یک موتور جستجوی عربی است که متعلق بهMaktoob Inc ، یک شرکت خدمات اینترنتی اینترنتی عرب، است.
 
Ask.com:
ایده اصلی این موتور جستجوگر پاسخ به سؤالات روزانه کاربران بود. این موتور جستجو شامل جستجوهایی از سایت‌هایی مانندAsk for Kids ، Excite و MyWay.com است. پیش از این با نام Ask Jeeves شناخته می‌شد. این موتور جستجو یکی از موتورهای جستجوی بسیار محبوب امروزه است.
 
AskMeNow:
این یک شرکت دولتی آمریکایی است که امکانات جستجوی تلفن همراه و تسهیلات تبلیغاتی موبایل را به کاربران خود ارائه می‌دهد. امکانات جستجوی کارآمد موبایل، پاسخ‌های مربوط به سؤالات ارسال شده کاربر که به زبانی طبیعی پرسیده شده‌اند را ارائه می‌دهد.
 
Baidu:
این یکی از موتورهای جستجوگر محبوب چینی است که جستجو در وب سایت‌ها، فایل‌های صوتی و تصاویر را ارائه می‌دهد. این موتور بسته بندی شده با یک دانشنامه و یک انجمن مبتنی بر بحث است. هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب می‌کند.
 
Blinkx:
این یک موتور جستجوی اینترنتی است که برای جستجوی محتوای صوتی و تصویری استفاده می‌شود. با استفاده از تکنیک‌های تشخیص گفتار‌، کاربران قادر به گوش دادن به رسانه‌های صوتی و تصویری از طریق اینترنت هستند.
 
Bloglines:
این یک جمع کننده خبر مبتنی بر وب است که توسط مارک فلچر، مدیر عامل سابق ONElist تاسیس شده است. در سال 2005 به Ask.com فروخته شد.
 
BlogScope:
این موتور جستجوگری است که برای جستجوی وبلاگ‌ها طراحی شده است و تا سال 2007 توانسته است حدود 120 میلیون مقاله را فهرست بندی کند.
 
Bioinformatic Harvester:
این یک موتور فوق جستجوگر بیوانفورماتیک است که از استراتژی‌های رتبه بندی صفحه مشابه گوگل استفاده می‌کند.
 
Bixee.com:
این یک موتور جستجوی شغل در هند است که در سال 2005 شروع به کار کرد.
 
Brainboost:
این یک موتور فوق جستجوگر است که از تکنیک‌های زبان ماشین و پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند و به سؤالات مطرح شده در زبان طبیعی پاسخ می‌دهد.
 
BTJunkie:
این موتور جستجوی BitTorrent است که فایل‌های تورنت را جستجو می کند.
 
Business.com:
این یک موتور جستجوی اینترنت و دایرکتوری وب است که مخاطبان مدیریت اجرایی و شرکت‌ها را هدف قرار می‌دهد. این موتور متمرکز است بر بازار بیزینس در مقابل بیزینس و تبلیغات پرداخت با هر کلیک را به کار می برد.
 
CareerBuilder.com: این بزرگترین سایت شغلی آنلاین در ایالات متحده است که گزینه‌های جستجوی شغلی را ارائه می دهد.
 
ChaCha:
این یک سرویس پاسخگویی تلفن همراه است که از راهنمایی انسان در پاسخ به سؤالات استفاده می‌کند. موتور جستجوی اینترنت یک سیستم بازیابی اطلاعات است که به ما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را در شبکه جهانی وب یا WWW پیدا کنیم. این مرکز در ایندیانا مستقر است و توسط اسکات جونز، مخترع و کارآفرین و برد برستیک، رئیس شرکت بوستک ایجاد شده است.
 
ChunkIt!:
این یک موتور جستجوی شخصی است که به صورت یک افزونه‌ی قابل بارگیری برای مرورگرهایی مانند Internet Explorer  و Firefox در دسترس است.
 
Clusty:
این یک موتور فوق جستجوگر است که توسط ویویسیمو ساخته شده است.
 
Cuil:
این موتورهای جستجو نتایج جستجو را با استفاده از محتوای صفحات ترتیب می‌دهند و مدخل‌های طولانی را با تصاویر برای هر نتیجه نمایش می‌دهند. این موتور جستجو که توسط برخی از کارمندان سابق گوگل ساخته شده است، ادعا می‌کند که یک سیاست حفظ حریم خصوصی را در حالی که فعالیت‌های جستجوی کاربران ذخیره نشده است، پیاده می‌کند.
 
DataparkSearch:
این موتور جستجو جستجوها را در یک وب سایت، در گروه‌های وب سایت یا شبکه سازمان دهی می‌کند. این یک نرم افزار رایگان است که به زبان C نوشته شده است.
 
Daylife:
این یک جمع کننده خبر است. به عبارت ساده‌تر، می‌توان آن را موتور جستجوی خبر خواند که از طیف وسیعی از منابع به مقالات و تصاویر دسترسی می‌دهد.
 
Dogpile:
این، سایتِ فوق جستجوگرِ پرچمدارِ اینفواسپِیس است که به عنوان موتور فوق جستجوگری خدمات می‌دهد که از تعدادی از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، Ask.com  و دیگران استفاده می‌کند.
 
موتور جستجوی EBI:
این شرکت در پایگاه‌های داده بیولوژیکی جستجو می‌کند و هدف آن ارائه خدمات و آموزش رایگان بیوانفورماتیک است.
 
Egothor:
این یک موتور جستجوگر منبع باز است که بسیاری از قالب‌های پرونده رایج را به رسمیت می‌شناسد و دارای خزنده‌ای با ظرفیت بالا است. در جاوا نوشته شده است، و این قابلیت سازگاریِ بین سیستم عاملی را فراهم می‌کند.
 
منبع: مانالی اوک
نسخه چاپی