نمونه‌هایی از فناوری انقلابی
آیا روزهایی را به خاطر دارید که برای تماشای یک فیلم مجبور بودید دستگاه تلویزیون و پخش ویدئو خود را تنظیم نمایید؟ یا دورانی را که مجبور بودید از دستگاه ضبط صوت جهت گوش کردن به موسیقی مورد علاقه خود استفاده کنید؟ امروزه، تمام کاری که لازم است انجام دهید، آن است که پخش کننده موسیقی کوچک و قابل حمل خود را روشن کرده و در حین حرکت به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید! دیگر چه لزومی دارد برای تماشای فیلم به سینما بروید؟ اگر علاقه زیادی به سینما رفتن دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید، در غیر این صورت می‌توانید بر روی کاناپه خود نشسته و به لطف خدمات پخش مستقیم، از دیدن فیلمی که بر روی دستگاه تلویزیون پخش می‌شود، لذت ببرید.
بهبود و ارتقاء یک فناوری خاص را نمی‌توان به عنوان فناوری متحول کننده، برهم زننده یا انقلابی در نظر گرفتچنین فناوری‌هایی، انواع قدیمی را کنار زده و خود جایگزین آنها شده‌اند. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که بهبود و ارتقاء یک فناوری خاص را نمی‌توان به عنوان فناوری متحول کننده، برهم زننده یا انقلابی در نظر گرفت به این دلیل که فناوری قدیمی ممکن است هنوز هم مورد استفاده قرار گیرد. تنها فناوری‌هایی در این دسته قرار می‌گیرند که در آنها فناوری‌های قدیمی دیگر کاربردی نداشته باشند. در این مقاله چنین فناوری‌هایی که بازار را متحول ساخته‌اند را شرح می‌دهیم.

نکته: فناوری‌هایی که در این فهرست آورده شده‌اند ترتیب قرار گیری خاصی در آنها رعایت نشده است.
 

نمونه‌های از فناوری انقلابی

گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال

آیا دستگاه‌های پخش ویدئو قدیمی را به خاطر دارید؟ برای دیدن یک فیلم مجبور بودید کاست آن را اجاره کرده و درون دستگاه گذاشته تا فیلم را نمایش دهد. امروزه تمام آنچه نیاز دارید یک گیرنده دیجیتال است که بتوانید بدون نیاز به ترک خانه خود، بروزترین فیلم‌ها را تماشا کنید.
 
درایو قلمی

درایو قلمی

دستگاه‌های ذخیره کننده اطلاعات در کمترین زمان ممکن تحول بسیاری یافته‌اند. در زمانهای قدیم، درایوهای فلاپی منبع ذخیره اطلاعاتمان را تشکیل می‌دادند. چنانچه لازم می‌شد به دوستتان سند مهمی را انتقال دهید، آن را بر روی یک فلاپی دیسک ریخته و به او تحویل می‌دادید. سپس عصر سی دی فرا رسید بطوریکه دیگر قادر بودید اطلاعاتی بیشتر از کیلو بایت را بر روی دیسک قرار دهید، اما تنها می‌توانستید یکبار اطلاعات خود را بر روی سی دی بریزید. پس آن دوره دی‌وی‌دی  فرا رسید و سی‌دی یا دی‌وی‌دی‌هایی با قابلیت بازنویسی به روی کار آمدند. اکنون حتی فراتر از آن پیش رفته و ابزارهای یو‌اس‌بی (USB) در اختیارمان قرار گرفته است، بطوریکه می‌توانیم اطلاعات خود را با اندازه‌های گیگابایت در آنها ذخیره سازیم. بله، دورانی وجود داشت که داشتن فلاپی دیسک ما را بسیار خرسند می‌ساخت!
 
دوربین فیلمبرداری / دوربین دیجیتال

دوربین

سابقاً عکسبرداری از مناظر و وقایع و مشاهده آنها، به روزها زمان احتیاج داشت. منظورم زمانهای قدیم یعنی یک یا دو نسل قبل از نسل فعلی است. در آن دوران مجبور بودیم درون دوربینهای خود نوار فیلم را قرار داده و تنها در صورت به اتمام رسیدن ظرفیت نوار می‌توانستیم آن را برای چاپ به اهل فن سپرده و پس از گذشت چند روز یا هفته قادر به مشاهده عکسهای خود باشیم.
امروزه می‌توانیم به محض گرفتن عکس آن را ببینیمامروزه می‌توانیم به محض گرفتن عکس آن را ببینیم. دیگر نیازی نیست روزها منتظر دیدن عکسهای خود باشیم، حتی می‌توانیم اگر از عکسی خوشمان نیامد آن را حذف کنیم. پیشرفت قابل توجهی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟
 
تلفن همراه

تلفن همراه

پیش از این، هنگامی که لازم بود پیغامی را به شخصی برسانیم، مجبور بودیم با دستگاه پیجر او را فرا بخوانیم. اشکالی که پیجرها داشتند آن بود که نمی‌توانستیم از طریق آنها پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم. سپس پیجرهای دو طرفه به روی کار آمدند اما برای این اختراع دیگر خیلی دیر شده بود، چرا که تلفن‌های همراه پیش از این از راه رسیده بودند. با وجود تلفن‌های هوشمند، پیجرها به وسیله‌ای از کار افتاده تبدیل شدند.
 
پخش کننده موسیقی

پخش کننده موسیقی

نسل‌های پیش از ما مجبور بودند جهت گوش کردن به موسیقی مورد علاقه خود در حین سفر، سیستم‌های استریو بزرگی را با خود همراه داشته باشند. سپس دوره واکن فرا رسید و جانشین سیستم‌های استرویو شد. با این حال، امروزه دستگاه‌های پخش کننده موسیقی ام‌پی‌تری که به کوچکی یک انگشت هستند، بازار را در دست گرفته‌اند. این دستگاه‌های کوچک می‌توانند چندین گیگا بایت اطلاعات را در خود ذخیره ساخته و به راحتی در جیب شما جای ‌گیرند. عجب روشی برای کوچک کردن فناوری حاصل شده است!
 
صفحه نمایش‌های ال‌ای‌دی

صفحه نمایش ال ای دی

با به روی کار آمدن جدیدترین نوآوری‌ها در زمینه فناوری، شاهد باریک‌تر شدن بیش از پیش دستگاه‌های تلویزیون هستیم. در گذشته تلویزیونها با برآمدگی زیادی در قسمت پشت همراه بودند. با این حال امروزه تلویزیونهای مبتنی بر ال‌ای‌دی با ظاهری درخشان  و کیفیت عالی عرضه می‌شوند. این امر انقلابی را در زمینه صفحه نمایشهای تلویزیون ایجاد کرد و خیلی زود صفحه نمایش‌های کامپیوتر نیز همین شیوه را بکار بردند.
 
لامپ‌های نوری (لامپ‌های ال‌ای‌دی)

لامپ های نوری

لامپ‌های رشته‌ای تا چند سال گذشته تنها منبع روشنایی خیابانها به حساب می‌آمدند. امروزه از لامپ‌های ال‌ای‌دی جهت اهداف روشنایی به جهت مصرف کمتر برق و کیفیت بالای این لامپها استفاده می‌کنند و این خود تحول در این فناوری را نشان می‌دهد. بسیاری از تولید کنندگان خودرو نیز رو به جلو گام برداشته و لامپهای ال‌ای‌دی موجود در خودروهای خود را جایگزین لامپ‌های سنتی کرده‌اند.
 
نامه الکترونیکی

نامه الکترونیکی

در زمانهای قدیم، در مواقع اضطراری تنها منبع انتقال پیام به بستگان یا دوستان نامه‌های پستی یا کارت پستال بود. برای این کار لازم بود که پیام خود را بر روی آن نوشته و گیرنده پس از چند روز قادر به خواندن و دریافت پیام شما بود. مشخص شده است که اختراع ایمیل یا نامه الکترونیکی تحولی را در زمینه ارسال پیام بوجود آورده است. اکنون با وجود نامه الکترونیکی، پیامها به موقع رسانده شده و گیرنده بلافاصله و ظرف چند ثانیه پیغام شما را دریافت می‌کند.

با وجود پیشرفتهای بسیاری که هر روزه در زمینه فناوری‌های مختلف صورت می‌گیرد، انواعی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند در سالهای نه چندان دور منسوخ خواهند شد. بازار آنها از رونق خواهد افتاد و فناوری‌های جدیدتر و مؤثرتری جای آنها را خواهند گرفت.


منبع: techspirited
نسخه چاپی