هنر تجربی چیست؟

هنر تجربی

منظور از هنر تجربی چیست. آیا با هنرهای تجربی آشنایی دارید؟ چرا کلمه ی تجربی را برای هنر بکار می برند. در ادامه به جواب این سوالات خواهیم پرداخت. هنرمندانی که به روش های تجربی برای هنر تجربی عمل می کنند در واقع از رویکردهای جدیدی برای پرداخت، بوجود آوردن، ایجاد و ارائه هنر استفاده می کنند. این رویکردهای جدید در هنر تجربی در واقع مفاهیم جدیدی را عرضه می کنند که برای مخاطب جدید و چالش برانگیز است. هنر تجربی خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. شاید افراد در نگاه و برخوردهای اول نتوانند با هنر تجربی ارتباط برقرار کنند و آن را بفهمند. در پروسه ای که توسط هنر تجربی طی می شود، تحقیق با بهتر شدن و تجربه با رشد خلاقیت، تشبیه می شوند. 
 

ویژگی های هنر تجربی

هنرمندان هنر تجربی با راه اندازی رویکردهای جدیدی در عرصه هنر، هنر تجربی را بوجود آورده اند. محصول یک هنر تجربی ویژگی های زیر را دارد. 

اثر هنر تجربی از نظر کیفیت های مفهومی، محتوایی و ارتباطی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. آنها در واقع به این سوال که هنر تجربی چیست جواب می دهند. 

با فرم ها و شکل های جدید بازی می کنند و یا فرم های جدید می سازند. متدولوژی، تکنولوژی و ایده های خاص خود را دارند. 

مسائل را مورد تفحص قرار می دهند. توجه کنید که هنرهای تجربی، سوال ها را در ذهن مخاطب برمی انگیزانند اما لزوما بر روی پاسخ ها تمرکزی ندارند. پروسه ی پردازش و تحقیق بسیار از صرف داشتن اثر هنری مهم تر است. 

پروسه های بین رشته ای و خلاقانه در هنرهای تجربی مخصوص است و اهمیت بالایی دارد. 

با مسائل فرهنگی گسترده تر در ارتباط است. 

کاربرانی که با رویکردهای تجربی در ارتباط هستند می بایست بدانند که کدام روش ها برای هنر آنها بیشتر جواب می دهد و توضیح بدهند که این روش چرا برای بافت  و محتوای هنری آنها مناسب است. 

هنر تجربی چیست؟


نیاز به هنر تجربی

اینکه پروژه و محصول هنری شما به تبدیل شده به هنر تجربی نیاز دارد مشخص نیست. بسته به خود شما و نوع هنر شما می توانید از روش های هنر تجربی استفاده کنید. گاهی اوقات در مورد هنر واژه های عجیب و غیر معمولی می شنویم از قبیل اینکه هنر خلاقه، هنر آوانگارد و هنر تجربی. اما معانی این لقب ها که به هنر می دهند چیست. آیا معنی آنها همان معنی لغوی کلمات است؟ احتمال زیاد این طور نیست. با هم مروری بر معنای ممکن این کلمات خواهیم داشت. 


خلاقیت و نوآوری 

وقتی این کلمه را می شنوید احساس میکنید حتما باید یک کار جدید انجام دهید و کاری که پیشتر توسط کسی انجام نشده است اما این را بدانید که نوآوری لزوما به معنای کار جدید نیست، بلکه به این معناست که کاری غیر آشنا انجام دهید. تفاوت زیادی میان این ها وجود دارد. عموما این ناآشنا بودن منظور در مقایسه با موارد مشابه قدیمی تر است. 

هنر تجربی چیست؟


آوانگارد

آوانگارد را به هنر و هنرمندانی می گویند که هنر آنها ماهیتی تجربی، رادیکال و خلاقه دارد. هنرمندان آوانگارد در یک اثر هنری خاص، پیشروترین اسلوب ها و مضامین را در کار خود وارد می کنند. برای همین عموما هنر آوانگارد در نتیجه ی یک جنبش جدید بوجود می آمده است. اگر چه خود کلمه ی آوانگارد در ارتش به معنای طلایه دار ارتش است. این لغت در گذشته به آن بخش از ارتش گفته می شد که جلوتر از دیگر بخش ها در میدان جنگ حضور داشتند اما امروزه به هنرمندان و آثار هنری ای گفته می شود که هنر تجربی خود را جلوتر از دیگر هنرها می دانند. هنرمندان آوانگارد، هنری را عرضه می کنند که از زمان خود جلوتر است. بیشتر اوقات هنر آوانگارد از طرف مردم رد می شود. این نقطه مشابه هنر تجربی آوانگارد در طول تاریخ بوده است. 
 

هنر تجربی چیست

حال نوبت به هنر تجربی می رسد. هنر تجربی به چه معناست. چه چیزی آن را تعریف می کند. چه چیزی باعث می شود که تجربی باشد. در هنر تجربی یک قسمت و بخش بارز وجود دارد که به آن بسیار پرداخته شده است. سوال برانگیختن از ویژگی های اصلی هنر تجربی است. سوالاتی که ایجاد می شوند اما پاسخ های آن ها در هنر تجربی مهم نیست. هنرمندان هنر تجربی به این اعتقاد دارند که با گذشته خود قطع رابطه کرده اند. برای همین به دنبال نشان دادن اوج نوآوری در کارهای خود بودند. 

هنر تجربی چیست؟


هنر تجربی یا تجربه هنر

هنر تجربی بیشتر بر روی رنگ تمرکز دارد تا بر روی خطوط، بیشتر در ارتباط با هنر معاصر است تا هنر دوران کلاسیک. این ها از دیگر ویژگی های بارز هنر تجربی است. مینیمالیست ها را شاید بتوان هنرمندان تجربی نامید آنها به دنبال رد کردن تکنیک های سریالیست بودند. البته در مواردی تاریخ و گذشته در هنر تجربی پدیدار می شود.  بحث بر روی هنر تجربی کاملا مبحث جدیدی است. هنوز به طور قطع نمی توان بر روی هنر تجربی تمرکز کرد و  بحث کرد. آنچه بسیار اهمیت دارد این است که هنر تجربی به دنبال رویکردهای جدید است. شاید بتوان دو ویژگی اول که پیشتر گفته شد، یعنی نوآوری و آوانگارد بودن را در هنر تجربی نیز دید. می توان گفت که این دو ویژگی در هنر تجربی به اوج خود می رسند. 

هنر را به راستی می توان هاله ای گسترده و بدون مرز نامید. هنر برای تجلی روح و روان است. خروجی هنر که اثر هنری است می بایست با تخیل و عواطف همراه باشد. گاهی هنرمندان به این بسنده نمی کنند. جنبش های جدید، فلسفه و افکار جدید سبب شده است که برای هنر تعاریف و شاخه های جدید معرفی کنند. هنر تجربی را شاید بتوان جدیدترین حوزه هنری نامید که در آن هنرمندان تجربی به نوآوری فوق العاده ای در کارهای خود می پردازند. هنر تجربی بر طبق تعریف در پی یافتن رویکردهای جدید برای پرزانته و ارائه اثر هنری است. گاهی هنر تجربی می تواند بیانی فوق العاده داشته باشد و به اوج خود برسد. این مسئله به پختگی و وارد بودن هنرمند تجربی بستگی داد. 
 

تجربه هنر

تجربه هنر از تاثیری که بر انسان باقی می گذارد قابل تشخیص است. هنرمندان در پی ایجاد حس خاص و برانگیختن ادراک مخاطب خود هستند. تمام ما ناگزیر از تجربه ی هنر هستیم. هنر تجربی به مثابه رقابتی میان هنرمندان است. تمام هنر عرضه اثر هنری نیست. همانطور که گفته شد نوآوری به معنای آوردن غیرمشابه ها بسیار اهمیت دارد. در آخر باید گفت که هنر تجربی نیاز به تحقیق و مطالعه ی جدی تر و بیشتر دارد. هنرمندان تجربی هنر خود را بر اساس ایجاد سوال بنا نهاده اند برای همین پیدا کردن جواب و راه حل اندکی در این نوع هنر (هنرت تجربی) دشوارتر است. 

منبع: bigother.com
نسخه چاپی