اینترنت اشیاء چه مزیتی دارد ؟
اینترنت اشیاء که به صورت مختصر IoT نوشته میشود سیستم نوین است که به وسیله آن میتوان تمامی ابزارهای دیجیتال و الکترونیکی خانه را به یکدیگر متصل کرد. در این سیستم اطلاعات مورد نیاز توسط سنسور ها و یا دستگاه ها و برنامه ریزی های داخل آن‌ها دریافت می شود و بر اساس اطلاعات دریافتی واکنش مناسب انجام میشود.
 

معرفی اینترنت اشیاء و چشم اندازه استفاده از آن

اینترنت اشیاء امروزه به یکی از بحث داغ در زمینه علوم تکنولوژی تبدیل شده است و فرقی نمی کند شما تولید کننده ابزار های دیجیتال باشید و یا خریدار و مصرف کننده آن‌ها ، هرچه که این ابزار ها بهتر و راحت تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، متصل شود و اطلاعات را دریافت کنند در دنیای تکنولوژی پیشرفته تر به حساب می آیند.

اینترنت اشیاء مانند دیگر تکنولوژی ها در حال حاضر در حال پیشرفت می باشد. و ممکن افراد کمی در خصوص این سیستم آشنایی داشته باشد و همچنان مقالات و نوشته ها و خبر های این سیستم در مجلات و روزنامه ها و سایت ها منتشر می شود. با توجه به رشد دستگاه های ارتباطی و همچنین اینترنت در داخل خانه رشد شناسایی و استفاده از این سیستم نیز روزبه‌روز بیشتر می شود.


اینترنت اشیاء چه مزیتی دارد ؟


مزایای استفاده از اینترنت اشیاء چیست ؟

اینترنت اشیاء هم مانند دیگر سیستم های نوین دارای مزایای زیادی است که استفاده از آن را برای عموم راحت تر می کند. این مزایا عبارت‌اند از :
 

ارتباطات وسیع

در این سیستم تمامی دستگاه ها می توانند به یکدیگر متصل باشند. با این اتصال شما به راحتی می توانید تمام ابزار ها و دستگاه‌ها خود را در اختیار و کنترل داشته باشید. ارتباط این دستگاه ها از طریق راه های ارتباطی و رابط های کاربری انجام میشود و از نوع ارتباط ماشین به ماشین ( M2M) است.. نتیجه این ارتباط این است که دستگاه ها می توانند به راحتی در کنار هم کار کننده و اطلاعات مورد نیاز خودشان را از یکدیگر دریافت کنند. به عنوان مثال چایی ساز شما می تواند تشخیص دهد که دارای آب است یا خیر و در صورتی که گوشی شما ساعت 6:30 صبح آلارم بزند چایی ساز شما نیز روشن شود تا زمانی که شما از تخت خواب خود بیرون می‌آیید، آب را برای شما جوش کند !
 

کنترل اتوماتیک

به وسیله این قابلیت دستگاه ها می توان به صورت خودکار وظایف خود را انجام دهند. اگر در یخچال شما میوه و یا غذایی در حال فاسد شدن باشد یخچال آلارم را به گوشی تلفن شما و یا صفحه تلویزیون شما ارسال کند تا شما مطلع شوید. حتی می توانند به شما اعلام کنند که تاریخ انقضا چه مواد غذایی در حال تمام شدن است.

شما به راحتی می توانید بخش های مختلف دستگاه ها را کنترل کنید. به عنوان مثال می توانید از راه دور سیستم گرمایشی و یا سرمایشی خانه را کنترل کنید و یا آینه طبق قبل از اینکه وارد خانه شوید مایکروویو خود را روشن کرده و غذای داخل آن را گرم کنید.

اینترنت اشیاء چه مزیتی دارد ؟


دریافت اطلاعات در دستگاه ها و سنسور ها

شما به راحتی می توانید اطلاعات محیطی و داخلی کارخانه و یا محل زندگی خود را دریافت کنید. اینکه در ماه گذشته چه دستگاه هایی چه کار هایی کرده اند و چه مقدار انرژی و برق مصرف کرده اند اطلاعاتی است که شما به راحتی می توانید آن‌ها را دریافت نمایید.
 

نظارت و مانیتور کردن

شما با استفاده از سیستم اینترنت اشیاء می توانید نظارت کامل و دقیقی بر محل زندگی خود و کارخانه خود و یا حتی مزرعه خود داشته باشید. اینکه چه افرادی داخل و خارج شده اند. چه دستگاه هایی روشن و یا خاموش شده اند. حتی می توانید بر مقدار مواد غذایی داخل یخچال نیز نظارت داشته باشید و اینکه آیا شیر شما در حال تمام شدن است ؟ یا اینکه مقدار جوهر داخل دستگاه پرینتر شما در چه وضعیتی است و آیا نیاز به سرویس دارد و یا خیر.
 

زمان

یکی از مشخصه های اصلی سیستم اینترنت اشیاء بحث زمان و صرفه جویی در زمان است. در زندگی مدرن امروزی استفاده بهینه و بهتر از زمان یک مزیت عالی و اساسی به حساب می آید. شما می توانید با استفاده از سیستم اینترنت اشیاء زمان زیادی را صرفه جوی کنید.
 

پول و هزینه :

شاید بتوان گفت که بزرگترین مزیت سیستم اینترنت اشیاء در بخش مالی و هزینه ها می باشد. با توجه به هزینه نصب و راه اندازی این سیستم در خانه یا محل کار بازگشت پول و صرفه جویی در هزینه ها خیلی سریع تر از آنچه فکر میکنید اتفاق می افتد. این سیستم برای افرادی که کار های روزمره عادی انجام می دهند بسیار مفید است و باعث میشود که زمان و هزینه های زیادی در این افراد صرفه جویی شود.

در بحث مالی و صرفه جویی هزینه ها شما می توانید با استفاده از این سیستم در زمان هایی که در منزل و یا محل کار حضور ندارید سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی را خاموش کنید و یا قبل از ورود به منزل آن‌ها رو روشن کنید تا هوای منزل و محل کار شما در مدت زمان مناسبی آماده شود و نیاز نباشد که شما شعله بخاری و شوفاژ را زیاد کنید.

همچنین شما با استفاده از سیستم اینترنت اشیاء می توانید بعضی از کارهای خانه که در زمان های اوج مصرف برق می باشند را به صورت برنامه ریزی شده در زمان های دیگر انجام دهید. مثلاً ماشین لباسشویی شما در ساعتی غیر از ساعات شبانه روز توسط این سیستم روشن شود و کار کند و سپس خاموش شود.
 

انجام روزانه کارها به صورت اتوماتیک

در بحث سیستم اینترنت اشیاء شما می توانید بخشی از کارهای روزانه را به این سیستم سپرده و خود مشغول کار های دیگر شوید. به عنوان مثال با استفاده از سیستم اینترنت اشیاء یخچال شما میتواند به راحتی مواد غذایی و مورد نیازی که در یخچال تمام شده است یا کم شده است را شناسایی کند و آن‌ها را به سوپر مارکت محله سفارش دهد و حتی هزینه های آن‌ها را نیز پرداخت نماید.

چایی ساز شما به سیستم آلارم گوشی شما وصل شود و زمانی که آلارم گوشی شما به صدا درآمد چایی ساز یا قهوه جوش نیز روشن شود و تا زمانی که شما از تخت خواب بیرون بیاید یک قهوه و یا چایی گرم در اختیار شما قرار دهد. مایکروویو شما نیز صبحانه و یا نهار شما را با استفاده از برنامه آلارم و یا سیستم برنامه ریزی قبل در ساعت مقرر گرم کند و برای شما آماده کنید تا شما به راحتی آن را میل کنید.

همانطور که مشاهده میکنید استفاده از سیستم اینترنت اشیاء می تواند بسیار مفید باشد شما میتوانید در زمان و هزینه ها صرفه جویی های بزرگی انجام دهید و همچنین بعضی از کار های روزمره خود را به راحتی به این سیستم بسپارید.

منبع: 
نسخه چاپی