بهترین مواد غذایی برای تهوع بارداری

بهترین مواد غذایی برای درمان تهوع بارداری

به گفته کارشناسان با تغییر رژیم غذایی می توان تهوع دوران بارداری را مهار کرد. اما چه مواد غذایی برای این دوران مفید هستند؟

ویتامین ب۶
به گفته متخصصان کمبود B6 در زنان باردار، یکی از مهمترین دلایل حالت تهوع است. به همین دلیل مصرف غذاهای حاوی این ویتامین تا حد زیادی می تواند مشکلات تهوع در دوران بارداری را کم کند. ویتامین ب۶ تحریکات معده را که باعث بروز تهوع و استفراغ می شود را کاهش می دهد. ویتامین ب ۶ را در لوبیا سفید، بادام زمینی،گردو، نخودفرنگی، سویا، اسفناج، گوجه فرنگی، ذرت، گندم کامل، سبوس گندم، گوشت گاو، میگو، بوقلمون، تخم مرغ، شیر، انگور، طالبی، آناناس، سیب، پرتقال، گلابی و هلو می‌توانید پیدا کنید.

به
مصرف به پخته شده برای جلوگیری از تهوع صبحگاهی خیلی مفید است.زنان باردار برای کاهش تهوع بهتر است به پخته شده را سرد و به صورت ناشتا مصرف کنند.
 
بهترین مواد غذایی برای تهوع بارداری

زنجبیل
زنجبیل یک ماده گیاهی مهم برای مداوای تهوع و استفراغ و تعدیل بیماری صبحگاهی به شمار می‌رود. مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف روزانه ریشه گیاه زنجبیل یا پودر آن باعث کاهش میزان شدت تهوع می‌شود. البته در خوردن زنجبیل نباید زیاده روی کرد. بین دو تا چهار گرم از ریشه زنجبیل برای درست کردن نوشیدنی کافی است.

مواد غذایی سرد
ژله، بستنی، میوه های سرد، ماست و.. هم به درمان تهوع کمک می کنند غذاهای سرد بوی قوی ندارند و مشکل ساز نیستند. تحقیقات نشان داده بیشتر زنان بارداری که تهوع بارداری داشته اند به بوی غذاها هم حساس هستند.

آب
بهتر است در این دوران مقدار زیادی مایعات بنوشید. روزانه حدود 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. به خصوص اگر تهوع همراه با استفراغ باشد بدن زن باردار بیشتر از همیشه برای هیدراته ماندن به آب نیاز دارد.
 
بهترین مواد غذایی برای تهوع بارداری

هندوانه
هندوانه به کاهش ویار صبحگاهی کمک زیادی می کند. نوشیدن یک لیوان آب هندوانه تازه در اوایل صبح در دوران بارداری خیلی مفید است. هندوانه خاصیت آرام بخشی و ایجاد طراوت دارد. خواص انرژی دهنده و مغذی هندوانه می‌تواند جلوی ویار صبحگاهی را بگیرد.

 لیمو
مصرف لیمو یک درمان سنتی و همیشگی است. استفاده مستقیم از لیمو ترش یا استفاده آن در غذا می تواند جلوی تهوع را بگیرد. حتی بو کردن لیمو هم می تواند به رفع تهوع بارداری کمک کند.

میوه‌های خشک
مصرف میوهای خشک مثل توت، انجیر، کشمش و مویز هم برای این دوران مفید است. چون هم رطوبت زیادی ندارند و هم ملین هستند. مصرف این میوه‌ها برای مشکلاتی مثل تهوع، استفراغ ، ویار شدید و بی‌اشتهایی نیز مناسب است.

انار
انار هم جزو میوه هایی است که می تواند در درمان تهوع بارداری مفید باشد. به گفته کارشناسان طب سنتی بهتر است انار با لایه‌های سفیدرنگ نازک درون آن مصرف شود چون عاملی مهم در کاهش ویار است و عملا ضدتهوع محسوب می‌شود.

نعنا
نعنا روی دیواره داخلی معده تاثیر می گذارد و جلوی تحریکات معده و تهوع را می گیرد. شربت نعنا، پودر نعنا و چای نعنا برای تهوع مفید است.

سیب
مصرف سیب و آب سیب هم کاهش حالت تهوع و مقابله با ویار بارداری کمک می کند. آب سیب قبل از خواب قند خون‌ را تنظیم می کند.

منبع: نی نی سایت
نسخه چاپی