مهمترین موانع اینترنت اشیاء  جهت گسترش در جامعه
امروزه استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت و بخش خانگی رشد بالایی داشته است.ممکن است شما هم در خانه و یا محل کار خود با این ابزار های هوشمند سروکار داشته باشید و حتی خودتان هم متوجه نشده باشید.در دنیای فناوری بحث اینترنت اشیاء از چند سال قبل شروع است و با اینکه عمر کوتاهی داشته اما بسیار سریع رشد کرده است.

سیستم اینترنت اشیاء توانسته است ابزارهای هوشمند را به یکدیگر متصل کند و با این کار بخش قابل توجهی از فعالیت های انسانی بر دوش ماشین ها افتاده است و این ابزار باعث صرفه جویی های مالی ، انرژی و زمانی بسیاری شده است.اما آیا این ابزار ها بدون مشکل با یکدیگر کار می کنند ؟
در جریان پنجمین سالگرد شروع اینترنت اشیاء به صورت گسترده در دانشگاه MIT آمریکا، نتایج بررسی ها در خصوص این سیستم نشان داد در طول پنج سال گذشته این سیستم بر روی لبه تاریکی در حال پیشرفت بوده است.در بعضی جوانب باعث پیشرفت هایی شده است و در بعضی موارد نیز نتوانسته است انتظارات را برآورده کند.
 

مهمترین موانع اینترنت اشیاء  جهت گسترش در جامعه

افرادی که بر روی سیستم های اینترنت اشیاء کار می کنند هنوز هم بر روی برنامه ها و ابزارهایی کاربردی کار می کنند که نتوانسته اند به تولید انبوه برساند.البته در بعضی موارد این برنامه ها و ابزار ها با تغییر اندکی توانسته اند در بخش های مختلف صنعت ، کشاورزی ، ورزش ، صنایع هوا و فضا و حتی ابزارهای خانگی مورد استفاده قرار گیرند اما دامنه استفاده از آنها بسیار کم است.
 

بررسی مهمترین موانع اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء هم مانند تکنولوژی های جدید موانع بسیاری بر سر راه خود دارند تا به موفقیت کامل برسند.پژوهشگران با بررسی مهمترین موانع اینترنت اشیاء دریافته اند که این سیستم هنوز کامل نیست و باید تحقیق های زیاد بر روی آن صورت گیرد. این سیستم به دلیل ارتباط ابزار ها با یکدیگر و اینکه این ابزار ها توسط کمپانی های مختلف ساخته شده اند دارای مشکلات بسیاری است.
 

امنیت اینترنت اشیاء

شاید بتوان گفت که اصلی ترین و مهمترین موانع اینترنت اشیاء را بخش امنیت تشکیل می دهد.اساس کار این سیستم را ارتباطات تشکیل می دهد و این مسیر هنوز هم امن نیست.هر روز خبر هایی از حمله هکر ها به بخش های مختلف شنیده می‌شود.حال تصور کنید که خانه افراد دولتی و سیاستمداران به وسیله ابزار های هوشمند اینترنت اشیاء تجهیز شده است ، این خانه یک هدف عالی برای حمله هکر ها و افراد خرابکار خواهد بود.

با تکه به اینکه در سیستم اینترنت اشیاء اطلاعات از طریق ابزار مختلف جمع آوری می‌شوند و برای سرور های مرکزی ارسال می‌شود این ابزارها و مسیر انتقال اطلاعات می‌تواند بهترین محل برای حمله هکر ها باشد.امروزه می توان گفت که بیش از 95 درصد از توان افراد برای تولید ابزارهای هوشمند صرف امنیت این ابزار ها می شود تا راه های نفوذ هکر ها به داخل دستگاه از هر طریق ممکن بسته باشد.

مهمترین موانع اینترنت اشیاء  جهت گسترش در جامعه


مهمترین موانع اینترنت اشیاء  جهت گسترش در جامعه

همچنین امنیت سرور ها و ایجاد بستر های امن برای ارسال و دریافت اطلاعات نیز نیازمند امنیت بالایی است و این کار مستلزم صرف هزینه و زمان زیاد است.با توجه به این مواد هنوز هیچ یک از کمپانی ها و افرادی که در صنعت تولید ابزار های هوشمند گسترش اینترنت اشیاء هستند اعلام نکرده اند که امنیت دستگاه ها و ابزار ها و پلتفرم آنها تا چه میزان است چرا که هر لحظه امکان حمله هکر ها و افراد خرابکار اینترنتی به این ابزار ها وجود دارد.
 

عدم استقبال فعلی از اینترنت اشیاء

هر چقدر که اینترنت اشیاء دارای چشم انداز ها دلنواز و خوبی است همان قدر هم برای جلب مخاطب ها کار سختی در پیش دارد.در نهایت این کاربران هستند که باید نسبت به این ابزار های هوشمند واکنش نشان دهند و باید نظر آنها جلب شود.در حال حاضر کاربران خیلی تمایلی به این سیستم نشان نمی دهند چرا که هنوز نتوانسته اند با پیشرفت آن ارتباط برقرار کنند.

وجود این چنین چالشی می تواند روند رشد اینترنت اشیا را کند کرده و موانع جدی را بر سر راه شرکت های پیشرو در این زمینه ایجاد کند.دولت ها به دلیلی مبحث امنیت و خانواده ها به دلیلی مبحث حریم شخصی هنوز هم با اینترنت اشیاء مشکل دارند.افراد زیادی هستند این تصویر را دارند که با پیشرفته شدن ابزارها و روز شدن تکنولوژی ها انسان ها کمتر فعالیت کرده و زندگی بیش از حد ماشینی خواهد شد.
 

بستر امن برای اینترنت اشیاء

امروزه یکی از مهمترین بحث در خصوص اینترنت اشیاء در خصوص بستر راه اندازی این سیستم است.اگر در سال های گذشته این بحث وجود نداشت به این دلیل بود که تا به این میزان بستری مناسب برای یک محصول دیجیتال مطرح نبود.اما امروزه استفاده از یک بستر امن مناسب که بتواند اعتماد مردم را به خود جلب کند برای سیستم اینترنت اشیاء به یک چالش تبدیل شده است.

تکثر شرکت های پیرو در این سستم بستر ها و برنامه های نرم افزاری و کاربردی خودشان را دارند در حالی که اگر قرار باشد این دستگاه ها با یکدیگر در ارتباط باشند و فرآیند اینترنت اشیاء شکل بگیرد نیاز به یک بستر و پلتفرم مشترک است که همه دستگاه ها بتوانند به راحتی بر روی آن پیاده سازی شوند.


مهمترین موانع اینترنت اشیاء  جهت گسترش در جامعه


مهمترین موانع اینترنت اشیاء  جهت گسترش در جامعه

روند کند تکامل و فناوری در دستگاه های صنعتی
دنیای دیجیتالی و نرم افزار به شدت در حال پیشرفت است اما دنیای سخت افزار با کندی حرکت می کند.همچنان مشکلات و ایرادات خاص دنیا ماشینی در بین انواع دستگاه ها وجود دارد.ساخت یک دستگاه جدید که بتواند با استفاده از هوش مصنوعی به صورت کاملاً خودکار و هوشمند فعالیت کند امیری سخت و چالش برانگیز است.

در این بین سرعت کند روش در توسعه اینترنت پرسرعت باعث شده است که شهر ها و بخش هایی زیادی در دنیا همچنان از اینترنت های نسل قبلی استفاده کنند ر حالی که در بعضی شهر ها و بخش های بروز دنیا از اینترنت نسل جدید 5G استفاده می‌شود.این عدم هماهنگی باعث می‌شود که در عملکرد دستگاه ها مشکلاتی به وجود بیاید.تا مسیر های ارتباطی به یک استاندارد و یکسان سازی نرسد سرعت پذیرش اینترنت اشیاء کند خواهد بود.

ریسک های استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در بخش سلامت
استفاده از اینترنت اشیاء در بخش سلامت یکی از دستاورد های بزرگ است اما این استفاده تنها در بخش های دریافت اطلاعات است.یعنی ابزارهایی که از اینترنت اشیاء استفاده می کنند تنها وظیفه جمع آوری اطلاعات از بیماران را داشته و همچنان روند پردازش و بررسی علائم بیمار توسط انسان انجام می شود.
دلیل این امر ریسک بالا و خطای نرم افزاری است که ممکن است در پردازش اطلاعات به صورت کامل عمل نکرده و باعث تشخیص اشتباه و خطا شود.چون در مبحث سلامت جان انسان ها در میان است، استفاده از ابزار هایی که با استفاده از اینترنت اشیاء بتوانند قدرت تصمیم گیری داشته باشند استقبال زیادی نمی شود.

منبع: en.m.wikipedia.org
نسخه چاپی