شکاف دیجیتالی چیست؟
تکنولوژی در سال های اخیر پیشرفت بالایی داشته به نحوی که سرعت این پیشرفت در بعضی جوانب بسیار بالا بوده است. این سرعت بالا موجب شده است که ما شاهد پدیده ای به نام شکاف دیجیتالی باشیم. شکاف دیجیتالی را می توان پدیده نو نامید. این افزایش سریع تکنولوژی باعث شده است که بسیاری از افراد توانایی کار با تکنولوژی های امروزی را نداشته باشند.
 

شکاف دیجیتالی چیست ؟

 با توجه به رشد سریع تکنولوژی افراد بسیاری هستند که نمی توانند دانش خود را نسبت به این تکنولوژی بروز کنند و باعث می شود که نتوانند با ابزار های جدید کار کنند. در این بین افرادی نیز هستند که می توانند خود را به سرعت هم جهت با تکنولوژی کنند و توانایی کار با تکنولوژی جدید را داشته باشند.

 در این بین فاصله ای بین افرادی که توانایی کار با تکنولوژی را دارند و افرادی که توانایی کار با تکنولوژی را ندارد پیش می آید که به این فاصله شکاف دیجیتالی می گویند. این شکاف در واقع نشان دهنده عدم تعادل در دانش و استفاده از تکنولوژی بین افراد است.
 

 تعریف شکاف دیجیتالی :

شکاف دیجیتالی یعنی نابرابری در مهارت استفاده از فناوری و تکنولوژی در بین افرادی است که دسترسی یکسان به تکنولوژی دارند.

در واقع شکاف دیجیتالی نشان می دهد که تکنولوژی و فناوری به راحتی در اختیار مردم قرار گرفته است و بعضی توانایی کار با این تکنولوژی را دارند و بعضی ندارد. این فاصله بین افراد توانا در استفاده از تکنولوژی و افراد ناتوان در استفاده از تکنولوژی را امروزه شکاف دیجیتالی می نامند.

با توجه به تعریف شکاف دیجیتالی می توان به نتایج جالب توجهی رسید. در واقع در جوامع امروزه پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات به خوبی خود باعث پیشرفت جامعه نمی شود بلکه کل افراد این جامعه نیز باید همسو با تکنولوژی و دانش به روز رشد کنند و مهارت استفاده و بکارگیری از تکنولوژی های نوین را داشته باشند.

شکاف دیجیتالی چیست؟

امروزه قشر جوان جامعه توانایی یادگیری سریع تری نسبت به قشر سالخورده جامع را دارند و هر چه یک کشور قشر جوان سالم تر و پویاتر داشته باشد توانایی یادگیری سریع تری دانش و استفاده از تکنولوژی را خواهد داشت. به همین دلیل است که افراد سالخورده توانایی کار با گوشی های هوشمند امروزی را کامل نمی دانند اما جوانان به راحتی از تلفن های هوشمند امروزی و امکانات استفاده می کنند.
 

شکاف دیجیتالی و پیامدهای آن در جامعه

 در قرن 21 ام شکاف دیجیتالی در کشور ها به این معنی می باشد که کشور مورد نظر دارای فقر و کمبود سواد و دانش روز است. طبق اظهار نظر کارشناسان و سیاستمداران این شکاف بین کشورهای فقیر و کشور های توسعه یافته باعث شده است که افراد زیادی در کشور های فقیر به صورت دائم از تکنولوژی عقب باشند و دچار عقب افتادگی اطلاعاتی و تکنولوژی شوند.

شکاف دیجیتالی تأثیرات زیادی در کشورهای درحال توسعه خواهد داشت. هر مقدار که این شکاف دیجیتالی در کشور های در حال توسعه بیشتر باشد تأثیرات بیشتر بر اقتصاد ، آموزش و فرهنگ این کشور ها خواهد گذاشت. این عقب افتادگی دیجیتالی باعث خواهد شد که کشور های در حال توسعه در علوم و فناوری ، بخش های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی دچار مشکلات گسترده ای شوند.

به وجود آمدن شکاف دیجیتالی باعث خواهد شد که کشور ها در تجارت الکترونیک ، و بخش های اقتصادی و حتی آموزش و فرهنگی دچار مشکل شوند. حاصل این شکاف عقب افتادگی در علوم به معنی فاصله گرفتن بخش های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ها از یکدیگر خواهد بود. نتیجه کار این می‌شود که افراد این کشور ها تبدیل به یک مصرف کننده کالا های خارجی خواهند شد.

 این مصرف گرایی باعث خواهد شد که افراد با کالاها و تولیدات فرهنگی صاحبان تکنولوژی وابسته شده و باور ها و سنت ها و ارزش های ملی و فرهنگی این کشور ها سست شود. این شکاف باعث بروز پیامد های عجیبی مثل بی هویتی نسل جوان کشور های در حال توسعه خواهد بود.
 

راهکار های از بین بردن شکاف دیجیتالی

برای برطرف کردن شکاف دیجیتالی در یک جامعه راهکارهای زیادی ارائه می شود. این راهکار ها بر اساس مقدار و میزان شکاف ایجاد شده می تواند متفاوت باشد.

1- بالا بردن سواد علمی افراد جامعه
2- توزیع صحیح دسترسی به اینترنت
3- ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی همه مردم به تکنولوژی ها و فناوری‌ها
4- استفاده از اینترنت در پیشرفت بخش تجارت
5- انجام برنامه ریزی مناسب و مدون در مدارس برای بالا بردن سواد دیجیتالی دانش آموزان
6- تهیه و تولید برنامه های محتوایی در رسانه‌های و شبکه ای اجتماعی برای بالا بردن سطح دانش مردم
7- تولید و انتشار مقالات و خبر ها در روزنامه ها و کتاب ها برای بالا بردن سواد دیجیتالی و دانش اطلاعاتی افراد
8- استفاده از دستاورد های آموزشی و انتشار آنها در دانشگاهها و مراکز آموزشی
9- انجام برنامه ریزی ها و کلاس های آموزشی برای کارمندان و کارکنان بخش های مختلف
10- برگزاری سمینار و ها و کلاس ها و دوره های آموزشی برای بهبود دانش صاحبان کسب و کار ها
11- ایجاد شبکه های آموزشی و اطلاعاتی برای افراد جامعه جهت بالا بردن سواد تکنولوژی افراد
 
شکاف دیجیتالی چیست؟

در صورتی که شکاف دیجیتالی در کشور ها برطرف نشود دولت این کشور ها در آینده ای نزدیک با مشکلات جدی روبرویی می شوند.به همین دلیل کشور های توسعه یافته و کشور های در حال توسعه برنامه ای مدون را ترتیب داده اند تا این شکاف ها به مرور کم شوند.

 از سال 2003 به بعد کشور های در حال توسعه و کشور های پیشرفته سعی کرده اند با تولید برنامه های آموزشی شکاف دیجیتالی به وجود آمده در جوامع را برطرف کنند. حتی این کشور ها در کشور های فقیر مانند کشور های آفریقایی نیز برنامه های آموزشی گسترده ای را آغاز کرده اند.

طبق گفته کارشناسان و سیاستمداران توسعه تکنولوژی و دانش در کشور های آفریقایی بسیار زمان بر بوده و حتی اگر تا 25 سال آینده این آموزش ها تداوم داشته باشد باز هم شکاف دیجیتالی ایجاد شده در این کشور ها به صورت کامل از بین نخواهد رفت. کشور های در حال توسعه با افزایش سازمان های دولت الکترونیک سعی در این دارند که این شکاف دیجیتالی را کمتر کنند.

با این حال به دلیل ورود دانش و تکنولوژی از کشورهای توسعه یافته به کشور های در حال توسعه و کشور های فقط سرعت برطرف کردن شکاف دیجیتالی بسیار بالا نیست و همچنان سرعت پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزار های هوشمند تر بسیار بیشتر از برنامه های کشور ها برای برطرف کردن شکاف دیجیتالی است.


منبع: ویکی پدیا
 

نسخه چاپی