تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟
تکنولوژی Hyper Threading یک نوع تکنولوژی مجازی سازی در سری پردازنده های اینتل است. در این تکنولوژی پردازنده های اینتل هر هسته واقعی و فیزیکی را به دو هسته مجازی تبدیل می کنند. به عنوان مثال پردازنده ای که دارای دو هسته فیزیکی است با استفاده از این تکنولوژی شامل چهار هسته مجازی خواهد شد.
 

معرفی تکنولوژی Hyper Threading

پردازنده های اینتل که دارای این ویژگی باشند از سری خاص می باشند. و پردازنده های قدیمی شامل این تکنولوژی نمی شوند. تکنولوژی Hyper Threading باعث می‌شود که هر پردازنده فیزیکی به دو پردازنده مجازی تقسیم شود و وظایف پردازش اطلاعات و داده ها به صورت موازی در دو پردازنده قرار گیرد. این کار باعث می‌شود که کارایی پردازنده های اینتل به شدت افزایش پیدا کند.

از تکنولوژی Hyper Threading در چه پردازنده هایی استفاده می شود

تکنولوژی Hyper Threading در سری پردازنده های Intel Core و Core vPro و Core M و Xeon در دسترس است. علاوه بر اینکه پردازنده اینتل باید دارای ویژگی هایپر تردینگ باشد سیستم عامل شما و بایوس مادربرد نیز باید دارای این ویژگی باشد.

تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟


تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟

این تکنولوژی کی تکنولوژی انحصاری است که در اختصار شرکت اینتل است. شرکت اینتل از این تکنولوژی برای بهبود بخش پردازش موازی در پردازنده های خود استفاده می کند. با استفاده از این فناوری هر پردازنده فیزیکی اینتل به دو پردازنده مجاری تقسیم می شود که هر کدام می توانند به صورت موازی پردازش ها را انجام داده و حجم پردازش را کم کنند. البته این آدرس دهی و تقسیم به دو پردازنده مجازی باید توسط سیستم عامل و همچنین مادربورد رایانه قابل ارائه باشد.

Hyper Threading به وسیله دوتایی کردن بخش هایی از پردازنده اصلی باعث می‌شود که پردازش ها و آدرس دهی ها از طریق سیستم عامل به دو پردازنده مجازی در ان واحد ارسال شود. به این ترتیب سیستم عامل می تواند با استفاده از این دو پردازنده دو کار را برای پردازش زمان‌بندی کند.
 

 چرا باید از تکنولوژی Hyper Threading استفاده کرد

 پردازنده به صورت آنی می تواند یک کار را انجام دهد و دیگر کار ها برای پردازش باید در صف انتظار قرار گیرند. به توجه به بالا رفتن دستوران و پیشرفت برنامه های رایانه ای این کار باعث کند شدن فرایند پردازش در محاسبات های خیلی سنگین و پیچیده می شد. به همین دلیلی نیاز به حافظه و پردازنده های جانبی و چندگانه بیش از پیش احساس شده است.

 امروزه پردازنده‌ های نسل جدید اینتل با تکنولوژی های Hyper Threading سازگاری کامل دارند و مادربورد و سیستم های تولید شده نیز به خوبی از این حال پشتیبانی می کنند. با استفاده از تکنولوژی Hyper Threading شما می توانید به راحتی پردازش های هم‌زمان را انجام دهید. این کار باعث می شود که فرایند در انتظار و در صف قرا کردن موارد مورد نیاز برای پردازش کم تر و کوتاه‌تر شود. سرعت پردازش بالاتر رفته و خروجی نرم افزار ها سریع تر به دست ما می رسد.

کمپانی اینتل چند ویژگی جالب را برای تکنولوژی Hyper Threading در نظر گرفته است :

1- بهبود پشتیبانی از کد های مالتی تردینگ
2- برنامه های برای اینکه بتوانند در حالت هایپر تردینگ بهترین بازدهی را از پردازنده داشته باشند کد های مورد نیاز پردازشی خود را به صورت بسته های پردازشی برای پردازنده ارسال می کنند. اینکار باعث می شود که پردازنده زمان کافی برای پردازش این بسته داشته باشد. هر چه این انتقال بسته بهتر و بهینه تر باشد زمان کمتری برای پردازش سرفه می شود.
3- امکان اجرای هم‌زمان چند ترید

همان‌طور که گفته شد پردازنده در لحظه می تواند تنها یک بسته را دریافت و پردازش کند. اما در این حالت با استفاده از تکنولوژی Hyper Threading می توان به صورت هم‌زمان دو بسته پردازشی را دریافت و پردازش گرد. اینکار باعث می شود که سرعت پردازنده دو برابر شود. حال اگر تعداد پردازنده های فیزیک از 1 عدد به چهار عدد افزایش پیدا کند به معنی این است که تکنولوژی Hyper Threading به ما قدرت 8 پردازنده را اهدا می‌کند و این یعنی اینکه سرعت پردازش بسته ها 8 برابر خواهد شد.


تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟


 بهبود زمان پاسخ گویی و عکس العمل در پردازنده نسبت به دستور های دریافتی

 پردازنده تنها وظیفه پردازش را بر عهده ندارد و نسبت به بسته های دریافتی باید عکس العملی را به سیستم عامل و یا بخش های سخت افزاری ارسال کند. حال هرچه سرعت پردازش بالاتر باشد سرعت ارسال این عمل است عمل و در واقع پاسخ نیز سریع تر خواهد بود. در پردازنده هایی که از 4 هسته فیزیکی استفاده می کنند و توانایی 8 هسته مجازی را دارند سرعت پاسخگویی به بسته های دریافتی به شدت بالا می باشد.
 

تکنولوژی Hyper Threading و بهبود عملکرد پردازنده ها

در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی در ساخت پردازنده های فوق سریع و استفاده از تکنولوژی Hyper Threading سرعت پردازش اطلاعات بسیار بالا رفته است. اینتل نیز اعلام کرده است که سرعت پردازش اطلاعات در یک پردازنده تک هسته با یک پردازنده تک هسته که دو هسته هایپر تردینگ دارد متفاوت بوده و پردازنده ای که از تکنولوژی Hyper Threading استفاده می کند می تواند 30% سرعت بالاتری نسبت به پاسخگویی داشته باشد.

تأثیر استفاده از هایپر تردینگ بر روی کارایی نرم افزار ها بسیار بالا بوده است. نرم افزار های ساخته شده بر اساس تکنولوژی Hyper Threading می توانند در مدت زمان کوتاهی پردازش ها و محاسبات خود را انجام دهند و خروجی آن را برای شما جهت مشاهده ارسال کنند.
 

دلیل استفاده از تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟

شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که وقتی می توان هسته فیزیکی را افزایش داد چرا باید از هسته مجازی و تکنولوژی Hyper Threading استفاده کرد. جواب این سؤال خیلی است افزایش هسته های فیزیکی به معنی تغییر اندازه و افزایش سایز پردازنده ها و همچنین بالا رفتن توان برق مصرفی آن‌ها می باشد. در این حالت این پردازنده ها بیشتر از قبل داغ شده و گرمای بیشتری تولید می کنند. در صورتی که با استفاده از تکنولوژی Hyper Threading هیچ کدام از این موارد رخ نمی دهد و شما به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

امروزه پردازنده های سری Core i7 به تکنولوژی Hyper Threading مجهز هستند. همچنین سری پردازند های 600 مدل Core i5 نیز از این تکنولوژی استفاده می کنند. در سری پردازنده های 300 مدل Core i3 نیز از تکنولوژی Hyper Threading استفاده شده است. سیستم عامل ها نیز از سیستم عامل ویندوز 7 به بعد قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی را دارا می باشند.

برای استفاده از تکنولوژی Hyper Threading باید این قابلیت از طریق بایوس مادربورد فعال شود. در هنگام خرید مادر بود باید به قابلیت پشتیبانی از این سیستم دقت کرد. هنوز هم مادر بورد هایی تولید می شوند که ممکن است از این سیستم پشتیبانی نکنند.


منبع: ویکی پدیا
نسخه چاپی