صبحانه بخور ، چاق نشی !
صبحانه بخور ، چاق نشی !
صبحانه بخور ، چاق نشی !






صبحانه یکی از واجب‌ترین وعده‌های غذایی است به دلیل اینکه افراد بعد از خوردن صبحانه ۷ تا ۸ ساعت کار فکری یا فیزیکی انجام می‌دهند و چون بدن نیاز به انرژی دارد با خوردن صبحانه می‌‌توان این نیاز را برطرف کرد.
زمانی که صبحانه خورده می‌شود حافظه بهتر عمل می‌کند و به خصوص دانش‌آموزان با خوردن صبحانه می‌توانند حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کنند.اگر صبحانه خورده نشود برای به دست آوردن انرژی افراد مجبور می‌شوند از خوراکی‌های متفرقه و مضر مصرف کنند که کالری آنها بیشتر از صبحانه است. در صورت نخوردن صبحانه نیز معمولاً زمان صرف ناهار غذای بیشتری مصرف می‌کنند که باعث چاقی و اضافه وزن آنها می‌شود.
۳ وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام باید به موقع و در زمان خودش خورده شود تا فرد دچار کمبود انرژی نشوند و از مصرف تنقلات غیرضروری خودداری شود. آهن مورد نیاز بدن در روز نیز بیشتر از خوردن غذا در وعده ناهار و شام به دست می‌آید. ویژگی یک صبحانه خوب این است که یک ماده نشاسته‌ای مانند نان یا سیب‌زمینی یا غلات صبحانه‌ای مانند برشتوک وجود داشته باشد به دلیل اینکه قندی که در نشاسته وجود دارد به تدریج آزاد می‌شود و می‌تواند تا زمان ناهار انرژی فرد را تامین کند.
در صبحانه یک ماده لبنی مانند شیر یا ماست باید وجود داشته باشد به دلیل اینکه ممکن است افراد در طول روز از ماده لبنی استفاده نکنند بهتر است که در صبحانه از این مواد لبنی مصرف کنند. البته لبنیات را باید به شیر و ماست محدود کنیم، خامه و کره از دسته لبنیات مورد نظر جدا هستند زیرا پروتئین‌ها و ویتامین‌های مورد نظر در کره و خامه به اندازه شیر و ماست نیست.
در صبحانه یک ماده‌ای غذایی مانند گوجه‌فرنگی و آبمیوه که دارای ویتامین C است باید وجود داشته باشد به دلیل اینکه ویتامین C جذب آهن را بیشتر و فرد را شاداب و سرحال می‌کند.
ویژگی دیگر یک صبحانه خوب این است که از چای استفاده شود که باعث سرحالی و نشاط می‌شود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: صبحانه دو پنجم تا یک هفتم نیاز بدن به انرژی را برطرف می‌کند اگر روزانه بدن به ۲ هزار کالری انرژی نیاز داشته باشد ۸۰۰ کالری آن از طریق صبحانه، ۸۰۰ کالری از ناهار و ۴۰۰ کالری آن از شام باید دریافت ‌شود.
با خوردن هر ماده‌ای بدن انرژی دریافت می‌کند و اگر افراد در روز صبحانه نخورند به غذاهای متفرقه رو می‌آورند که سبب چاقی و اشتهای زیاد آن‌ها به خوردن ناهار می‌شود.
منبع:http://www.sibtayn.com


نسخه چاپی