تأثیرات زبانه‌های خورشیدی بر شدت زلزله‌ها
یک زبانه خورشیدی، به صورتی کاملاً ساده، چیزی جز قدرتمندترین انفجار پر انرژی در سطح خورشید نیست. تصویر بالای این مقاله نشان می‌دهد که دقیقاً چگونه چنین زبانه‌ای از میان یک تلسکوپ پیشرفته دیده می‌شود. معادل میلیون‌ها بمب هیدروژنی است که طی چند دقیقه منفجر می‌شوند. اگر به وب سایت رسمی ناسا مراجعه کنید، می‌توانید تصاویر و حتی فیلم‌های بیشتری را مشاهده کنید که این پدیده شگفت انگیز را ضبط کرده‌اند. پدیده زبانه‌های خورشیدی چندین دهه است که مورد مطالعه قرار گرفته است. ناسا و سایر مؤسسات علمی از نزدیک مراقب این فرآیند عظیم رهاسازی انرژی هستند تا ببینند که آیا پرتوهای الکترومغناطیسی ساطع شده از این پدیده می‌توانند سیستم‌های آب و هوایی را تغییر داده و باعث تغییر آب و هوا در زمین شوند. رشته جدیدی با عنوان هلیوفیزیک، به بررسی تعامل زمین و منظومه شمسی اختصاص یافته است. تحقیقات رسمی در این زمینه تاکنون شواهد قطعی از همبستگی بین شعله‌های خورشیدی و فعالیت لرزه‌ای نشان نداده است.
 

آیا اثبات ارتباطی بین زمین لرزه‌ها و زبانه‌های خورشیدی وجود دارد؟

بیشتر تئوری‌های همبستگی بر اساس احتمال وجود ذرات شعله‌های خورشیدی ضربه زننده بر جو زمین (به خصوص مگنتوسفر) است که بدین ترتیب صفحات تکتونیکی را در مناطق گسل وادار به حرکت می‌کنند. برخی مطالعات هلیوفیزیک نشان می‌دهد که ممکن است یک رابطه اتفاقی بین شعله‌های خورشیدی و زمین لرزه وجود داشته باشد زیرا بیشتر زمین لرزه‌ها بعد از شعله‌های خورشیدی واقع می‌شدند. توسط برخی از افراد این متن این گونه تفسیر شده است که نشان می‌دهد شعله‌های خورشیدی باعث تغییر صفحات تکتونیکی می‌شوند. با این حال، واقعیت این است که دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این گونه نیست که هر بار که شعله خورشیدی رخ می‌دهد یک واقعه زلزله رخ دهد. کسانی که از همبستگی بین فعالیت لرزه‌ای روی زمین و شعله‌های خورشیدی پشتیبانی می‌کنند، سریعاً اظهار می‌دارند که ممکن است زمین لرزه به دلایل مختلفی ایجاد شود. آنها شعله‌های خورشیدی را تنها یکی از دلایل بی ثباتی زمین ساختی و شدت زلزله می‌دانند. خلاصه این که، مطالبی کافی برای این استدلال و ضد استدلال وجود دارد.
 

روز واقعه برای نظریه پردازان توطئه!

اینترنت یک رسانه بزرگ بدون سانسور برای انتشار انواع نظریه‌های توطئه است. به حدی که، به عنوان یک فرد عامی، مشاهده یک نظر واقع گرایانه و دلزده نشدن از این همه بیش فعالی در این سایت‌های وبلاگ نویسی بسیار دشوار است. زمین لرزه ژاپن در سال 2011 فاجعه بسیار عظیمی بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. اتفاقاً، برای علاقه مندان به تئوری توطئه در وب نیز موضوع داغ بحث و گفتگو شد. آیا مراقب اصل حقیقتِ نوع اطلاعات جاری در فضای مجازی هستید؟
 
- نظریه HAARP : برنامه تحقیق شفق فعال فرکانس بالا (HAARP) یک برنامه تحقیقاتی یونوسفر است که توسط آژانس‌های مختلف دولتی ایالات متحده تأمین بودجه می‌شود. با این حال، براساس نظر نظریه پردازان توطئه، ظاهراً یک برنامه تحقیقاتی است و در واقع یک سلاح کشتار جمعی است که قادر به تغییر سیستم‌های آب و هوایی جهانی است. آنها ادعا می‌کنند که از مطرح کردن موضوع برخورد شعله‌های خورشیدی با زمین به عنوان رد گم کردن استفاده می‌شود، در حالی که واقعاً تغییر صفحات تکتونیکی توسط سیستم‌های HAARP به صورت مصنوعی انجام می‌شود. ظاهراً این‌ها قادر به تقلید از تأثیرات شعله‌های خورشیدی بر جو زمین هستند، مانند شفق‌های مصنوعی ایجاد شده در آسمان (شفق‌های معمولی همزمان با شعله‌های خورشیدی در مناطق قطبی زمین ظاهر می‌شوند). ظاهراً، یک دسته از نیروهای غربی تصمیم گرفته‌اند که با ایجاد خسارت‌های بی سابقه انسانی و اقتصادی، ژاپن را بی ثبات سازند. آیا این باورپذیر به نظر می‌رسد؟ صمیمانه امیدواریم که هیچ نیروی شیطانی نتواند به این اندازه مجنون باشد که بتواند عمداً راکتورهای هسته‌ای را به روشی که در ژاپن انجام داده است به خطر بیاندازد. عقل سلیم حکم می‌کند که انفجارهای هسته ای و نشت اشعه ناشی از آن می‌تواند یک فاجعه جهانی باشد و غیرممکن است به مناطق اطراف یک کشور کوچک محدود بماند.
 
- تئوری  همزمانی چندگانه: این نظریه پردازان در مورد وجود پیوند بین شعله‌های خورشیدی و زمین لرزه‌ها دچار پارانویا هستند. به محض گزارش شعله ور شدن خورشید، آنها هشدار بزرگی را درباره زمین لرزه‌های قریب الوقوع می دهند (اکنون ما نمی‌دانیم که اگر زمین لرزه‌ای در آن زمان خاص گزارش نشده باشد آیا این اخطار را حذف می‌کنند یا نه). به عنوان مثال با توجه به زمین لرزه ژاپن در سال 2011، آنها فریاد می‌زنند که آن زمین لرزه در طی چند ساعت پس از شعله ور شدن شدید خورشید رخ داد. آنها حتی در مورد آژانس‌های دولتی این گونه نقل می‌کنند که "اعتراف کرده‌اند" که احتمالاً رابطه وجود داشته است. رشته جدیدی با عنوان هلیوفیزیک، به بررسی تعامل زمین و منظومه شمسی اختصاص یافته است. اما اگر اطلاعات رسمی را بررسی کنید، هرگز نمی‌توانید آن اعلان‌های پذیرش را از آنها بیرون بیاورید. این نظریه‌ها در بین دنبال کنندگان  و وبلاگ نویسانی رونق دارد که فعالیت‌های مختلف غیرطبیعی همزمان با شعله‌های خورشیدی را گزارش می‌دهند. به عنوان مثال، آنها می‌گویند حیوانات خانگی آنها به طرز عجیبی رفتار می‌کردند، در هنگام لمس اشیاء فلزی و حتی احساس علائم جسمی سرگیجه می‌گرفتند، در طول زمان شعله‌های خورشیدی تجربه الکتریسیته ساکن افزایش یافته است، و غیره.
 
صرف نظر از معقول بودن یا نبودن، نظریه فوق طرح کاملی را برای یک فیلم روز رستاخیزی هالیوودی ، 2012، ارائه داد. فیلم فاجعه اکران شده در سال 2009، به ارجاعاتی به پیش بینی‌های موجود در تقویم مایاها اعتبار می‌دهد که سال 2012 را به عنوان سالی جهانی که شاهد بزرگترین فاجعه‌ها در آن هستیم معرفی می‌کند. این فیلم با کشف یک شعله‌وری عظیم خورشیدی توسط گروهی از دانشمندان آغاز می‌شود، که نهایتاً باعث می‌شود جهان از طریق سلسله‌ای از وقایع فاجعه آمیز مانند زلزله، آتشفشان و سونامی به پایان برسد. هنگامی که زمین لرزه‌ها متوقف می‌شوند و سونامی‌ها فروکش می‌کنند، آفریقا و تعداد معدودی توده‌های زمینی در بالای ویرانی‌های سیل پدیدار می‌شوند.
اما حقیقت این است که به احتمال زیاد زبانه‌های خورشیدی ربطی به پایان دنیا و شاید به وقوع زمین لرزه‌ها ندارند.
 
منبع: پریتی سونیل
نسخه چاپی