آیا گوگل شبکه اجتماعی جدید ساخته؟

گام قدرتمند گوگل برای ورود به شبکه‌های اجتماعی

این روزها فضاهای مجازی به پایگاهی برای شکل‌گیری و ایجاد اجتماعات یا بهتر بگوییم ایجاد گروه‌های جدیدی از کاربران مبدل شده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در میان جوانان و نوجوانان به محبوبیت قابل توجه و چشمگیری دست یافته‌اند و علاوه بر این که این شبکه‌ها فضای مناسبی را برای یافتن دوستان جدید و حتی پیدا کردن دوستان قدیمی که در مسیر زندگی افراد قرار داشته‌اند، فراهم کرده‌اند، مکانی برای تبادل نظر میان افراد هستند و به این ترتیب کاربران این شبکه‌ها که اغلب در محدوده گروه سنی نوجوان و جوان هستند می‌توانند عقاید و نظرات خود را از طریق فضایی که در اختیارشان قرار گرفته است به اشتراک گذارند.

یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه‌ها قابلیت برقراری ارتباط میان کاربران از گوشه و کنار این کره خاکی است و به واسطه داشتن این قابلیت شبکه‌های اجتماعی به مکانی برای معرفی ایده‌های جدید مبدل شده‌اند. اگرچه هدف از ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های اینترنتی فراهم ساختن ساده‌ترین روش برای دسترسی به داده‌های مختلف و به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات در یک فضای مجازی بوده است که بدون تردید می‌توان گفت انسان هیچ گاه در طول تاریخ مشابه آن را تجربه نکرده بود، اما جوامع مختلف همواره در تلاش بوده‌اند تا هر طور شده میان مزیت‌های حاصل از سهولت دسترسی به این اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آن در یک فضای عمومی و همچنین معایب ناشی از امکان از دست دادن مجموعه‌ای از اطلاعات ارزشمند یا شخصی تعادل مناسبی را برقرار کنند.
 

بایدها و نبایدهای شبکه‌های اجتماعی

همان طور که می‌دانیم اینترنت کار اصلی خود را با هدف ایجاد زمینه‌ای برای برقراری ارتباط میان محققان و دانشمندان و همچنین سهولت دسترسی به داده‌ها و منابع تحقیقاتی آغاز کرده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی توانست به عنوان یک اجتماع علمی شناخته شود، اما به مرور قدم فراتر نهاده و دامنه فعالیت‌های خود را تا ایجاد امکان برقراری ارتباط میان کاربران از طریق پست الکترونیک یا همان ایمیل افزایش داد تا این که به عنوان یک راهکار ارتباطی جدید بر پایه فناوری‌های ارتباطی مدرن جایگاه منحصر به فردی در بین کاربران اینترنت پیدا کرد، اما شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد که روزی رویکرد اجتماعی اینترنت به یکی از کاربردهای اصلی آن مبدل شود.

البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چنین تحولاتی ناشی از ایجاد نیاز اجتماعی جدیدی با هدف تشکیل اجتماعات مجازی آنلاین در سطح جوامع است.

این در حالی است که در مقابل گروهی دیگر بر این باورند که راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بیش از این که راهکاری برای ایجاد ارتباطات موثر میان افراد باشد به عنوان ابزاری محدودکننده برای شکل‌گیری روابط اجتماعی افراد در دنیای واقعی شناخته شده است که شاید بتواند در آینده‌ای نه‌چندان دور شکل جدیدی از اجتماعات را در جوامع انسانی ایجاد کند. البته باید پذیرفت که این‌گونه جوامع هیچ‌گاه نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای جوامع انسانی در دنیای واقعی باشند بلکه تنها تسهیلاتی را برای ایجاد ارتباط در محدوده‌ای فراتر از دنیای پیرامون انسان‌ها و در سطح جهانی و به شیوه‌های جدید در اختیار ما انسان‌ها قرار می‌‌‌دهند.
 

آینده در تسخیر شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از جمله تحولات جدید در دنیای اینترنت هستند که به سرعت در حال رشد و گسترش بوده و روز به روز به تعداد کاربران‌آنها افزوده می‌شود.

ویکی‌پدیا نیز از جمله شبکه‌های اجتماعی است که به عنوان بزرگ‌ترین دایره‌المعارف مرجع در اینترنت مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. ویژگی‌ منحصر به فرد این دایره‌المعارف این است که دسترسی به آن رایگان بوده و به صورت اشتراکی توسط کاربران بین‌المللی نوشته می‌شود.

علاوه بر این نمونه‌های دیگری از شبکه‌های اجتماعی نظیر Myspace، ourstory، Palabea، Yahoo 360 و Yahookickstart نیز وجود دارند که فضایی را برای ایجاد ارتباط بین افراد گروه‌های مختلف به وجود آورده‌اند.

در حقیقت شبکه‌های اجتماعی به نوعی از انواع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که توانسته‌اند توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کنند و جالب این که در سال گذشته میلادی شبکه‌های اجتماعی جزو یکی از 4فعالیت اصلی کاربران اینترنتی بوده است.

بسیاری معتقدند که اگر این شبکه‌های مجازی در حال گسترش باشند آینده فضای مجازی را از آن خود خواهند ساخت. اگر شما هم عضویت در یکی از شبکه‌های اجتماعی را تجربه کرده باشید، حتما مطلع هستید که کاربران این شبکه‌ها در تلاش هستند تا بتوانند حداکثر میزان نیاز کاربران خود را فراهم کنند.

افراد با عضویت در این شبکه‌ها صفحات شخصی را برای خود ایجاد می‌کنند و با ایجاد یک شبکه مجازی از دوستان خود، یادداشت‌ها، تصاویر و فایل‌های ویدئویی خود را به اشتراک گذاشته و همچنین از آخرین اخبار و رویدادها در حوزه‌های مختلف آگاه می‌شوند. همچنین ممکن است برخی از کاربران در اتاق‌های گفت‌وگو عضو شده و عقاید و نظرات خود را با دیگر کاربران مورد بحث و بررسی قرار دهند، اما همه کاربران از این قابلیت‌ها و امکانات به یک اندازه استفاده نخواهند کرد.
 

گوگل هم به جمع شبکه‌های اجتماعی پیوست

از آنجا که چند سالی است که موتورهای جستجوگر اینترنتی مانند یاهو، اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند طبیعی بود که غول بزرگ اینترنتی یعنی گوگل هم نخواهد در این زمینه از دیگر رقبای خود عقب بماند.

در یک سال گذشته خبرهایی از راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی جدید توسط گوگل شنیده می‌شد تا این که بالاخره گوگل اعلام کرد که سرویس جدیدی را با نام گوگل پلاس (google Plus) راه‌اندازی کرده است.

این سرویس در حقیقت یک پایگاه اینترنتی جدید اجتماعی است که امکانات و کاربردهای متنوعی مانند به‌روزرسانی تصاویر، پیام‌ها، نظرات را در میان افرادی که به عنوان دوست در یک گروه قرار می‌گیرند در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

گوگل قصد دارد با این شبکه در رقابت با دیگر شبکه‌های اجتماعی سهم بیشتری از ساعاتی را که کاربران در دنیای مجازی صرف می‌کنند، به خود اختصاص دهد.

اگرچه گوگل پیش از این راه‌اندازی شبکه اجتماعی موسوم به اورکات و همچنین سرویس‌های اجتماعی نظیر Buzz و Wave را نیز تجربه کرده بود، اما هیچ‌گاه نتوانسته بود به موفقیتی که رضایتش را جلب کند، دست یابد. به نظر می‌رسد که گوگل در پروژه جدیدی که تحت عنوان گوگل پلاس معرفی کرده است از تجارب قبلی خود استفاده کرده تا بتواند یک شبکه اجتماعی جذاب را برای جذب تعداد زیادی از کاربران اینترنتی طراحی کند.

گوگل پلاس حاصل یک سال و نیم تلاش مداوم گروهی از محققان این شرکت به رهبری ویک گاندوترا‌، معاون ارشد شرکت گوگل در امور مربوط به شبکه‌های اجتماعی است که بسیاری از قابلیت‌های ارتباطات آنلاین را مد نظر قرار داده است و یکی از ویژگی‌های متمایز این شبکه با دیگر شبکه‌های اجتماعی این است که از همان ابتدای عضویت کاربران، امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و علایق آنها را با گروه‌هایی که تحت عنوان حلقه‌ها یا Circles طبقه‌بندی می‌شوند ایجاد می‌کند.

به این ترتیب می‌توانید با افراد مختلف اطلاعات گوناگونی را به اشتراک گذارید. این حلقه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید دوستان، اقوام و همکاران خود را در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی کنید و مانند زندگی واقعی در این دنیای اجتماعی مجازی نیز با این گروه‌ها در قالب گروه‌های اجتماعی مختلف، اطلاعاتی را به اشتراک گذارید.
 

امکانات گوگل پلاس چیست؟

به گفته مدیران گوگل، به اشتراک‌گذاری بخش بزرگی از وب را تشکیل می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که انجام این کار به روشی ساده‌تر از آنچه در حال حاضر وجود دارد نیز امکانپذیر باشد. خدمات جدید گوگل نیز برای رسیدن به این اهداف و هرچه بیشتر ساده کردن تعامل افراد باهم طراحی می‌شوند. اما گوگل پلاس چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار داده است؟
 
Circles یا حلقه‌ها
یکی از مشکلات شبکه‌های اجتماعی عدم وجود امکان متمایز ساختن گروه‌های مختلف در میان افرادی است که به فهرست دوستان کاربران اضافه می‌شوند.

به این ترتیب کاربر نمی‌تواند یک محتوای خاص را تنها برای گروهی منتخب از دوستان خود به اشتراک گذارد، اما این گزینه در گوگل پلاس به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دوستان خود را انتخاب و آنها را گروه‌بندی کنید.
 
Sparks یا جرقه‌ها
تنها کافی است وارد این قسمت شده و علاقه‌مندی‌های خود را اعلام کنید.

به این ترتیب تصاویر، فایل‌های ویدئویی، متنی و لینک‌هایی که مرتبط با علاقه‌مندی‌های شما باشد جمع‌آوری خواهد شد تا هر گاه که سری به گوگل‌پلاس زدید و فرصت داشتید به مطالبی برای خواندن، دیدن به اشتراک‌گذاری آن به دوستانتان در دسترس داشته باشید همچنین این گزینه این امکان را به شما می‌دهد تا علاقه‌مندی‌های خود را نیز با دوستانتان به اشتراک گذارید.
 
Hangouts یا پاتوق‌ها
امکانی برای گفت‌وگوی ویدئویی و تماشای فایل‌های ویدئویی است. با استفاده از این گزینه دیدارهای برنامه‌ریزی نشده برای نخستین بار قدم به دنیای مجازی گذاشته است.

علاوه بر این گوگل‌پلاس این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند مکالمات مختلف را به یک گفت‌وگوی گروهی تبدیل کرده و اقدام به برگزاری یک تله‌کنفرانس کنید. با استفاده از امکاناتی که با کلیک‌کردن روی گزینه Huddle یا اجتماع در اختیارتان قرار می‌گیرد، می‌تواند از جمعی از دوستانتان برای انجام یک فعالیت خاص نظرسنجی کرده و بر اساس نظرات اعلام شده برای انجام یک کار گروهی برنامه‌ریزی کنید. گزینه mobile نیز برای استفاده از کاربرها و قابلیت‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه نظیر ارسال پیام متنی، دوربین و سیستم موقعیت‌یاب جهانی طراحی شده است.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که گوگل قصد دارد از طریق شبکه اجتماعی جدید که راه‌اندازی کرده است و با توجه به عادات وبگردی هر کاربر لینک‌ها و مطالبی را به او پیشنهاد کند و در اختیارش قرار دهد. براساس اعلام گوگل مانند دیگر سرویس‌ها و خدمات جدیدی که توسط گوگل معرفی می‌شود، امکان دسترسی به این سرویس جدید نیز در ابتدا در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار خواهد گرفت تا پس از طی مراحل آزمایشی امکان دسترسی به آن در اختیار همه کاربران قرار گیرد.

مدیران گوگل بر این باورند که اشتراک‌گذاری آنلاین نیازمند ابداع روش‌های جدید است و گوگل‌پلاس نیز اولین اقدام برای ایجاد تغییر در شیوه‌های کنونی به‌اشتراک‌گذاری است که در گذشته در برخی زمینه‌ها چندان کارآمد نبوده است.


منبع: مرکز مطالعات شیعه
نسخه چاپی