هوش تجاری چیست و چگونه کار می‌کند؟

هوش تجاری چیست؟

یک روش ساده برای تعریف هوش تجاری یا هوش رقابتی این است که بگوییم ترکیبی از ابزارهایی است که باعث می‌شود یک تجارت هوشمندانه‌تر شود. ابزارهای آن، کارمندان و صاحبان کار را با اطلاعات و ایده‌های توسعه کسب و کاری مجهز می‌کند که می‌توانند به رشد تجارت کمک کنند. این ابزارها به کارمندان درمورد تجارتشان، عرضه محصولات، ایستادگی در بازار و ماندگاری در ذهن مصرف کنندگان، بیشتر می‌گویند.
 

ابزارها چیستند؟

بیشتر اوقات، این ابزارها به نرم افزارهای داده کاوی و ذخیره سازی داده‌ها اشاره دارند. اما بیشتر و بیشتر مردم با این واقعیت موافق هستند که تعریف این ابزارها باید شامل نرم افزار پرس و جو و گزارش دهی نیز باشد. در این جا مختصرا در مورد کار این ابزارها مطالبی آمده است.
 
شرکت‌ها تحقیقات بازار را برای دریافت بازخورد در مورد محصولاتشان انجام می‌دهند. آنها از پرسشنامه‌ها، تماس با مشتری و بسیاری از روش‌های مختلف برای دریافت بازخورد از مشتریان استفاده می‌کنند، چون که احساس می‌کنند این کارها به آنها در بهبود ارائه محصولات / خدمات خود کمک می‌کنند. این داده‌هایی که دریافت می‌کنند توسط یک اپراتور وارد کننده داده به یک بسته مدیریتِ داده، وارد می‌شود. این بسته‌های نرم افزاری حجم بالایی از اطلاعات را عصاره گیری می‌کنند و سعی می‌کنند یک توالی منطقی از پاسخ‌های مختلف مشتریان بفهمند. این امر به عنوان تجزیه و تحلیل داده‌ها شناخته می‌شود. محصولات نهاییِ آن، نمودارهایی در مورد پاسخ مشتری است که در مورد پاسخ آنها توضیح می‌دهد. در زیر این روند با جزئیات آورده شده است.
 

چگونه کار می‌کند؟

حالا فرض کنید شما صاحب یک رستوران هستید. می‌دانید که بسیاری از رستوران‌ها دارای کارت بازخورد مشتری هستند که آن را همراه با صورت حساب ارسال می‌کنند. آنها از شما سؤالاتی درمورد چگونگی ارزیابی غذا، محیط، سرویس و تجربه کلی می‌پرسند. هدف اصلی هر ابزار هوشمند سازی مشاغل، ارائه تحلیل روشنگری از حجم عظیم داده‌های موجود است که می‌تواند فرایند تصمیم گیری را تسهیل کند. این داده‌ها به یک نرم افزار خاص خورانده می‌شوند. این نرم افزار این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را به شما نشان می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که مثلاً 63٪ از مردم غذا را 5 ستاره ارزیابی کرده‌اند، 25٪ گفته‌اند که 4 ستاره ارزش دارد و 12٪ مردم به آن سه ستاره داده‌اند. و در حالی که 25٪ فکر می‌کردند محیط 3 ستاره ارزش دارد بقیه به زیر 3 ستاره برای محیط رای داده‌اند.
 
این به شما چه می‌گوید؟ این به شما می‌گوید که در حالی که غذای مورد نظر شما بر طبق نظر مشتری شما از کلاس بالایی برخوردار است، آنها فکر می‌کنند محیط و دکوراسیون محل می‌تواند با انجام برخی کارها بهتر شود. این بدان معناست که برای این که ارزش بیشتری به مشتریان خود بدهید، می بایست محیط محل کار را بهتر و زیبایی آن را بیشتر کنید تا مشتریان از آن لذت بیشتری ببرند.
 
بنابراین، در حالی که این یک مثال بسیار ساده بود، درک موضوع که فراتر از آن است مهم است. این نرم افزار توسط مشاغل زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که از حجم‌های زیادی از داده عصاره گیری می‌کند تا به تصمیم گیرندگان بگوید چه تغییراتی باید انجام شود تا کالای آنها برای مشتریان خوشایند‌تر شود. حجم داده‌هایی که پردازش می‌شوند بسیار زیاد است. نتیجه آن یک تجارت هوشمند است، که بیشتر، از خودش می‌داند و می‌تواند از داده‌ها برای بهبود جایگاه خود در بین مشتریان استفاده کند.
 

ابزارهای هوش تجاری

همان طور که اشاره شد ابزارهای هوش تجاری، برنامه‌های کاربردی نرم افزاری و فناوری‌هایی هستند که به سازمان شما در جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کنند. آنها بینشی برای عملیات تجاری و تحلیل پیش بینی کننده برای کمک به شرکت برای کسب نتایج بهتر فراهم می‌کنند.
 
امروزه تقریباً در هر بنگاه اقتصادی مانند فروش ویترینی کیک داغ، یک ابزار هوشمند در تجارت دارد که می‌تواند نمای گذشته، فعلی و پیش بینی کننده فعالیت‌های تجاری بنگاه را ارائه دهد. هدف اصلی هر ابزار هوشمند سازی مشاغل، ارائه تحلیل روشنگری از حجم عظیم داده‌های موجود است که می‌تواند فرایند تصمیم گیری را تسهیل کند. آنها از یک سیستم اطلاعاتی استفاده می‌کنند که غالباً از انبارهای داده یا بازارهای داده برای استخراج داده‌های تولید، داده‌های مربوط به شرکت و اطلاعات مربوط به محیط و اقتصاد آن استفاده می‌کنند.
 
کاربران مختلف به ابزارهای مختلفی نیاز دارند و از آنها استفاده می‌کنند، بنابراین تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده ممکن است به یک شرکت در صرفه جویی میلیاردها دلار کمک کند، ابزارهای پرس و جوی کسب و کار به تحلیلگران این امکان را می‌دهند که پرس و جوهای خود را به عمل آورند، که به آنها امکان می‌دهد فرصت‌های جدید را بررسی کرده و استثنائات را مشخص کنند. بنابراین، برای افزایش بهره وری استفاده از یک ابزار خاص، مهم است که ابزار را با کاربر و بخش مورد نظر مطابقت دهید. به عنوان مثال، یک ابزار گزارش تولید برای شخصی که نیاز به یک گزارش تجاری دارد، فایده ای ندارد.
 
صفحات گسترده: یکی از رایج‌ترین برنامه‌های رایانه‌ای برای هوشمندی شغلی، صفحات گسترده حاوی فرمولی است که نحوه محاسبه محتوای یک سلول را از هر سلول دیگر تعریف می‌کند. صفحات گسترده تعاملی زیادی مانند Visicalc ، اعدادApple ، و Gnu Numeric  در دسترس است، با این حال، این مایکروسافت اکسل است که یک پایه در سهم بازار صفحه گسترده دارد. از این برنامه‌ها به بهترین وجه برای گزارش فعالیت‌های تجاری و ردیابی هدف استفاده می‌شود.
 
OLAP:  پردازش تحلیلی آنلاین یا OLAP برای برش و اندازه گیری داده‌ها طراحی شده است. از یک مدل داده چند بعدی استفاده می‌کند، که به آن مکعب چند بعدی یا اَبَرمکعب نیز گفته می‌شود. این قابلیت برای ذخیره و مدیریت داده‌ها به گونه‌ای است که می‌توان از آنها برای تولید اطلاعات عملی استفاده کرد.
 
داشبوردهای دیجیتال: این یک رابط کاربری سیستم اطلاعاتی اجرایی است که برای رد یابی جریان روند کار تجاری که مورد نظارت قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. کاربران قادر به مشاهده فرایندهای سطح بالا هستند که می‌توانند تا داده‌های سطح پایین مشق شوند. داشبورد اصلی مورد استفاده، برنامه‌های کاربردی نرم افزاری مستقل و برنامه‌های دسک تاپی مانند ویجت هستند.
 
منبع: ارژون کلکارنی
نسخه چاپی