روش های درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی

اگر چه تابش نور آفتاب، یکی از راه های برطرف ساختن کمبود ویتامین D، به شمار می رود، اما قرار گرفتن طولانی مدت زیر آن نیز موجب آفتاب سوختگی خواهد شد. برای درمان آفتاب سوختگی روش های متعددی وجود دارد. در زیر به تعدادی از ساده ترین و کارآمدترین آن ها اشاره می کنیم.
 
آب سیب زمینی و آب لیمو
یک عدد سیب زمینی را رنده کرده و آب به دست آمده از آن را با آب لیمو مخلو کنید. این محلول به دست آمده را با پنبه بر روی پوست خود بمالید. بعد از نیم ساعت می توانید پوست خود را آب کشی نمایید.
 
خمیر چوب صندل برای درمان آفتاب سوختگی
خمیر چوب صندل را هر شب قبل از خواب روی بخش های آفتاب سوخته قرار دهید و زمانی که از خواب بیدار شدید پوست خود را با آب شستشو دهید.
 
پودر چوب صندل و آب نارگیل
یک قاشق پودر چوب صندل را به سه قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید و بر روی قسمت های آفتاب سوخته پوستتان بمالید. پس از گذشته ده دقیقه پوست خود را شستشو دهید.
 
آناناس و عسل برای درمان آفتاب سوختگی
تکه هایی از آناناس را با مقدار کمی عسل مخلوط نمایید. این مخلوط را بر روی بخش های آفتاب سوخته پوست خود قرار دهید و بعد از نیم ساعت آب کشی نمایید.
 
مخلوط شیر و زردچوبه
مقداری زردچوبه و شیر را مخلوط کنید. حال می توانید پوست خود را آغشته به این مخلوط نمایید. پس از آن که این خمیر بر روی پوستتان خشک شد، آب کشی کنید.
 
آب لیمو برای درمان آفتاب سوختگی
یک عدد لیمو را بردارید و آن را ببرید. یک تکه از این لیمو را روی بخش های سوخته بدن بمالید. پس از آن که پوست بدنتان آغشته به آب لیمو شد، چند دقیقه صبر کنید و سپس بدنتان را با آب معمولی شستشو دهید.
 
عصاره خیار، گلاب و آب لیمو
یک قاشق عصاره خیار، یک قاشق گلاب و یک قاشق آب لیمو را بردارید و یا یکدیگر ترکیب نمایید و با استفاده از یک پنبه از این محلول به بدن و قسمت های سوخته خود بمالید. پس از گذشت نیم ساعت می توانید پوست خود را شستشو دهید.
 
نخود و زردچوبه
نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را با دو قاشق غذاخوری پودر نخود ترکیب کنید. مقداری شیر و یک قاشق گلاب را به این مخلوط اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

مخلوط به دست آمده را روی بخش های آفتاب سوخته بدن خود بمالید و پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب شستشو دهید.
 
دال عدس، گوجه فرنگی و آلوئه ورا
یک قاشق غذاخوری دال عدس را در آب به خوبی خیس کنید. پس از آن که دال عدس ها به شکل خمیری در آمد، رب گوجه فرنگی و آلوئه ورا را به آن اضافه نمایید.

می توانید این خمیر به دست آمده را به راحتی روی پوست خود قرار دهید و بعد از گذشت نیم ساعت پوست خود را بشویید. فراموش نکنید که از آب سرد برای شستن این مخلوط استفاده نمایید.
 
عسل و پاپایا برای درمان آفتاب سوختگی
نصف فنجان پاپایا را با عسل به خوبی مخلوط نمایید و مخلوط به دست آمده را روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت نیم ساعت می توانید بدن خود را شستشو دهید.
 
آب دوغ و جوی دو سر
مقداری جوی دو سر را به سه قاشق آب دوغ اضافه نمایید. مخلوط به دست آمده را به راحتی روی چوست قرار دهید. این مخلوط را می توانید به صورت دایره ای شکل روی پوست بدن خود ماساژ دهید.
 
ماست و پوره گوجه فرنگی
یک قاشق ماست و یک قاشق پوره ی گوجه فرنگی را با یکدیگر مخلوط نمایید و خمیری که به دست می آید را بر روی بخش های آفتاب سوخته ی بدن خود قرار دهید. این مخلوط به مدت نیم ساعت، می تواند بر روی پوست بدن باقی بماند.
 
ماست و آب پرتقال برای درمان آفتاب سوختگی
مقداری از آب پرتقال را بگیرید و داخل ماست بریزید و مخلوط کنید. این محلول به دست آمده را با استفاده از یک پنبه ی تمیز به بخش های افتاب سوخته بدن خود بزنید. پس از گذشت نیم ساعت می توانید بدن خود را بشویید.
 
خامه و توت فرنگی
تعدادی توت فرنگی را در مقداری خامه مخلوط کنید و آن را به قسمت های آفتاب سوخته بزنید. پس از گذشت نیم ساعت آن را بشویید.
 
پماد ویکس
جالب است بدانید که پماد ویکس تاثیر به سزایی در آفتاب سوختگی دارد. پماد ویکس را روی قسمت های آفتاب سوخته خود قرار دهید، از تاثیر بی نظیر آن لذت ببرید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی