روش های ریست کردن اندروید بدون پاک شدن اطلاعات

نحوه ریست کردن گوشی چگونه است؟

شما می توانید به دو روش اقدام به ریست کردن گوشی خود نمایید. بگذارید برای این دو روش، اسم بگذاریم. یکی روش نرم و دیگری روش سخت.

این دو روش ریست کردن، برای هر دستگاه اندروید جواب می دهد. در روش نرم، شما اقدام به حذف برنامه های اضافی و رفع خطاهای گوشی می کنید ولی در روش سخت، یا همان ریست فکتوری گوشی، شما به طور کامل اطلاعات کارخانه را بازیابی می کنید.

پس در اینجا صحبت ما درباره روش نرم است. یعنی ریست کردن گوشی بدون پاک شدن اطلاعات و بازنشانی تنظیمات اصلی گوشی که آن هم می تواند از طریق یکسری دستورات سیستمی باشد و یا از طریق به کارگیری اپلیکشین های موجود.
 

چه زمان هایی ریست فکتوری کنیم؟

ریست فاکتوری در زمان هایی که شما می خواهید گوشی موبایل خود را بفروشید، بسیار کاربردی است. در این صورت اطلاعات گوشی شما از قبیل؛ عکس ها، شماره تماس ها، پیام ها و … به طور کامل پاک می شود.

تصور عمومی این است که ریست فکتوری «reset factory » یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه، تمامی اطلاعات را به طور کامل حذف می کند. اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که اطلاعات گوشی ها حتی پس از آن که کاربران آن ها را به تنظیمات کارخانه (reset factory) برمی گردانند، باز هم اطلاعات قابل دستیابی و بازگشت است و کسانی که تلفتن های همراه شما را خریداری می کنند می توانند با استفاده از نرم افزار هایی، اطلاعات شما را بازگردانند و به آن ها دسترسی پیدا کنند.

دلیل این است که حتی پس از این کار اطلاعات قبلا ذخیره شده توسط اطلاعات جدید overwritten یا بازنوشته نمی‌ شوند.

درست همانند دیسک‌های سخت کامپیوتر یا هاردهای قابل حمل در اینجا نیز اطلاعات پس از حذف و تا زمان ذخیره شدن فایل بعدی باقی می‌ مانند و متاسفانه برخی ابزارهای بازیابی فایل وجود دارند که می‌ توانند این نوع فایل‌ های مخفی شده روی دیسک سخت را بازیابی کنند.

پس اگر قصد فروش یا واگذاری گوشی موبایل خود را دارید، به طور جدی توصیه می کنیم، اطلاعات کامل تری درباره ریست فکتوری به دست آورید.
 

چه زمان هایی به ریست کردن گوشی به صورت نرم نیاز دارید؟

اگر این روزها شاهد کند شدن سرعت گوشی خود هستید، بدون شک یکی از برنامه ها در حجم زیادی، حافظه گوشی شما را اشغال کرده است.

یا اینکه احساس می کنید باتری گوشی شما به سرعت تمام می شود، البته بدون اینکه شما مشغول کار با آن باشید و یا بازی در حال اجرا باشد.

اگر باز کردن صفحات مرورگر شما؛ خیلی طولانی و با روندی کند جریان دارد.

اگر گوشی موبایل شما این روزها هنگ می کند و شما را کلافه کرده است.

در این مواقع اگر نمی خواهید از ریست فکتوری استفاده کنید، می توانید راه حل هایی که در ادامه بیان می شود را دنبال کنید.

در مواقعی که احساس می کنید گوشی شما به ویروس آلوده شده است حتما قبل از ریست فکتوری از داده های خود پشتیبان بگیرید.
 

نحوه ریست کردن گوشی بدون پاک شدن اطلاعات

در گوشی های سری جدید این امکان برای کاربران فراهم شده است که بدون پاک کردن اطلاعات؛ اقدام به ریست کردن گوشی خود نمایند. منظور پاک کردن اطلاعات مثل اطلاعات حساب ها، برنامه ها و داده های شما و.. است.

مراحل زیر دنبال کنید:
 
مراحل ریست کردن گوشی بدون پاک شدن اطلاعات آن در گوشی های اندروید
از منوی تنظیمات (Settings) به Backup and reset بروید.

Reset settings را انتخاب کنید.

 گزینه Reset settings را فشار دهید و تائید کنید.

شما با انجام این مراحل توانستید گوشی اندروید خود را بدون اینکه اطلاعات خود را از دست بدهید، ریست کنید.

در واقع همانطور که از اسم آن مشخص است، تنظیمات گوشی شما ریست می شود و کاری به جزییات و دادهای شما ندارد.
 

ریست کردن با نرم افزار

برای اینکه بتوانید گوشی خود را پاکسازی نمایید و یا همان اقدام به ریست کردن گوشی با نرم افزار کنید، در لیست زیر چند نرم افزار محبوب و پرکاربرد از مجموعه نرم افزارهایی که به آسانی و بدون دردسر پاکسازی کش گوشی شما را انجام می دهند را ادامه با امکان لینک مستقیم قرار می دهیم.
 
برنامه Cache Clear -Auto Clean- apk
این نرم افزار برای سیستم عامل های اندروید 4 به بالا قابل اجرا است و به طور خودکار اقدام به پاکسازی حافظه گوشی و حفظ فایل های مخرب می کند.

این کار باعث می شود سرعت گوشی شما اضافه شود. شما می توانید با وارد شدن به بخش تنظیمات آن، اقدام به تغییر در سیستم و روند اجرایی برنامه کنید.
 
برنامه Deep Clear Clean apk
نرم افزار Deep Clear Clean یکی از نرم افزارهای موفق در پاکسازی گوشی یا همان ریست گوشی اندروید است. این نرم افزار امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

امکاناتی از قبیل، پاک کردن مخازن ذخیره شده از تمام برنامه های نصب شده. جمع آوری اطلاعات پایه از گوشی. خواندن حافظه خارجی. دسترسی به اطلاعات گوشی و پاکسازی اطلاعات مخرب و …
 
برنامه Cache Cleaner Super clear cache & optimize apk
برنامه Cache Cleaner Super clear cache در حال حاضر یکی از محبوب ترین برنامه ها پاکسازی حافظه گوشی موبایل اندروید و همینطور ریست کردن نرم گوشی موبایل است.

این نرم افزار در آپدیت های خود به شدت مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. اما کاربری آن برای سیستم عامل های اندروید 8 به بالا است.

انطور که درسایت تولید کننده این نرم افزار آمده است، تنظیمات داخلی برنامه امکان مانور خوبی را برای کاربران فراهم می سازد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی