تقلب زودهنگام در انتخابات
شاید به جرأت بتوان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا را یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین انتخابات های آمریکا محسوب کرد. انتخاباتی که نه از ماه ها پیش، که از سال 2014 با برنامه ریزی های فراوانی برای روی کار آمدن یک تاجر کم تجربه در عرصه سیاست همراه بود تا حزب دموکرات ایالات متحده را به انزوا کشانَد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و پس از اعلام نتایج پُر حاشیه این انتخابات و نسبت آراء ۵۱.۱ درصد ترامپ به 49 درصد هیلاری کلینتون، ترکش های داخلی به سمت کشورهای خارجی تغییر هدف دادند. دونالد ترامپ که به نمایندگی از حزب جمهوری خواه، سکان ایالات متحده را در دست گرفته، از نخستین روزهای ورود به کاخ سفید مورد اتهام تقلب انتخاباتی با برخی سران کشورهای دیگر قرار گرفت. سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا در ابتدای امر اعلام کردند که نتیجه این انتخابات با برنامه ریزی و هدفمندی خاصی حاصل شده و نیاز است تا این موضوع ملی به صورت موشکافانه و دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

در این میان موضوع دخالت روسیه در این انتخابات بیش از دیگر کشورها برجسته شد که حواشی فراوانی را نیز به همراه داشت. از این رو ستادی با هدف بررسی تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه راه اندازی شد تا این موضوع را به صورت کاملا تخصصی در سطح بین المللی مورد واکاوی قرار دهد. در نهایت و با گذشت بیش از 1 سال از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه ای، دونالد ترامپ را از تخلف انتخاباتی تبرئه و دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا را مردود اعلام کرد.
 

انتخابات 2020 ایالات متحده

با گذشت 3 سال از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و اعلام نتیجه منفی تبانی ترامپ و برخی مسکو نشینان در نتایج این انتخابات از سوی «کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا»، هنوز 2 ارگان اصلی دیگر آمریکا یعنی «بازپرسی ویژه وزارت دادگستری» و «کمیته تفحص و اطلاعات مجلس سنا» در حال بررسی شواهد موجود در این رابطه هستند.در این دوران ضرورت سواد رسانه ای (Media Literacy) و لزوم افزایش سطح آن بیش از هز زمان دیگر آشکار شده و انتظار می رود جهانیان به توانایی تشخیص و تمییز حقایق از اخبار دروغین و اخبار جعلی (Fake News) رسیده و تحت تاثیر ظاهر خبرها قرار نگیرند.
در واقع، هنوز پرونده تقلب انتخاباتی 2016 آمریکا به طور کامل بسته و مختومه اعلام نشده است که اخیرا شایعات و حواشی گسترده ای، خبر از ایجاد اتاق فکرهایی برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این کشور دارند.

مارک زاکربرگ Mark Elliot Zuckerberg مدیر شبکه اجتماعی فیس بوک طی مصاحبه ای که اخیرا با شبکه NBC انجام داد، اظهار نمود که روسیه، چین و ایران در صدد آن هستند تا با اجرای طرحی از پیش تعیین شده، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مدیرت و فرد خاصی را بر این مسند بنشانند. وی می گوید که بر اساس بررسی های اطلاعاتی به این نتیجه رسیده اند که این 3 کشور تمام توان و قوای رسانه ای خود را به کار بسته اند تا انتخاب چهل و ششمین رییس جمهور ایالات متحده را از خارج این کشور مدیریت و فرد مشخصی را بر سر کار آورند. زاکربرگ خبر از کشف ده ها حساب فیس بوکی داد که با هدف تحریف و تاثیرگذاری بر انتخابات آتی ایالات متحده راه اندازی شده اند و رئیس بخش راه حل های سیستمی فیس بوک، دستور مسدود سازی آن ها را صادر و اعلام کرده که اغلب این حساب ها مربوط به کشور ایران است.

در این راستا، ایالات متحده با اکثریت آرای مجلس سنا، طرحی را به تصویب رسانده تا خطا و تقلب در انتخابات را به حداقل برساند. در واقع از این پس رئیس جمهور آمریکا توسط افرادی با عنوان الکتورها Electors به معنای گزینندگان انتخاب می شود. حائز اهمیت آن که الکتورها را مردم طی فرآیندی خاص و 2 مرحله ای انتخاب می کنند و به عنوان نماینده خود، وکالت تام برای انتخاب رییس جمهور را به آن ها می دهند.

البته نباید از این موضوع غافل شد که فیس بوک، بزرگ ترین شبکه اجتماعی آمریکا به حساب می آید که تاثیر خاصی نسبت به دیگر رسانه های مجازی دارد، از این رو سخنان اخیر رییس این شبکه اجتماعی می تواند به نوعی راه اندازی موج خبری با هدف تشویش اذهان عمومی سراسر جهان نسبت به روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران با هدف تخریب وجهه و چهره بین المللی آن ها باشد تا با این روند؛ بزرگ ترین مثلث قدرتمند در برابر ایالات متحده متزلزل شده و از افزایش نفوذ جهانی آن ها کاسته شود.

امروزه روسیه و ایران، نه تنها در منطقه خاورمیانه که در سطح بین المللی دو رقیب اصلی و قدرتمند در زمینه نظامی و اطلاعاتی مقابل آمریکا، و چین بزرگ ترین رقیب تجاری آن محسوب می شود که سردمداران ایالات متحده را به تکاپو وا داشته تا در برابر این سه کشور به مقابله بپردازد.

از آنچه که به اجمال گفته شد چند نکته بیش از همه حائز اهمیت است؛ اول آن که شبکه اجتماعی فیس بوک Face Book که پیش از این هم در چندین مورد بر علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و برخی حساب های کاربری مربوط به ایرانیان را مسدود ساخته، غیر قابل اعتماد بودن خود را به اثبات رسانده و این در حالی است که ما همچنان شاهد حضور برخی مسئولین در این فضا و استفاده از آن هستیم! باید توجه داشت که فیس بوک و زیرمجموعه اصلی آن یعنی اینستاگرام Instagram در مجموع بیش از 2 هزار و 600 حساب مربوط به کاربران ایرانی را مسدود و آشکارا حق آزادی بیان را نقض کرده است.

دوما از اکنون کاملا آشکار و مبرهن است که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سال 2020 تحت مدیریت اتاق فکرها و برنامهریزی هدفمندی قرار گرفته تا ضمن محکوم جلوه دادن ایران، روسیه و چین به مداخله در امور داخلی آمریکا، فردی را روی کار آورند که در راستای اهداف آن ها قدم بردارد و بی شک این موضوع با انتخاب اصلی عموم مردم آمریکا منافات دارد! آن ها برای نیل به اهداف جهانخوارانه خود از هیچ امری فروگذار نکرده و از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین سلاح خود، یعنی انواع رسانه ها به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و خواهند کرد. از این رو، در این دوران ضرورت سواد رسانه ای (Media Literacy) و لزوم افزایش سطح آن بیش از هز زمان دیگر آشکار شده و انتظار می رود جهانیان به توانایی تشخیص و تمییز حقایق از اخبار دروغین و اخبار جعلی (Fake News) رسیده و تحت تاثیر ظاهر خبرها قرار نگیرند.
 

پی‌نوشت:

1. فیس بوک صدها حساب کاربری ایرانی را مسدود کرد، ایران اینترنشنال
2. اظهارات جان کری در مورد تقلب ترامپ و مشارکت در انتخابات 2020 ، جماران
3. سنا مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را تایید کرد، مشرق نیوز
4. ماجرای «زاکربرگ» و چند حساب کاربری، جهان نیوز
5. نتیجه یکی از سه تحقیق درباره اتهام «تبانی» ترامپ با روسیه، خبرگزاری فارس
نسخه چاپی