معرفی ابزارهایی برای امنیت سایت

ابزار های تست امنیت سایت

ابزارهای تست امنیت سایت ابزارهایی بسیار مفید برای کشف آسیب پذیری های وب سایت و رفع آن ها می باشد.

هر توسعه دهنده وب، باید کار با این ابزار ها را فرا گرفته باشد و بتواند با استفاده از این ابزار، وب سایت یا اپلیکیشن تحت وب خود را اسکن کند.

ابزار های تست امنیت به همان میزان که برای توسعه دهنده و مالکین وب سایت ها مهم و کاربردی هستند، برای هکر ها و افراد سودجو نیز بسیار کارآمد هستند.

این افراد نیز با استفاده از این ابزار، نقاط آسیب پذیری سایت شما را بررسی کرده و سپس از همان نقاط سعی در نفوذ و هک سایت شما خواهند نمود.

بنابراین ما باید قبل از اینکه هکرها دست به کار شوند و با استفاده از نقاط آسیب پذیری سایت به ما خسارت وارد کنند، خودمان این نقاط را شناسایی کرده و درصدد رفع آن ها تلاش کنیم تا امنیت وب سایت خود را افزایش دهیم.

یکی از مهمترین مواردی که منجر به هک وب سایت های مختلف می شود، عدم توجه به نقاط آسیب پذیری است.

راهکارهای متفاوتی برای تست امنیت سایت و اپلیکیشن های تحت وب وجود دارد که یکی از بهترین این راهکارها، استفاده از ابزار و نرم افزارهایی است که توسط شرکت های امنیتی ساخته شده و مخصوص اسکن سایت و کشف آسیب پذیری ها می باشند. برخی از این ابزارها به صورت رایگان و در دسترس بوده و برخی نیز هزینه خواهند داشت.

مسلما برای وب سایت هایی که از سطوح امنیتی بالاتری برخوردارند و نباید هیچگونه آسیب پذیری داشته باشند، استفاده از ابزارهای رایگان و معمول توصیه نمی شود.

این وب سایت ها باید از توان متخصصین حوزه امنیت استفاده کرده و با استفاده از چندین ابزار مختلف و دانش نفوذ و امنیت، اقدام به کشف آسیب پذیری های موجود نمایند تا به طور 99.9 درصدی از امنیت وب سایت خود اطمینان حاصل کنند.

اما برای کسانی که از دانش برنامه نویسی و خصوصا هک و نفوذ زیادی برخوردار نیستند، استفاده از ابزارهای رایگان و پولی مناسب، برای تست امنیت وب سایت های شخصی و یا شرکتی آن ها، توصیه می شود.

ما در ادامه تعدادی از این ابزارها را معرفی کرده ایم که با استفاده از آن ها می توان تا حد بسیار خوبی، آسیب پذیری های مهم یک سایت را کشف نمود.
 
1. Netsparker
یکی از مهمترین ابزار برای تست آسیب پذیری های تزریق کد، نرم افزار نت اسپارکر می باشد که همه متخصصان امنیت با نحوه کارکرد آن آشنایی دارند.

این ابزار رایگان به صورت یک نرم افزار ویندوز و هم به صورت ابزار آنلاین در اختیار افراد قرار گرفته است تا بتوانند با استفاده از آن وب سایت خود را تست نموده و نقاط آسیب پذیری آن را شناسایی کنند.

این ابزار تست امنیت سایت ، با دقت بسیار بالایی انواع آسیب پذیری های SQL Injection و Cross Site Scripting را شناسایی کرده و با کمترین نرخ مثبت نادرست، آن ها را نمایش می دهد تا کاربر به سادگی بتواند این نقاط را پوشش دهد.
 
2. Acunetix
اکانتیکس یکی دیگر از ابزارهای تست امنیت سایت و اپلیکیشن های تحت وب است که دقت بالایی در تشخیص درست آسیب پذیری ها دارد.

این ابزار بیش از 4500 نوع آسیب پذیری را شناسایی کرده و در بحث حملات تزریق کد اس کیو ال و تزریق اسکریپت XSS نیز بسیار کارآمد است.

این ابزار به طور کامل از HTML5 و جاوا اسکریپت پشتیبانی کرده و در CMS های مختلف نیز صحت عملکرد خود را نشان داده است.

سرعت و دقت بالا در کشف آسیب پذیری ها و امکان سفارشی سازی نوع اسکنر، از جمله امکاناتی هستند که اکانتیکس به کاربران خود ارائه می دهد.
 
3. Metasploit
این ابزار یکی از محبوب ترین فریمورک ها برای اسکن و تست امنیت است. این ابزار بر پایه اکسپلویت نویسی طراحی شده است.

اکسپلویت ها در واقع قطعه کدهایی هستند که برای نفوذ به یک سامانه مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار بیشتر برای اسکن امنیتی وب اپلیکیشن ها، شبکه و سرور کاربرد دارد و هم به صورت محیط دستوری و هم به صورت محیط گرافیکی، قابل استفاده می باشد. این ابزار به صورت تجاری عرضه شده است و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود.
 
4. w3af
w3af یکی دیگر از ابزار های نفوذ و هک سایت محسوب می شود که با استفاده از آن می توان به طور کنترل شده به وب سایت خود حمله نموده و نقاط آسیب پذیری را کشف نمود.

این ابزار بیشتر در زمینه درخواست های HTTP فعالیت دارد و این پروتکل را در وب سایت شما مورد آنالیز قرار می دهد و در صورتی که آسیب پذیری در آن بیابد، آن را گزارش می کند.

این ابزار کاملا رایگان بوده و نسخه های مختلف آن را می توان برای سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مک بدست آورد.
 
5. Burpsuite
ابزار برپ سوئیت از جمله ابزارهای تست امنیت سایت است که بسیاری از متخصصان هک و امنیت استفاده از آن را برای کشف آسیب پذیری ها توصیه کرده اند. با این که این ابزار رایگان نیست، اما پولی که بابت آن می پردازید ارزشش را خواهد داشت.

این ابزار به طور دقیق وب سایت شما را آنالیز کرده و پس از آن نقاط آسیب پذیری را معرفی می کند. هنگامی که عملیات اسکن را در این ابزار آغاز می کنید، تمام وب سایت یا اپلیکیشن وب شما بررسی شده و همه محتوا اسکن خواهد شد.
 
سایر ابزارها
علاوه بر ابزارهایی که در بالا برای تست امنیت سایت و اپلیکیشن های تحت وب معرفی شد، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آن می توانید به خوبی آسیب پذیری های وب سایت خود را شناسایی کنید.

یکی از مهمترین ابزارهای تست امنیت و نفوذ، همیشه سیستم عامل کالی لینوکس بوده است. این سیستم عامل قدرتمند، به طور تخصصی برای انجام هک و نفوذ طراحی شده است و دارای ابزارهای گسترده ای برای تست امنیت می باشد.

علاوه بر این، ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارند که عملیات تست نفوذ و امنیت را برای سایت های مختلف، انجام می دهند. از جمله این ابزار های آنلاین می توان به لیست زیر اشاره داشت:

pentest-tools.com

Scan My Server

SUCURI

Detectify

Web Inspector

Acunetix

Netsparker Cloud


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی