چگونه بفهمیم باتری گوشی سالم است؟

عمر مفید باتری گوشی

عمده باتری های بکار گرفته شده در طراحی گوشی های هوشمند از نوع لیتیوم یون هستند که با علامت «Li-ion» شناسایی می شوند. باتری های ساخته شده از این عنصر، قابلیت شارژ مجدد را دارند و پس از هر بار خالی شدن، می توان آن ها را دوباره به صورت صد در صدی شارژ نمود.

اما با این وجود، تعداد دفعاتی که یک باتری لیتیوم یون می تواند شارژ شود، محدود بوده و پس از رسیدن به آن محدوده، رفته رفته کارایی خود را از دست می دهند.

البته در این میان برخی شرایط نیز هست که در بعضی موارد باعث افزایش عمر مفید باتری و در بعضی موارد باعث کاهش آن می شود.

به این ترتیب می توان چنین نتیجه گیری کرد که در صورتی که عمر مفید باتری گوشی شما به پایان خود نزدیک شده باشد، بهترین راهکار تعویض باتری آن بوده و بهتر است از راهکارهایی مثل کالیبره کردن باتری و غیره، زیاد استفاده نکنید.

به طور معمول عمر مفید باتری یک گوشی می تواند بین 2 تا 4 سال ادامه داشته باشد. اما به طور کلی برای تعیین عمر مفید باتری های لیتیوم یون حداکثر تعداد شارژ را ملاک قرار می دهند.

به عنوان مثال در حال معمول عمر مفید یک باتری لیتیوم یون عددی در محدوده 1000 بار شارژ می باشد که به معنی این است که در حالت معمول می توان تا هزار بار خالی شدن باتری و شارژ مجدد، از آن استفاده نمود.
 

تست سلامت باتری

اما همانطور که اشاره شد، گاهی مواقع مشکلات نرم افزاری باعث می شود که شارژ گوشی خیلی سریع تر از قبل خالی شود و این تصور را در ذهن کاربر ایجاد کند که ممکن است عمر مفید باتری تمام شده باشد و نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد.

اما هزینه تعویض باتری معمولا زیاد بوده و از طرفی در گوشی های امروزی، تعویض باتری امری دشوار بوده و نیاز به یک متخصص دارد.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که متاسفانه مدل های باتری های موجود در بازار، معمولا از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و نسبت به باتری اولیه گوشی، خیلی زودتر عمرشان به سر می آید.

پس بهترین راهکار این است که قبل از تعویض باتری، حتما از پایان یافتن عمر مفید آن اطمینان حاصل کرده باشیم و پس از آن اقدام به تعویض باتری کنیم.

برای اطمینان از پایان یافتن عمر مفید باتری، ما می توانیم از شیوه های تست سلامت باتری استفاده کنیم که هم با استفاده از تنظیمات خود گوشی قابل دسترس است و هم با استفاده از سخت افزار های مخصوص که برای این کار طراحی شده اند، قابل انجام می باشد. این سخت افزارها معمولا در اختیار تعمیرکاران گوشی های همراه بوده و با مراجعه به آن ها می توان از تستر آن ها برای تست سلامت باتری استفاده نمود.

اما اگر دسترسی به متخصصین تعمیر تلفن همراه ندارید و یا قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید از بخش نرم افزاری نیز به تست سلامت باتری بپردازید. برای این منظور در گوشی های اندروید و آیفون به ترتیب مراحل گفته شده عمل می کنیم.
 
تست سلامت باتری در اندروید
برای تست سلامت باتری در گوشی های اندرویدی ما می توانیم هم از اپلیکیشن های مختلف طراحی شده برای این امر و هم از طریق کد های دستوری خود اندروید استفاده کنیم.

از جمله برنامه های اپلیکیشن های مطرح در زمینه تست سلامت باتری اندروید که عملکرد بسیار خوبی دارند می توان به برنامه هایی نظیر AccuBattery و Kaspersky Battery Life از جمله برنامه هایی هستند که با استفاده از آن ها می توان به تست سلامت باتری پرداخت.

اما علاوه بر برنامه های فوق، در اندروید روشی برای تست سلامت باتری وجود دارد که با کدهای دستوری قابل نمایش می باشد. برای این منظور کافی است ابتدا شماره گیر گوشی را اجرا کرده و سپس کد *#*#4636#*#* را شماره گیری کنیم.

اگر نسخه اندروید و گوشی شما قابلیت خواندن این کد را داشته باشد، صفحه مانند زیر نمایش داده می شود که با مراجعه به بخش«Battery info» می توانید اطلاعات مربوط به سلامت باتری را مشاهده کنید.

اگر مقدار «Battery health» برابر با «Good» قرار گرفته بود، به معنی این است که عمر مفید باتری شما هنوز تمام نشده و وضعیت سلامت باتری مناسب است.
 
تست سلامت باتری در آیفون
برای تست سلامت باتری در گوشی های آیفون نیز راهکاری بسیار ساده وجود دارد که از طریق خود گوشی و بدون نیاز به نصب برنامه ای خاص قابل انجام است. برای این منظور کافی است طبق مراحل زیر پیش رویم:

به بخش تنظیمات یا Settings گوشی خود مراجعه کنید.

گزینه Battery را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده روی گزینه Battery Health لمس کنید.

در این بخش اگر مقدار 100% در جلوی عبارت Maximum Capacity قرار گرفته بود، به معنی این است که عمر باتری هنوز به سر نیامده و باتری در سلامت کامل است.

اما اگر این عدد بین 50 تا 60 بود به معنی این است که عمر مفید باتری گوشی شما تمام شده و اکنون با نصف ظرفیت اولیه خود عملکرد دارد.

به عبارت دیگر، 100 درصد شارژ گوشی شما، به اندازه 50 درصد شارژی عمر خواهد کرد که در ابتدای خرید گوشی از آن استفاده می کرده اید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی