فهرستی از انواع مختلف سرور ‏
سرور چیست؟

سرور وسیله‌ای با مجموعه‌ای از برنامه‌ها یا پروتکل‌های خاص است که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. یک سرور و سرویس گیرنده (مشتری) آن، با هم یک شبکه سرور / سرویس گیرنده را تشکیل می‌دهند که این شبکه سیستم‌های مسیریابی و دسترسی‌های متمرکز به اطلاعات، منابع، داده‌های ذخیره شده و غیره را فراهم می‌سازد.

می‌توان آن را در پایین‌ترین سطح، همچون یک فناوری کارگشا در نظر گرفت که به پرونده‌ها، داده‌ها، عملیات چاپ، منابع فکس و چندین کامپیوتر رسیدگی می‌کند. سرورها در نسخه‌های پیشرفته خود همانند Windows Small Business Server 2003 R2 کاربر را قادر می‌سازند بتواند حسابهای کاربری و رمزهای عبور خود را کنترل کرده، دسترسی به منابع به اشتراک گذاشته شده را محدود یا اجازه دسترسی را صادر کرده، به طور خودکار از داده‌ها پشتیبانی گرفته و از راه دور به اطلاعات کاری دسترسی پیدا کند.
یک فایل سرور، دستگاهی است که فایل‌ها را حفظ کرده و برای سرویس گیرنده‌ها یا کاربران امکان آپلود و دانلود فایلها از آن را فراهم می‌سازدبه عنوان مثال، یک فایل سرور، دستگاهی است که فایل‌ها را حفظ کرده و برای سرویس گیرنده‌ها یا کاربران امکان آپلود و دانلود فایلها از آن را فراهم می‌سازد. به طور مشابه، یک وب سرور، میزبان وب سایتها بوده و به کاربران اجازه دسترسی به این وب سایتها را می‌دهد. مشتری‌ها یا سرویس گیرنده‌ها عمدتاً کامپیوتر، چاپگر، فکس یا نمابر یا سایر دستگاه‌هایی را شامل می‌شوند که می‌توانند به سرور متصل شوند. فرد می‌تواند با استفاده از یک سرور، فایل‌ها و منابعی مانند دستگاه‌های فکس و چاپگر را با خیال راحت به اشتراک بگذارد. از اینرو، با در اختیار داشتن یک شبکه سرور، کارمندان می‌توانند به طور همزمان به اینترنت یا پست الکترونیکی شرکت دسترسی داشته باشند.
 

انواع سرور

بستر یا پلتفرم سرور (Server Platform)
پلتفرم سرور سخت افزار یا نرم افزار بنیادی برای یک سیستم است که همچون یک موتور عمل کرده و سرور را به حرکت درمی‌آورد. اغلب آن را هم راستا و مترادف با یک سیستم عامل دانسته و مورد استفاده قرار می‌دهند.
 
سرور کاربردی (Application Server)
این سرور که همچنین به عنوان یک میان افزار (middleware) شناخته می‌شود، میزان قابل توجهی از بخش محاسباتی میان سرورهای پایگاه داده و کاربر نهایی را برعهده گرفته و به طور معمول جهت اتصال این دو بکار می‌رود.

نکته: میان افزار یک نرم‌افزار سیستمی است که به نرم‌افزارهای کاربردی خدماتی ارائه می‌دهد.
 
سرور صوتی / تصویری (Audio/Video Server)
این نوع سرور با کمک به کاربر جهت پخش محتوای چند رسانه‌ای، قابلیت‌های چند رسانه‌ای را برای وب سایتها فراهم می‌سازد.
 
چت سرور (Chat Server)
این سرور خدماتی را به کاربران جهت تبادل داده در محیطی مشابه با گروه خبری اینترنتی ارائه کرده، بطوریکه قابلیتهای بحث و گفتگوی بی درنگ و بی وقفه را فراهم می‌سازد.
 
فکس سرور (Fax Server)
یکی از بهترین گزینه‌ها برای سازمان‌هایی است که به دنبال حداقل منابع تلفنی ورودی و خروجی هستند، اما به فکس کردن اسناد موجود خود نیاز دارند.
 
سرور FTP
این نوع سرور با یکی از قدیمی‌ترین خدمات یا سرویس‌های اینترنتی یعنی پروتکل انتقال فایل کار می‌کند. این سرور انتقال ایمن فایل میان کامپیوترها را فراهم ساخته در حالی که از امنیت فایل و کنترل و تنظیم انتقال اطمینان حاصل می‌کند.
 
سرور گروه افزار (Groupware)
نوعی نرم افزار طراحی شده است که کاربران را قادر به کار با یکدیگر ساخته و این کار را قطع نظر از محل قرار گیری آنها، از طریق اینترنت و یا اینترانت سازمانی یا یکپارچه انجام می‌دهد و امکان کار با یکدیگر در یک فضای مجازی را فراهم می‌سازد.
 
سرور IRC
این نوع سرور گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال قابلیتهای بحث و گفتگوی بی وقفه هستند. اینترنت Relay Chat از سرورهای شبکه مختلفی تشکیل شده است که کاربران را قادر ساخته از طریق یک شبکه IRC به یکدیگر وصل شوند.
 
لیست سرور (List Server)
لیست سرور راهی بهتر جهت مدیریت فهرستهای پستی را فراهم می‌سازد. این سرور هم می‌تواند بحث و گفتگوی متقابل باز برای افراد باشد و هم  فهرست یک طرفه‌ای را فراهم ساخته و اطلاعیه‌ها، اخبار یا تبلیغات را در اختیار کاربران قرار ‌دهد.
 
سرور پست الکترونیکی (Mail Server)
این نوع سرور ایمیل یا نامه‌های الکترونیکی را از شبکه‌های سازمانی یا یکپارچه از طریق شبکه‌های محلی، WAN و اینترنت انتقال می‌دهد.
 
سرور خبری (News Server)
این نوع سرور به عنوان منبع توزیع و انتقال، خدماتی را برای بسیاری از گروه‌های خبری ارائه داده و از طریق شبکه خبری USENET قابل دسترسی است.
 
پروکسی سرور (Proxy Server)
پروکسی سرور به عنوان واسطه میان یک برنامه سرویس گیرنده و یک سرور خارجی جهت فیلتر کردن درخواست‌ها، بهبود عملکرد و به اشتراک گذاری اتصالات عمل می‌کند.
 
تل نت سرور (Telnet Server)
تل نت سرور امکان برقراری ارتباط با یک کامپیوتر میزبان را برای کاربران فراهم ساخته و وظائفی را به انجام می‌رساند که گویی آنها بر روی یک کامپیوتر واقع در دور دست  در حال کار هستند.
 
سرورهای مجازی (Virtual Servers)
یک سرور مجازی درست شبیه به یک کامپیوتر فیزیکی است به این دلیل که به خواسته‌های مشتری متعهد است و می‌تواند به صورت مجزا بوت شده و حریم شخصی یک کامپیوتر جداگانه را حفظ کند. در اصل فاصله میان سرورهای مشترک و اختصاصی (میزبان) کاهش یافته و آزادی و سهولت را برای سایر مشتری‌ها با هزینه کمتر فراهم می‌سازد. اکنون این سرور به مرکز داده همه جا حاضر تبدیل شده است.
 
وب سرور (Web Server)
محتوای آماری را برای یک مرورگر وب با لود یا انتقال فایل از دیسک و انتقال آن از طریق شبکه به مرورگر وب کاربر فراهم می‌سازد. این تبادل بواسطه مرورگر و سرور فراهم شده و با استفاده از HTTP ارتباط برقرار می‌کند.

سایر انواع سرور شامل سرور منبع باز، سرور گوفر (مانند یک سند ساده، شبیه به WWW ) و سرور Name (پروتکل نام ـ سرویس را به اجراء می‌گذارد).
سرورهای مختلف را می‌توان با توجه به کاربردهایشان طبقه بندی کردسرورهای مختلف را می‌توان با توجه به کاربردهایشان طبقه بندی کرد. سرورها علاوه بر مدیریت منابع شبکه، اختصاصی نیز عمل می‌کنند، به این معنی که وظائف دیگری غیر از وظائف خود را انجام نمی‌دهند.

 
منبع: techspirited
نسخه چاپی