توضیحاتی درباره ارز دیجیتال ایرانی

ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال شامل بخش بزرگی از دارایی های غیر قابل لمس می شوند که بیشتر به صورت اعتباری بوده و در حساب های الکترونیک، نگهداری می شوند.

شما با استفاده از این ارزها می توانید خرید کنید، نقل و انتقال انجام دهید و یا بسیاری از امور دیگری را که پیش از این نیاز بود تا از طریق بانک ها انجام دهید، به صورت مستقیم انجام دهید.

ارزهای دیجیتال شامل ارزهای الکترونیک همچون پرفکت مانی یا پی پال و ارزهای رمزپایه مثل بیت کوین و اتریوم می شوند.

تقریبا تمامی ارزهای رمزپایه از یک فناوری خاص با نام بلاکچین (Blockchain) استفاده می کنند که سبب می شود تا سرعت انجام تراکنش ها به شدت افزایش یافته و علاوه بر این، دیگر نیازی به یک سیستم مرکزی برای انجام محاسبات نباشد.

به این ترتیب، این خود کاربران شبکه هستند که صحت انجام تراکنش ها را بررسی کرده و باعث می شوند تا هزینه ها به شدت کاهش پیدا کنند.

از جمله معروف ترین ارزهای رمزپایه که اصطلاحا به آن ها ارزهای دیجیتال نیز گفته می شود، بیت کوین می باشد که از سال 2009 به عنوان اولین ارز دیجیتال به دنیا معرفی شد و در بین کاربران ایرانی نیز از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

پس از موفقیت بیت کوین که حتی سازنده آن هنوز معلوم نشده است، شرکت ها و سازمان های زیادی به فکر ایجاد ارزی شبیه به بیت کوین افتادند و امروزه بیش از 2000 ارز رمزپایه مختلف با شبکه های بلاکچین متعدد در دنیا وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

بیت کوین، اتریوم، ریپل، ترون، تتر، بیت کوین کش، مونرو، ای او اس، لایت کوین و استلار، تعدادی از محبوب ترین و مهمترین ارزهای دیجیتال هستند که امروزه بیش از 100 میلیارد دلار روی آن ها سرمایه گذاری انجام شده است و این نشان می دهد که پول بسیار زیادی در این بازار در حال گردش می باشد.
 

اولین ارز دیجیتال ایرانی

از اواخر سال 2017 که به یک باره بازار ارزهای دیجیتال رشد زیادی نمود و حدود 800 میلیارد دلار روی آن سرمایه گذاری شده بود، بسیاری از دولت ها در کشورهای مختلف نیز تصمیم گرفتند تا ارز دیجیتال مخصوص به خود را با نام ارز دیجیتال ملی، طراحی کرده و در این بازار پر رونق حضور مستمر داشته باشند.

کشورهایی همچون روسیه، جزو سردمداران این دولت ها بوده اند که تصمیم گرفتند تا ارز دیجیتال ملی خود را به ثبت رسانده و در بازار ارزهای رمزپایه حضور پیدا کنند.

با اینکه روسیه جزو یکی از اولین کشورهای وارد شده به این حوزه می باشد، اما تاکنون نتوانسته ارز مشخصی را به این بازار معرفی کند و ونزوئلا که یک کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است، خیلی سریع تر از روسیه به این هدف دست یافت.

ارز دیجیتال پترو با پشتوانه نفت، طراحی شده توسط دولت ونزوئلا است که در بازه های زمانی مختلف، توانست موفقیت هایی را هم بدست آورد اما به طور جهانی نتوانست چندان موفق عمل کند.

ایران نیز از سال 2017 به طور جدی وارد این عرصه شده است و تصمیم خود را گرفته تا با همکاری بانک مرکزی و دیگر بانک ها و موسسات مالی، ارز دیجیتال ملی خود را به ثبت برساند. به همین سبب ما هر روزه شاهد اخبار جدیدی در این رابطه هستیم.

در روزهای گذشته ما شاهد انتشار پیش نویسی از قوانین مربوط به حوزه ارز دیجیتال و ارزهای رمزپایه بودیم که توسط بانک مرکزی تدوین یافته بود و در آن قوانینی برای چگونگی طراحی یک ارز دیجیتال و فعالیت صرافی ها و کیف پول ها ذکر شده بود.

اما امروز در سر خط خبرها ما شاهد معرفی اولین ارز دیجیتال ایرانی با نام “پیمان” بودیم که در ادامه تعدادی از مشخصه های آن را عنوان خواهیم نمود.
 

ارز دیجیتال پیمان

پیمان یک ارز دیجیتال ملی است که با همکاری چهار بانک ملت، ملی، پاسارگاد و پارسیان به همراه گروه توسن، طراحی شده است که بنطر می رسد در روزهای آینده، فرابورس نیز به این حوزه وارد گردد.

پشتوانه این ارز دیجیتال ایرانی طلا بوده و در مرحله اول عرضه، بیش از 1 میلیارد واحد از آن به عرضه عمومی گذاشته خواهد شد. پیمان قابل استخراج نبوده و تنها از طریق خرید می توان آن را بدست آورد.

به گفته کارشناسان فعال در این زمینه، در مرحله اولیه حدود 2 کیلوگرم طلا برای پشتوانه این ارز تهیه شده است و بر اساس همین مقدار، ارز دیجیتال پیمان به خریداران عرضه خواهد شد.

هدف از عرضه این ارز دیجیتال ایرانی فراهم آوردن بستری برای وارد کردن دارایی های منجمد بانک ها به عرصه اقتصاد کشور اعلام شده است.

به این ترتیب با استفاده از این ارز، مردم نیز می توانند در این دارایی ها شریک شده و آن را به صورت توکن پیمان در کیف پول الکترونیک خود نگهداری کنند.

البته هنوز نحوه خرید و فروش این ارز مشخص نشده است و صرافی خاصی نیز برای انجام معاملات آن معرفی نگردیده است.

به احتمال بسیار زیاد مجری عرضه اولیه پیمان، بانک هایی خواهند بود که در بالا نام آن ها ذکر گردید و علاقه مندان می توانند از طریق پلتفرمی که این بانک های برای خرید این ارز ایجاد می کنند، اقدام به خرید کنند.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی