آشنایی با علل بیحالی و ضعف بدن

ضعف عمومی بدن چیست؟

در واقع یک نوع حالت موقت در سیستم بدن است که باعث می شود ما توانایی فعالیت های جسمی خودمان را از دست بدهیم و دچار یک رخوت و بیحالی بشویم. ضعف عمومی بدن همان کم شدن نیروی انسان یا به معنی دیگر ضعیف شدن و تضعیف قوای جسمانی بدن است.
 

نشانه های ضعف عمومی بدن

برای اینکه ضعف عمومی بدن را از بیماری تشخیص بدهیم، نیاز به بررسی یک سری نشانه ها داریم. نشانه هایی که در ادامه برای شما بیان می کنیم، به این معنی است که شما دچار ضعف عمومی بدن شده اید؛ پس بی جهت خودتان را درگیر دوره های درمان داروهای شیمیایی و  آزمایش های متعدد نکنید. بلکه علت ضعف عمومی بدن خود را شناسایی کنید و به حل و رفع آن بپردازید.

خستگی زیاد

عفونت های مداوم

سرماخوردگی های متعدد و آلرژی های مداوم

خواب رفتن دست و پا (در اصطلاح عامیانه همان گز گز کردن)

سرگیجه و تعریق سرد

عدم تمرکز و پایین آمدن سطح یادگیری

اینها همه نشانه های داشتن ضعف عمومی بدن است. گاهی این نشانه ها در پی مصرف داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها که برای رفع عفونت های ویروسی در طول دوره درمان به شما تجویز شده، ایجاد می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد، مصرف آنتی بیوتیک ها در مرحله ی آخر درمان در کشورهای پیشرفته؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالیکه متاسفانه در ایران، افراد حتی به صورت خوددرمانی دست به مصرف انواع مختلف آنتی بیوتیک ها می زنند و این موضوع سیستم ایمنی بدن آنها را به شدت ضعیف ساخته و آسیب پذیر می کند.

به مادران عزیز پیشنهاد می دهیم، فرهنگ استفاده ی دارویی درست را در خانواده رواج دهند و به هیچ عنوان اقدام به خوددرمانی برای خود، و یا اعضای خانواده نکنند. این موضوع را کمی جدی تر دنبال کنیم.

اکنون که شما نشانه های ضعف عمومی بدن را شناسایی کردید، و مطمئن شدید که بیمار نیستید، علت ضعف عمومی بدن را باید بدانید. غالبا علت ضعف عمومی بدن، در اکثر افراد به دلیل رژیم های نادرست غذایی به وجود می آید.
 

علت ضعف عمومی بدن چیست؟

 
مصرف زیاد شیرینی
تمایل به استفاده از شیرینی، به خصوص بعد از خواب نیمروزی، تنها به دلیل کمبود آب بدن است. به جای اینکه به سراغ جعبه شیرینی و یا یخچال بروید، یک لیوان آب بنوشید. مطمئن باشید احساس تمایل به خوردن شیرینی در شما کم خواهد شد. امتحان کنید.
 
اضافه وزن
وقتی شما اضافه وزن داشته باشید، بدن شما به یک متابولیزم ساده هم پاسخ بالا می دهد. یعنی سوخت و ساز شما با هم سازگاری ندارد.

مدام گرسنه اید و دلتان می خواهد چیزی بخورید و چه برسد به زمانی که به شما استرس یا شوک عصبی هم وارد شود، آن موقع است ولع خوردن در شما افزایش پیدا می کند و بعد هم اضافه وزن پس از آن دوباره و دوباره تکرار می شود.

به همین سادگی شما دچار یک حلقه تکرار در شرایط نامطلوب سلامت قرار می گیرید. پس یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و از شر اضافه وزن خلاص شوید.
 
کمبود آب بدن
بدن شما به طور متوسط نیاز به 8 لیوان آب در روز دارد. این را بارها شنیده ایم. اما به طور واقعی هر کدام از ما نصف این جحم آب را نمی نوشیم.

در واقع ما به دست خود، باعث افزایش استرس و ضعف عمومی بدن خود می شویم. برای گردش خون درست، کاهش استرس، داشتن پوست شاداب و … بدن نیاز به آب دارد. نوشیدن آب را یک برنامه اساسی در کارهای روزانه خود قرار بدهید تا دیر نشده است.
 
استرس
جرخه ی کم آبی بدن و ایجاد استرس و برعکس آن، استرس و نیاز به آب بیشتر یک موضوع فراگیر برای همه است.

اگر شما شاغلید یا خانه دار، تفاوتی ندارد. استرس در خانه هم به اندازه محیط بیرون وجود دارد و اگر شما برای رفع عوامل استرس زا اقدام نکنید، به سیستم ایمنی بدن تان ظلم کرده اید.

شما با قرار دادن بدن در شرایط استرس زا؛ به او همیشه حالت تدافعی بخشیده اید و این موضوع بدن را ضعیف می کند. پس استرس را کنترل کنید. ورزش و نوشیدن آب بهترین راههای کاهش استرس است.
 
مصرف غذاهای چرب
امان از غذاهای چرب و البته لذیذ. غذاهای چرب باعث اختلال در سیستم گوارشی بدن می شوند و بدتر از آن این است که شما بعد یک وعده غذایی پرچرب، نیاز عجیبی به مصرف نوشیدن های گازدار پیدا می کنند.

مصرف سس های مختلف، فست فود و غذاهای بیرون و ناسالم کبد را تنبل و بیمار می کند. گردش خون را کند و شما را عصبی می کند. همه ی این ها را در کنار شرایط زیستی دیگر بگذراید. بازهم انتظار دارید که دچار ضعف عمومی بدن نشوید؟
 
آلودگی هوا
در مورد آلودگی هوا، فقط یک موضوع را به شما می گوییم. در قدیم( نه خیلی قدیم البته) یادتان هست که چقدر پرنده در بین شاخه های درختان دیده می شد!

کمی به حافظه تان فشار بیاورید و پرواز و دسته های گنجکشان را در آسمان به خاطر بیاورید. اکنون آنها کجا هستند؟ باور کنید آلودگی هوا روی همه چیز اثر گذاشته است.

حتی خلق و خوی ما تحث تاثیر همین آلودگی هوا تغییر کرده است. سعی کنید در منزل تان گل و گیاه داشته باشید. در محل کارتان از کشیدن سیگار و ایجاد محیط های آلوده پرهیز کنید. کمی به سلامت ریه هایتان توجه کنید.
 
استعمال دخانیات
این روزها تفریح خیلی از افراد به خصوص جوان ها استفاده از قلیان و کشیدن سیگار در دورهمی ها شده است. فاجعه ای که رو به گسترش است.

در دسترس بودن دخانیات و قیمت پایین آن، یکی از عوامل رجوع افراد به این موارد است اما همه چیز به انتخاب برمی گردد. اگر این روزها کسالت دارید، بدن تان احساس خستگی عمیق دارد و یا احساس می کنید نشاط سابق را ندارید، به کارهای روزانه تان نگاهی بیندازید و کمی در مورد مصرف و استعمال دخانیات فکر کنید.
 
کمبود ویتامین ها
علت دیگر و مهم در مورد ضعف عمومی بدن، کمبود ویتامین است. تحقیقات نشان می دهد؛ کمبود ویتامین D در این کشورهای جهان سوم خیلی شایع شده است. باید برای جبران آن، اقدام مهمی کرد. مصرف مولتی ویتامین یا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید پیشنهاد خوبی است.

کمبود منیزم که باعث بیخوابی می شود و اکثر افرادی که شب ها تا دیروقت بیدار هستند و خواب نامنظم دارند، دچار این مشکل هستند. برای جبران آن مصرف بادام، موز و سبزیجات تازه را پیشنهاد می کنیم.

کمبود ویتامین A و E که روی سلامت پوست و احساس خستگی مفرط به خوبی ثابت شده است. برای جبران آن می توانید میوه هایی مثل آلو سیاه بخورید که به سیستم گوارش شما کمک زیاد می کند و یا اینکه از مغزهای آجیل شده استفاده کنید. بهترین و در دسترس ترین ماده های غذایی کامل که برای سلامت و بهبود ضعف عمومی بدن پیشنهاد می شود.

گاهی بدن ما با ابراز نشانه هایی به ما می گوید که چه ویتامین یا پروتئینی را نیاز دارد و ما باید با توجه به نشانه هایی که می یابیم مشکلات بدن را حل نماییم.

به طور مثال برخی مشکلات را می توان از علائمی که روی ناخن ها ایجاد می شود، مشخث و به سادگی برای رفع آنها تلاش نمود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی