سیستم ایمنی بدن و بیماری های مرتبط با آن

بیماری های سیستم ایمنی بدن

اگر این علائم را دارید ممکن است مشکلی در سیستم ایمنی بدن تان وجود داشته باشد، پس لازم است به یک پزشک مراجعه کنید تا از علت اصلی آن مطمئن شوید.
 
۱- سردرد، خستگی ذهن، اختلال کم توجهی
سردرد، خستگی ذهن و چنین علائم مشخصی می توانند آسیبی جدی به کیفیت زندگی ما وارد کنند.

این علائم ممکن است با اضطراب یا کم خوابی همراه باشد اما این موارد می توانند نشانه های نقص در سیستم ایمنی بدن ما هم باشند (مثل بیماری پوستی لوپوس و کم خونی).
 
۲- آکنه، پسوریازیس، آماس پوست، اگزما، راش پروانه ای
مشکلات پوستی می توانند بسیار آزاردهنده باشند چرا که با وجود آن ها ظاهر خوبی نداریم و مجبور هستیم پوست مان را زیر لباس پنهان کنیم.

اگر درمان های معمول تأثیرگذار نبودند، به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این ها علائم بیماری هایی مانند کم خونی همولیتیک، بیماری پوستی پسوریازیس، تصلب پوست و دیگر بیماری ها باشند.
 
۳- آسم آلرژیک
هنوز در مورد ارتباط آسم و بیماری های خود ایمنی اطمینانی وجود ندارد اما تحقیقات زیادی بیان می کنند ریشه ی این بیماری به اختلالات خود ایمنی بدن بر می گردد.
 
۴- خستگی یا بیش فعالی
این علائم شایع ترین نشانه های اغلب بیماری های خود ایمنی بوده و معمولا نشانه ی مهمی هستند.

ممکن است متوجه شده باشید هر کار معمولی انرژی زیادی از شما می گیرد و شما را کاملا خسته می کند یا وقتی از خواب بیدار می شوید خسته تر از زمانی هستید که به رختخواب رفته بودید، حتی اگر پیش از آن حال مناسبی داشتید.
 
۵- درد و ضعف عضلانی، خشکی عضلات، درد
ضعف ماهیچه ها و درد، فعالیت های روزانه مثل بالا رفتن از پله ها و حمل وسایل سنگین را دشوارتر می کند.

این علائم ممکن است گهگاه به سراغ تان بیایند یا دائمی باشند، اما این ها هم نشانه هایی هستند که نباید به آن ها بی اعتنا بود چون می توانند علائم بیماری های خود ایمنی مثل هپاتیت، هاشیموتو، پسوریازیس، آرتروز روماتیسمی و دیگر بیماری باشد.
 
۶- کرامپ معده، گاز شکم، نفخ، اسهال، یبوست
اختلالات گوارشی می توانند زندگی فرد را دچار مشکل کنند. این اختلالات می توانند علائم بیماری های خود ایمنی مثل سلیاک، کولیت زخمی روده، اختلالات غده ی تیروئید و دیگر بیماری ها باشند.
 
۷- افزایش یا کاهش وزن
بعضی از بیماری های خود ایمنی بر غده ی تیروئید تأثیر می گذارند. این غده بسیاری از فعالیت های متابولیمک بدن را کنترل می کند.

اگر غده ی تیروئید هورمون اضافی تولید کند یا به مقدار کافی هورمون تولید نکند، شخص دچار کاهش یا افزایش وزن می شود.
 
۸- بی حسی یا سوزش دست و پا
احساس سوزش در دست و پا اگر گهگاه و موقت باشد و باعث درد نشود نشانه ی جدی ای نیست.

اما اگر در هفته چندین بار چنین حالتی را تجربه می کنید و متوجه علائم دیگری هم شده اید، ممکن است این حالت علامت مشکلات جدی تری باشد.
 
۹- ریزش مو
اگر سیستم ایمنی بدن پیاز تارهای مو را مورد حمله قرار دهد، شخص دچار ریزش مو می شود.

این فرآیند با التهاب پوست سر آغاز می شود و می تواند بر موهای بقیه ی قسمت های بدن هم تأثیر گذارد.
 
۱۰- تب پایین
وقتی به تبی دچار می شویم که دلیلی برای آن پیدا نمی کنیم و علائم دیگری هم نداریم معمولا آن را نادیده می گیریم.

اما تشخیص علت اصلی این نشانه بسیار دشوار است چرا که این تب می تواند نشانه ی بسیاری از بیماری ها باشد که بیماری های خود ایمنی هم جزئی از آن ها هستند.

اگر به هر دلیلی دچار بیماری شدید بدون نگرانی و اضطراب علت آن را تشخیص دهید و راههای درمان آن را از پزشک مشاور خود در زمان مناسب به دست آورید.

اگر این علائم را در خود می بینید ناامید نشوید. ممکن است این علائم دلایل دیگری داشته باشند. اما لازم است به پزشک مراجعه کنید تا در مورد ریشه ی این نشانه ها اطمینان یابید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی