آیا کار کردن با گوشی حین شارژ، باعث بروز مشکل خواهد شد؟

آیا کار کردن با گوشی در حال شارژ منجر به انفجار می شود؟

اولین سوالی که قصد پاسخ به آن را داریم، این است که آیا کار کردن با گوشی که در حال شارژ می باشد، ممکن است منجر به انفجار آن شود؟

اگر بخواهیم بدون توجه به شایعات و صادقانه به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که خیر.

گوشی های تلفن همراه امروزی به نحوی طراحی شده اند که برای کار در حین شارژ نیز مشکلی نداشته باشند و به راحتی بتوانند این مورد را متحمل شوند.

کار کردن، تماشای فیلم، بازی کردن و حتی مکالمه در حین شارژ گوشی، برای گوشی یا فرد استفاده کننده از آن خطری ایجاد نمی کند، البته به شرط این که شما از باتری و شارژر اصلی برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید.

منبع تغذیه و باتری گوشی، جزو مهمترین اجزایی هستند که اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشند، می توانند منجر به آسیب دیدن گوشی یا حتی فرد دارنده گوشی شوند.
حقیقت ماجرا این است که بسیاری از شایعاتی که در این زمینه به وجود آمده است،به این نکته اشاره نکرده اند که آیا فرد دچار حادثه، از شارژ اصلی و باتری درستی استفاده کرده است یا خیر؟

با اینحال این نکته را باید در نظر داشته باشید که دمای مناسب برای شارژ گوشی هایی که از باتری لیتیوم یون استفاده میلی کنند، بین 0 تا 45 درجه سانتیگراد خواهد بود.

لذا توصیه می شود اگر گوشی شما در حین شارژ، دمای بیشتری از این مقدار دارا بود، بهتر است با آن کار نکنید و تا پایان عملیات شارژ منتظر بمانید. چرا که دمای زیاد ممکن است به اجزای بورد گوشی، صدمه برساند.

در هنگام مکالمه نیز به علت فشار پردازشی زیادی که به گوشی وارد می آید، دمای گوشی افزایش خواهد یافت.

لذا اگر مکالمه شما طول می کشد، بهتر است آن را در شرایطی انجام دهید که گوشی متصل به شارژر نباشد تا دمای آن افزایش نیابد.

بیشتر بخوانید:«افزایش سرعت شارژ باتری با چند روش ساده»
 

آیا شارژ گوشی در طول شب عمر باتری را کاهش می دهد؟

سوال دیگری که ممکن است برای کاربران تلفن های همراه پیش آمده باشد، این است که آیا شارژ گوشی در طول شب، ممکن است به باتری گوشی صدمه بزند؟

پاسخ این سوال نیز منفی است. همانطور که اشاره شد گوشی های هوشمند امروزی به نوعی طراحی شده اند که در خصوص شارژ، هوشمند عمل کرده و در هنگامی که باتری پر می شود، به طور خودکار آن را از مدار شارژ خارج کنند.

بدین ترتیب اگر شما اقدام به کار کردن با گوشی در حال شارژ که شارژ آن به 100 درصد رسیده باشید و یا گوشی خود را برای طول تمام شب به شارژر متصل کنید، اتفاقی برای آن نخواهد افتاد.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که در این زمینه شارژر و باتری گوشی نیز نقش کلیدی بازی می کنند و اگر هر کدام از این دو، از استانداردهای لازم برخوردار نباشند، ممکن است به گوشی شما صدمه وارد آورند.
 

آیا کار کردن با گوشی در حال شارژ عمر باتری را کم می کند؟

سوال دیگری که برای کاربران گوشی های هوشمند ممکن است پیش آمده باشد این است که آیا در هنگام کار با گوشی در حال شارژ ، ممکن است عمر باتری کاهش پیدا کند؟

جواب این سوال نیز به طور کلی منفی است اما ذکر چند نکته مهم در این زمینه، ضروری است.

به طور کلی باتری های لیتیوم یون در گوشی های هوشمند، یک طول عمر مشخص دارند که این طول عمر با تعداد دفعات شارژ و دشارژ، مشخص می شود.

به عنوان مثال اکثر باتری های لیتیوم یون، به طور معمول تا 1000 بار عمر مفید برای شارژ و دشارژ را دارند.

هر بار که ما شارژ گوشی خود را به پایان رسانده و آن را دوباره به شارژر متصل می کنیم، یک بار شارژ و دشارژ را انجام داده ایم که منجر می شود تا از طول عمر مفید باتری گوشی ما، کاسته شود.

پس از اتصال مداوم به شارژر و کندن آن بدون اینکه شارژ گوشی به مقدار لازم رسیده باشد، ممکن است طول عمر آن را کاهش دهد.

از طرفی در باتری های یونی، اگر به طور کامل شارژ تخلیه شود، الکترون های موجود در باتری، دیگر توانایی انتقال را نداشته و شارژ مجدد آن ها نمی تواند آن ها را به چرخه بازگرداند.

به این ترتیب توصیه می شود که حدالامکان نگذارید تا باتری گوشی شما تا آخرین مقدار آن خالی شده و اصطلاحا گوشی خاموش شود.

بهترین رنج برای شارژ مجدد گوشی بین 15 الی 20 درصد شارژ باقی مانده می باشد. همچنین بهترین زمان برای جدا کردن گوشی از شارژ نیز بین 80 الی 100 درصد خواهد بود.
 

نتیجه گیری

با این حساب می توان گفت که کار کردن با گوشی در حین شارژ ، ابدا مشکلی را برای گوشی یا دارنده گوشی ایجاد نمی کند، اگر شما از ابزار مناسب برای شارژ تلفن همراه خود استفاده کرده باشید.

تنها مشکلاتی که ممکن است در حین کار با گوشی در حال شارژ برای شما پیش بیاید، گرم شدن زیاد گوشی و دیرتر شارژ شدن آن می باشد.

همانطور که اشاره شد، گرمای زیاد می تواند تا حدی باعث ایجاد صدمه به اجزای درونی گوشی شود.

پس توصیه می شود که هنگام شارژ گوشی تلفن همراه، از اجرای برنامه هایی که منجر به داغ شدن گوشی شما می شود، پرهیز کنید.

استفاده از شارژر یا باتری غیر استاندارد نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

اگر از جمله افرادی هستید که به سبب مشغله کاری مجبور به استفاده از گوشی خود در حال شارژ هستید، بهتر است حتما از باتری و شارژر و کابل مناسب برای شارژ تلفن همراه خود استفاده کنید.

استفاده از گوشی در حال شارژ منجر به کاهش سرعت شارژ خواهد شد چرا که درصد زیادی از توان شارژر و باتری برای نور صفحه نمایش و پردازش های پردازنده گوشی مصرف می شود که منجر به کاهش سرعت شارژ خواهد شد.


منبع:
سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی