آشنایی با اولین گوشی 5G

فناوری 5G چیست؟

5G نسل پنجم اینترنت همراه محسوب می شود که برای شبکه های موبایلی معرفی شده است. این نسل جدید از اینترنت همراه می تواند سرعتی بیش از 66 برابر نسل چهارم اینترنت همراه، یعنی 4G برخوردار باشد و همین موضوع است که آن را به فناوری خاص و البته جاه طلبانه تبدیل کرده است.

سرعت انتقال داده در اینترنت نسل پنجم در حالت ایده آل به 10 گیگابیت بر ثانیه می رسد که در مقایسه با سرعت 100 مگابیتی 4G پیشرفت عظیمی محسوب می شود. نسل پنجم تلفن همراه را می توان به عنوان پیش نیاز پیاده سازی شبکه اینترنت اشیا در نظر گرفت چرا که در این شبکه، امکان اتصال همزمان بیش از 1 میلیون گره، در یک کیلومتر مربع وجود دارد که اکثر نقاط ضعف نسل چهارم را پوشش می دهد.

اما آنچه که نسل پنجم اینترنت همراه یعنی 5G برای سازندگان گوشی های همراه جذاب نموده است، تنها سرعت فوق العاده آن است که باعث می شود تا اهمیت تولید اولین گوشی مبتنی بر 5G دوچندان شود.
 

اولین گوشی 5G

در حال حاضر شرکت گوشی سازی Xiaomi که در چین فعالیت می کند، اصلی ترین رقیب برای تصاحب عنوان سازنده اولین گوشی هوشمند مبتنی بر نسل پنجم اینترنت همراه است. این شرکت بزرگ و صد البته موفق، در گزارش های مختلفی عنوان کرده است که Xiaomi Mi Mix 3 قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G را خواهد داشت و به این ترتیب می تواند به عنوان اولین گوشی مبتننی بر 5G جهان را در تاریخ از آن خود کند.

جاه طلبی شیائومی باعث شده است تا حتی تاریخی نیز برای عرضه این گوشی اعلام کند و عنوان کند که Mi Mix 3 در تاریخ 25 اکتبر 2019 با نسل پنجم اینترنت همراه به جهانیان معرفی خواهد شد. شیائومی مدعی شده است که در گوشی جدید خود از مودم 5G کوالکام اسنپ دراگون استفاده خواهد کرد.

اما علاوه بر شیائومی، شرکت چینی دیگری نیز ادعای ساخت اولین گوشی هوشمند 5G را داشته است. شرکت ساخت گوشی های هوشمند وان پلاس نیز در گزارشی عنوان کرده است که می تواند در خلال سال آینده یکی از اولین تولید کنندگان گوشی های 5G باشد. 

البته این شرکت تاریخ دقیقی برای ارائه گوشی جدید خود ارائه نکرده است و از محصول 5G خود نیز نامی نبرده است و همانطور که در گزارش آورده شده است، ممکن است اولین باشد و به طور صددرصدی عنوان نکرده است که می تواند این عنوان را از آن خود کند.

اما در این میان نباید نقش سازندگان بزرگ دیگری همچون سامسونگ، اپل و گوگل را فراموش کرد. سامسونگ همیشه یکی از مدعیان تولید اولین ها بوده است و مدتی پیش با معرفی اولین گوشی هوشمند انعطاف پذیر خود، توانست یک عنوان اولین دیگر را در کارنامه خود ثبت کند.

بنظر می رسد که سامسونگ برای گرفتن عنوان اولین تولید کننده گوشی هوشمند مبتنی بر 5G نیز خیز بلندی برداشته است و تصمیم دارد در سال 2019 محصول خود را معرفی کند. با این حال شایعات حاکی از این است که گلکسی اس 10 سامسونگ، احتمالا اولین گوشی 5G این کمپانی و شاید اولین گوشی 5G در دنیا لقب بگیرد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی