آشنایی با چند نرم افزار جهت قفل کردن برنامه ها در اندروید

قفل کردن برنامه ها در اندروید

متاسفانه سیستم عامل اندروید فاقد قابلیتی مستقل برای رمزگذاری روی اپلیکیشن ها می باشد. به این ترتیب اگر در این سیستم عامل بخواهیم نرم افزارها و اپلیکیشن های خود را پسورد گذاری کنیم، نیاز است که از اپلیکیشن های واسطه استفاده کنیم. اپلیکیشن های واسطه به عنوان برنامه ای برای حفاظت از سایر اپلیکیشن ها کاربرد دارند و می توانند روی اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی، قفل های امنیتی مختلفی را اعمال کنند.

بسته به نوع سنسورهای بکار رفته در گوشی و به روز بودن برنامه قفل گذاری برنامه ها، قفل کردن برنامه ها در اندروید می تواند به صورت کد، اثر انگشت، تشخیص چهره و یا الگو باشد. این برنامه ها در ابتدای راه اندازی، از کاربر می خواهند تا یک روش احراز هویت برای خود انتخاب کرده و رمز مورد نظر خود را اعمال کنند. پس از آن از کاربر درخواست می شود تا لیست برنامه هایی که قصد قفل کردن آن ها را دارد انتخاب کند. در پایان برنامه ها قفل خواهد شد و برای ویرایش این لیست نیاز است که در هر بار ورود به برنامه، رمز قبلی خود را به یاد داشته باشید.

علاوه بر این روش عمومی، یک روش خاص تر نیز وجود دارد که به صورت محلی و فقط برای اپلیکیشن هایی که خود این امکان را در تنظیماتشان فراهم دیده اند، وجود دارد.

به عنوان مثال اپلیکیشن تلگرام، دارای چنین قابلیتی می باشد که کاربر می تواند خود به تنظیمات تلگرام مراجعه کرده و مطابق آنچه در دستورالعمل چگونگی قفل کردن تلگرام آمده است، اقدام به گذاشتن رمز برای تلگرام نماید.

اما همانطور که اشاره شد، بهترین و ساده ترین روش برای قفل کردن برنامه ها در اندروید استفاده از برنامه های قفل گذاری می باشد که در ادامه چند مورد از بهترین این اپلیکیشن ها را برای سیستم عامل اندروید معرفی خواهیم نمود.
 
برنامه AppLock
برنامه AppLock یکی از بهترین و قدرتمندترین برنامه های قفل گذاری در اندروید می باشد که می تواند امنیت بسیاری از اطلاعات موجود در برنامه ها را فراهم آورد. این اپلیکیشن که تاکنون بیش از 100 میلیون بار از گوگل پلی دانلود شده است، قابلیت پشتیبانی از رمز های اثر انگشت، کد و الگو را دارد.

همچنین برای جلوگیری از حدس زدن پسورد از طریق دیدن الگو، قابلیت جابجایی کیبورد را نیز در خود دارد. توانایی مخفی کردن تصاویر و ویدیوها، آیکون برنامه ها، تماس های ورودی و خروجی، قفل لوکیشن، قفل اینترنت و وای فای و سایر موارد نیز از جمله امکاناتی است که در این اپلیکیشن برای قفل کردن برنامه ها در اندروید فراهم دیده شده است.
 
برنامه LOCKit
یکی دیگر از برنامه های اندرویدی است که وظیفه قفل کردن برنامه ها در اندروید را بر عهده دارد و علاوه بر این، می تواند موارد خاص دیگری را نیز در این زمینه انجام دهد. همچون برنامه AppLock این برنامه نیز از الگو، کد و اثر انگشت برای رمزگذاری پشتیبانی می کند و می تواند تصاویر و ویدیوهای موجود در گالری شما را نیز مخفی نماید.

این برنامه قابلیت قفل گذاری نوتیفیکیشن ها را نیز دارد و به این ترتیب حتی نوتیفیکیشن های شما نیز در بالای صفحه، نمایش داده نخواهند شد.

از دیگر قابلیت های آن می توان به قابلیت عدم پاک شدن آن اشاره کرد. شما می توانید با استفاده از تنظیمات برنامه، این قابلیت را فعال کنید تا دیگران نتوانند این برنامه را از گوشی شما Uninstall کرده و به برنامه های شما دسترسی پیدا کنند.
 
برنامه Smart AppLock
این برنامه نیز یکی دیگر از برنامه های قفل گذاری در اندروید است که بیش از 10 میلیون بار از گوگل پلی دانلود شده است. این برنامه نیز در تازه ترین بروز رسانی خود، قابلیت پشتیبانی از اثر انگشت را دریافت کرده و می تواند از روش های احراز هویت بیومتریک نیز برای قفل کردن برنامه ها در اندروید استفاده نماید.

یکی دیگر از قابلیت های محبوب این برنامه، قفل کردن هوشمند برنامه ها است که پس از خروج از برنامه، تا چند ثانیه می تواند همچنان برنامه را بدون قفل نگاه دارد تا در صورت بازگشت کاربر، نیاز به وارد کردن دوباره رمز عبور نداشته باشد.
 
برنامه CM Locker
CM Locker را می توان یکی از قوی ترین برنامه های قفل گذاری اپلیکیشن های اندرویدی دانست که در این لیست جای گرفته است. این برنامه از اثر انگشت، پین و الگو پشتیبانی کرده و حتی می تواند برای Lockscreen گوشی نیز فعال شود.

قابلیت قفل نوتیفیکیشن ها، قفل مخاطبین و تماس های ورودی و خروجی و امکاناتی نظیر کنترل موزیک از صفحه لاک اسکرین، از جمله امکانات این برنامه محسوب می شود. این برنامه تاکنون بیش از 100 میلیون بار از گوگل پلی دریافت شده است و بسیار برنامه پر طرفداری در زمینه قفل کردن برنامه ها در اندروید می باشد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی