بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا

کد فعال سازی گوشی چیست؟

کد فعال سازی گوشی تنها در زمانی مورد نیاز شماست که قصد دارید تا گوشی تازه خریداری شده خود را در سامانه رجیستری ثبت نمایید.
این که گوشی خریداری شده به صورت دست اول یا دست دوم خریداری شده باشد در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نخواهد کرد و در هر دو مورد نیاز است که به کد فعال سازی گوشی دسترسی داشته باشیم.

کد فعال سازی گوشی در حقیقت یک کد چند رقمی متشکل از اعداد می باشد که به کاربر این اجازه را می دهد تا تلفن همراه خود را با یک سیم کارت مشخص همگام سازی نماید. این مورد که فقط برای گوشی های رجیستر شده قابل انجام است در حقیقت نوعی حق مالکیت برای سیم کارت و گوشی ایجاد می کند؛ به این معنی که گوشی مربوطه فقط با سیم کارتی که با آن فعال سازی شده است می تواند کار کند و در غیر اینصورت پس از مدتی، سیم کارت مربوطه از کار خواهد افتاد.

پس با این حساب می توان چنین برداشت کرد که کد فعال سازی گوشی برای دو مورد مهم در زمینه خرید و فروش گوشی کاربرد دارد: اول این که هنگام خرید گوشی نو برای اختصاص سیم کارت به گوشی مورد نیاز است؛ دوم این که در هنگام تعویض سیم کارت یا فروش گوشی کارکرده به فردی دیگر مورد نیاز است.

اما این مسئله که در هر دوی موارد کد فعال سازی را چگونه باید بدست آوریم در ادامه ذکر شده است.
 

فعال سازی گوشی با کد فعال سازی

معمولا خریداران گوشی های هوشمند دست اول، هنگامی که جعبه گوشی خود را می گشایند، در جعبه، کارت مخصوصی با نام Activation card وجود دارد که روی آن کد فعال سازی گوشی درج شده است.

خریداران می توانند با استفاده از همان کد، در قسمت مربوط به فعال سازی گوشی خود در سامانه همتا، یا با شماره گیری #7777* سیم کارت خود را به گوشی تازه خریداری شده خود، اختصاص دهند.
 
بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا
 

خریداران می توانند ابتدا به سامانه همتا به آدرس اینترنتی hamta.ntsw.ir وارد شده و پس از ثبت نام به پنل کاربری خود وارد شوند.

در قسمت بعدی به بخش فعال سازی تلفن همراه مراجعه کرده و با وارد کردن کد فعال سازی گوشی، شماره سیم کارت و کد IMEI گوشی خود را در سامانه رجیستری فعال نمایید.
 
بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا
 

اما اگر دسترسی به سامانه همتا نداشته باشید نیز می توانید از طریق شماره گیری کد #7777* و انتخاب گزینه فعال سازی گوشی، به بخش مربوط به فعال سازی تلفن همراه وارد شده و در آن قسمت با وارد کردن کد فعال سازی، کد IMEI گوشی و شماره سیم کارت، گوشی خود را در سامانه ثبت کنید.
در مرحله بعدی، باید شناسه(IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.
شناسه(IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه(IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.
 
بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا

 
در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.
 
بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه(IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.
 
بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه(IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.
 
بدست آوردن کد فعال سازی گوشی در سامانه همتا
 

بدست آوردن کد فعال سازی گوشی

همانطور که اشاره شد در هنگام خرید گوشی های جدید و نو، معمولا در جعبه آن ها کد فعال سازی وجود دارد. اما اگر این کد وجود نداشت چه باید کرد؟

اگر کد فعال سازی در جعبه وجود نداشت می توانیم از فروشنده بخواهیم تا اقدام به فعال سازی گوشی نماید. در این شرایط فروشنده با انجام یک سری مراحل که مربوط به انتقال مالکیت گوشی می باشد، اقدام به فعال سازی گوشی شما از طریق پیامک خواهد نمود.
 
بیشتر بخوانیم:«افزایش عمر باتری گوشی موبایل با برنامه Sentry»

در این مورد شما باید شماره سیم کارتی را که قصد دارید در تلفن همراه جدید خود قرار دهید به فروشنده اعلام کرده و سپس کدی که به گوشی شما پیامک می شود را برای فروشنده بخوانید، تا او موفق به فعال سازی گوشی شما گردد.

اما اگر گوشی را به صورت کارکرده یا دست دوم خریداری کرده اید، می توانید خودتان از فروشنده بخواهید که فرایند انتقال مالکیت گوشی را انجام دهد تا گوشی شما در طرح رجیستری، با شماره جدید ثبت گردد.
نسخه چاپی