بررسی تفاوت های تلگرام و سروش

مقایسه تلگرام و سروش

تلگرام به جرات یکی از قدرتمندترین برنامه های پیام رسانی در سال های اخیر بوده که با ارائه امکانات بسیار گسترده به کاربران خود و همچنین رعایت اصل حریم خصوصی و تضمین امنیت اطلاعات کاربران خود، تاکنون توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند. این برنامه به سبب سرعت بالا در امر پیام رسانی توانسته در ایران جایگاه بسیار خوبی کسب کند. به طوریکه امروزه این پیام رسان در ایران توانسته بیش از 45 میلیون کاربر جذب نموده و تعداد کانال های ایرانی خود را به عدد 700 هزار کانال فارسی زبان نزدیک کند!

پیام رسان سروش نیز از جمله مطرح ترین پیام رسان های داخلی در ایران است که تاکنون توانسته بیش از 5 میلیون کاربر به خود جذب کرده و امکانات جالب توجهی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. سرعت خوب پیام رسانی و تبلیغات گسترده در زمینه استفاده از این پیام رسان، دو عاملی هستند که سبب شده اند تا پیام رسان سروش به عنوان یک پیام رسان برجسته ایرانی مطرح شود.

با توجه به اطلاعات اولیه ای که در خصوص این دو اپلیکیشن داده شد، حال بهتر است از دید تخصصی تری به موضوع نگریسته و این دو پیام رسان را از دیدگاه های متفاوتی بررسی نماییم.
 

تفاوت واسط کاربری سروش و تلگرام

هر کاربر در زمینه استفاده از یک اپلیکیشن، اولین موضوعی که با آن برخورد خواهد کرد، واسط کاربری یا همان UI برنامه می باشد. واسط کاربری در حقیقت مهمترین جنبه دیداری برنامه محسوب می شود که در صورت طراحی نامناسب می تواند حتی با داشتن امکانات زیاد، برنامه را با شسکت مواجه نماید.

واسط کاربری ارائه شده در تلگرام طی سال های گذشته تغییرات زیادی داشته است و امروزه به یک واسط کاربری همه پسند تبدیل شده است.

هماهنگی رنگ ها، دکمه ها، دسترسی به گزینه ها و سایر موارد از جمله مواردی هستند که به بهترین شکل ممکن در تلگرام لحاظ شده اند تا کاربر حتی پس از چندین ساعت کار مداوم با آن احساس خستگی نکند.

پیام رسان سروش نیز تقریبا از چنین واسط کاربری بهره می برد و نمی توان تفاوت زیادی بین تلگرام و سروش از لحاظ UI دید. سروش نیز از اکثر گزینه هایی که تلگرام بهره می برد، استفاده می کند. البته در این میان تفاوت هایی وجود ندارد. گستره تنظیمات در دسترس کاربر در سروش، خیلی کمتر از تنظیماتی است که در تلگرام در اختیار کاربر قرار گرفته است.

از طرف دیگر در سروش گزینه ای برای سفارشی سازی نحوه نمایش چت های مختلف وجود دارد که در تلگرام چنین امکانی نیست. در سروش می توان هر چت را در دسته خاصی قرار داد و چندین دسته بندی متفاوت برای چت های مختلف ایجاد نمود تا سریع تر بتوان به چت مورد نظر خود دست یافت.
 

مقایسه تلگرام و سروش از نظر امنیت

در مقایسه تلگرام و سروش مورد دومی که بسیار قابل توجه است و بسیاری از کارشناسان و افراد عادی در این باره اختلاف نظرات شدیدی دارند، در میزان امنیت این دو اپلیکیشن می باشد. تلگرام یک برنامه ایمن بوده و با استفاده از رمزنگاری قدرتمندی که دارد باعث شده است تا امنیت اطلاعات کاربران در سطح بسیار بالایی حفظ شود.

تلگرام برای تبادل کلید از رمزنگاری هایی مثل AES، RSA و دیفی هلمن استفاده می کند که شالوده پروتکلی به نام MTProto را که ساخت پاول و نیکولای دورف است را تشکیل می دهد.

اما از آنجا که سروش به تازگی شروع به کار گسترده نموده است، در مورد امنیت پیام رسانی در آن ابهاماتی بوجود آمده است که اکثر این ابهامات به دلیل وجود برخی باگ های مختلف در این برنامه می باشد. به عنوان نمونه مدتی پیش به علت وجود یک نقص امنیتی در برنامه و استفاده از شماره موبایل افراد به عنوان یوزرآیدی منحصر به فرد، شماره تماس برخی از مدیران قابل دسترس شده بود که این مورد نشان دهنده ضعف امنیتی برنامه می باشد.

البته چنین نقص هایی در همه برنامه ها وجود دارد که با مرور زمان و شناسایی آن ها، رفته رفته از نرم افزار رفع خواهند شد. مورد امنیتی دیگری که باعث شده است کاربران تلگرام رغبت چندانی به استفاده از سروش نداشته باشند، عدم اعتماد به این اپلیکیشن می باشد. بسیاری از افراد با ترس از مانیتورینگ و کنترل پیام های رد و بدل شده آنان در محیط پیام رسان سروش، ترجیح می دهند تا از این پیام رسان استفاده نکرده و تا حد امکان پیام رسان های داخلی را جایگزین مناسبی برای تلگرام نمی دانند.
 

مقایسه تلگرام و سروش از نظر سرعت

سرعت پیام رسانی از دیگر مواردی است که در مقایسه تلگرام و سروش می توان به آن اشاره داشت. سرعت پیام رسانی در تلگرام واقعا در سطح خوبی می باشد و تلگرام را می توان یکی از سریع ترین برنامه های موجود در این زمینه دانست. سرعت اجرای خود برنامه نیز در سطح قابل قبولی به سر برده و سوئیچ بین صفحات مختلف و استفاده از امکانات مختلف برنامه با سرعت خوبی اجرا می شود.

سروش نیز از امکان سرعت بالا بهره مند است و می تواند امر پیام رسانی را در سرعت قابل قبولی انجام دهد. اجرای برنامه نیز روان بوده و سوئیچ بین صفحات با تاخیر چندانی همراه نیست. برنامه سبک بوده و نیاز به منابع سخت افزاری زیادی ندارد. در این مورد نمی توان تفاوت زیادی را در تلگرام و سروش مشاهده نمود. درصد استفاده از باتری در سروش کمتر از تلگرام بوده اما این تفاوت چندان زیاد نخواهد بود.
 

مقایسه تلگرام و سروش از نظر امکانات

امکانات تلگرام و سروش تقریبا شبیه به یکدیگر بوده اما در بخی جزئیات تفاوت هایی وجود دارد که در برخی سروش توانسته بهتر عمل کند و در برخی نیز تلگرام خیلی بهتر عمل کرده است. هر دو پیام رسان از امکاناتی نظیر گروه و کانال بهره می برند که بسیار کاربردی می باشد. از جمله تفاوت های تلگرام و سروش می توان به عدم وجود سکرت چت در سروش اشاره داشت. قابلیت سکرت چت تلگرام که از جمله ایمن ترین نوع گفتگو در پیام رسان ها می باشد در سروش وجود ندارد.

امکان ارسال لایو لوکیشن، امکان کار با ربات، سوپر گروه، نسخه وب، حالت شب، پشتیبانی از تایید دو مرحله ای، امکان خود تخریبی اکانت، پشتیبانی از بیش از 30 زبان مختلف، از جمله امکاناتی است که در تلگرام وجود دارد اما در سروش وجود ندارد.

در سروش نیز امکاناتی وجود دارد که در تلگرام شاهد آن ها نیستیم. امکان دسته بندی چت ها، اضافه کردن چت مخفی، امکان خرید درون برنامه ای، امکان خرید شارژ و پرداخت قبوض، امکان لایک کردن پیام ها و ارسال بازخورد به مطالب کانال از جمله امکاناتی است که در سروش وجود دارد اما تلگرام فاقد آن ها است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی