آیا استفاده از فیلتر شکن در ایرانسل به صورت آزاد محاسبه میگردد؟

ماجرای استفاده از فیلتر شکن در ایرانسل

ماجرای مطرح شده از زمانی رسانه ای شد که یکی از بند های شرایط و ضوابط خرید بسته اینترنت همراه ایرانسل تغییر نموده است. این بند صراحتا بیان می دارد که در صورت استفاده از VPN یا فیلترشکن با اتمام ترافیک ملی، هزینه استفاده از اینترنت به صورت عادی محاسبه خواهد شد.

همین موضوع سبب شد تا بسیاری از مشترکین ایرانسل گمانه زنی هایی را در رابطه با این موضوع مطرح کنند و شکایاتی از آن داشته باشند.

بسیاری از افراد از این بند چنین برداشت کرده اند که در صورت استفاده از VPN یا فیلتر شکن، هزینه استفاده از اینترنت به صورت آزاد محاسبه خواهد شد و حتی در صورت استفاده از بسته های اینترنت نیز، بازهم این حجم مصرفی از شارژ تلفن همراه کاسته می شود که هزینه ای بسیار زیاد بر عهده مشترک خواهد گذاشت.

منابع مختلف خبری نیز از این بند شرایط و ضوابط خرید بسته اینترنت ایرانسل چنین برداشتی را نموده اند و سریعا اقدام به انتشار مطالب مختلف در این رابطه نموده اند، حال آنکه کلمه بکار برده شده در این بند، کلمه عادی می باشد، نه آزاد.

برخی از کاربران توئیتر نیز به این خبر واکنش منفی نشان داده اند و در توئیت های مشابهی از وزیر ارتباطات، خواسته اند تا پیگیر این ماجرا شود.

وزیر ارتباطات نیز در توئیتی عنوان داشته است که حتما پیگیری خواهد نمود و در صورت بروز تخلف با خاطیان برخورد نموده و آن ها را وادار خواهد نمود تا ضرر وارده به مشترکین را جبران نمایند.
 

آیا با استفاده از فیلتر شکن تعرفه اینترنت ایرانسل آزاد محاسبه می شود؟

اما در پاسخ به این سوال کلیدی، باید عنوان کرد که پاسخ منفی است و چنین چیزی در متن بند شرایط و ضوابط اینترنت ایرانسل عنوان نشده است.

استفاده از فیلتر شکن در ایرانسل سبب می شود که تعرفه اینترنت ما به صورت عادی محاسبه شود نه به صورت آزاد.

اگر به خاطر داشته باشید از مدت ها قبل، شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت موظف شده اند که در صورت استفاده کاربر از ترافیک ملی (سایت هایی که سرور های آن ها در داخل کشور مستقر شده اند و اکثرا دارای پسوند ir. می باشند.) هزینه مصرفی اینترنت آن ها، به صورت نصف، محاسبه شود.

این بدان معنی است که اگر کاربری بسته 2 گیگابایتی خریداری نموده است، در حقیقت دارای دو گیگابایت حجم برای استفاده از اینترنت بین المللی می باشد.

اما در صورتی که از ترافیک ملی استفاده کند، حجم اینترنت او به 4 گیگابایت افزایش خواهد یافت. به عبارت ساده تر به ازای هر یک گیگابایت استفاده از اینترنت بین المللی می توان 2 گیگابایت اینترنت ملی استفاده نمود.

اگر ما از فیلتر شکن، VPN و یا پراکسی استفاده کنیم، چون آدرس سرور ما تغییر پیدا کرده و به سروری در خارج از مرزها متصل می شود، در این صورت حتی اگر ما از ترافیک اینترنت ملی استفاده کنیم و به سایت هایی که در ایران مستقر هستند متصل شویم، باز هم اینترنت ما به همان صورت بین الملل محاسبه خواهد شد و اپراتورها نمی توانند تشخیص دهند که شما از ترافیک ملی استفاده کرده اید.

در استفاده از فیلتر شکن ها و وی پی ان ها، این موضوع یک امر کاملا عادی محسوب می شود و از آنجا که شما برای ناشناس ماندن و یا تغییر مکان خود از این ابزار استفاده می کنید، بدیهی است که اپراتور ارائه دهنده اینترنت نیز شما را به عنوان یک کاربر خارجی که از وب سایت های داخلی بازدید می کند، شناسایی کند. پس ترافیک مصرفی شما به صورت بین المللی محاسبه می گردد.

به عبارت ساده تر اگر شما بسته دوگیگابایتی اینترنت را خریداری کرده باشید، حتی اگر تمامی این حجم را از وب سایت های داخلی دیدن کرده باشید، اگر از فیلتر شکن استفاده کنید، باز هم حجم اینترنت تعلق گرفته به شما دو گیگابایت خواهد بود.

در صورتی که اگر بدون فیلتر شکن اقدام به این امر کرده باشید، حجم اینترنت تعلق گرفته به شما 4 گیگابایت می باشد.

منظور از کلمه عادی در بیانیه ایرانسل نیز همین موضوع می باشد و به هیچ وجه به صورت آزاد یا کسر از شارژ محاسبه نمی گردد.

پس مشترکین ایرانسل می توانند به راحتی در خصوص استفاده از فیلتر شکن در ایرانسل اطمینان حاصل کنند که حجم مصرفی آن ها به صورت آزاد محاسبه نمی شود بلکه به صورت عادی و بدون در نظر گرفتن ترافیک ملی، محاسبه خواهد شد.

در همین خصوص نیز ایرانسل در برخی پاسخ های خود به کاربران به چگونگی محاسبه استفاده از فیلتر شکن در ایرانسل پرداخته است که به بیان این موضوع می پردازد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی