اشنایی با بد افزار Loapi

بدافزار Loapi چیست؟

بدافزار Loapi نوعی تروجان محسوب می شود که از طریق کلیک روی بنرهای تبلیغاتی که اکثرا با محتوای غیر اخلاقی و مستهجن، قصد دارند کاربر را به خود جذب کنند، انتشار می یابد. این بدافزار تاکنون به شکل های بسیار زیادی خود را گسترش داده است که اصلی ترین آن، همین استفاده از محتوای مستهجن می باشد. پس از اینکه کاربر قربانی، اقدام به نصب این برنامه نماید، بدافزار Loapi از او درخواست دسترسی Administrator می نماید. اگر کاربر دسترسی را به بدافزار بدهد که کار تمام است و اگر این کار را انجام ندهد، صدها پیام و نوتیفیکیشن برای او ارسال خواهد شد تا بلاخره کاربر خسته شده و روی گزینه OK کلیک نماید تا دسترسی را به بدافزار بدهد.

جالب اینجاست که اگر کاربر بعد از نصب بدافزار Loapi بخواهد این برنامه را پاک کند، بدافزار به طور خودکار باعث می شود تا صفحه گوشی قفل شده و از قسمت تنظیمات، خارج شود. همچنین اگر کاربر بخواهد نرم افزارهای امنیتی مانند آنتی ویروس ها را برای مقابله با این بدافزار روی گوشی خود نصب کند، Loapi به کاربر اعلام می کند که نرم افزاری که قصد نصب آن را دارید، یک بدافزار یا ویروس بوده و اجازه نصب آن را نخواهد داد. پس از نصب این برنامه روی گوشی کاربر، این برنامه به سرور اصلی خود متصل شده و پس از آن اقدام به نصب برنامه ها و افزونه های مورد نیاز خود می نماید. در ادامه برخی از آسیب هایی که بدافزار Loapi می تواند به گوشی ما وارد آورد را با یکدیگر بررسی خواهیم نمود.
 
نمایش تبلیغات ناخواسته
یکی از عمده مسائلی که پس از نصب بدافزار Loapi ، برای کاربر به وجود خواهد آمد، نمایش تعداد بسیار زیادی از پیام ها و ویدیوهای تبلیغاتی می باشد. این برنامه همچنین باعث می شود تا برنامه های دیگری روی گوشی آلوده نصب شود و همچنین لینک ها و صفحات اینترنتی و حتی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام را باز خواهد نمود.
 
پرداخت اشتراک
یکی دیگر از عواقبی که ممکن است پس از نصب بدافزار Loapi دامن گیر کاربر گردد، پرداخت های حق اشتراک برخی برنامه ها و خدمات باشد. اینگونه پرداخت ها معمولا با SMS تایید می شوند. اما از آنجا که Loapi دسترسی به قسمت SMS را نیز دارا می باشد، در نتیجه خود بدافزار، اقدام به تایید این پرداخت ها نموده و در نتیجه پول از حساب کاربر کسر خواهد گردید. یکی دیگر از حملاتی که این بدافزار باعث آن می شود، پاک کردن تمامی مسیج های ورودی و خروجی به گوشی می باشد.
 
حملات DDos
یکی دیگر از حملاتی که بدافزار Loapi عامل آن است، استفاده از گوشی کاربر به عنوان بات نت و زامبی، برای طرح ریزی حملات توزیع شده Dos می باشد. در این نوع حمله، برنامه از گوشی های آلوده، به عنوان بخشی از منابع خود برای حملات گسترده به شبکه ها، استفاده می کند. به این ترتیب، کاربر بدون اینکه بداند، به عنوان یکی از شاخه های حمله به شبکه ها محسوب شده و از این طریق منابع خود را در اختیار هکر قرار می دهد. بدافزار Loapi می تواند با استفاده از این شیوه، اقدام به طرح ریزی حملاتی گسترده و توزیع شده نماید و در آن واحد با صدها دستگاهی که آلوده کرده است، به یک دستگاه، درخواست بفرستد و به این ترتیب موجب از کار افتادن آن شود.
 
حملات ماینینگ
از جمله خرابی های دیگری که این بدافزار عامل ایجاد آن می باشد، استفاده از دستگاه کاربر، به عنوان بخشی از سخت افزار مورد نیاز، برای ماین کردن و یا استخراج پول های رمزنگاری شده، نظیر بیت کوین می باشد. به این ترتیب، شما بدون اینکه خود بدانید، گوشی خود را در اختیار بدافزار قرار داده و این بدافزار از گوشی شما به عنوان سخت افزار استخراج بیت کوین یا هر پول رمزنگاری شده دیگر، استفاده می کند.

این عامل موجب می شود که کلیه منابع گوشی شما، به شدت مورد حمله قرار گرفته و بار محاسباتی سنگینی از آن درخواست شود که در اکثر موارد باعث داغ شدن بیش از حد گوشی، باد کردن باتری، و در نهایت منفجر شدن آن می شود. اگر گوشی شما آلوده به بدافزار Loapi گردد، شاید این حمله، بیشترین آسیب را به گوشی شما بزند و آن را به طور کامل از کار بیاندازد.
 

راه های جلوگیری از بدافزار Loapi

همانطور که همه ما به این جریان واقف هستیم، پیشگیری بهتر از مقابله است. پس بهترین روش برای جلوگیری از آسیب دیدن گوشی ما، توسط بدافزار Loapi یا هر بدافزار و تروجان دیگر، عدم اجازه نصب چنین برنامه هایی روی گوشی ما می باشد. برای این منظور باید ابتدا این را به خاطر بسپارید که برنامه های مورد نیاز خود را فقط از منابع مجاز و قابل اطمینان تهیه کنید. به عنوان مثال گوگل پلی، یکی از منابع مجاز برای نصب انواع برنامه های کاربردی می باشد.

اگر ما در محیط اینترنت یا پیام رسان های متعدد نظیر تلگرام و اینستاگرام، اقدام به نصب برنامه های مختلفی نماییم، در نتیجه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که عملا خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده ایم. بسیاری از بدافزار ها و برنامه های مخرب، از همین طریق، وارد گوشی ما می شود. پس باید برای مقابله با این گونه برنامه ها، فقط از منابع مجاز اقدام به دانلود نرم افزار کرده و تا حد امکان، گزینه “نصب از منابع ناشناخته” را از قسمت تنظیمات گوشی، غیر فعال کنیم.

همچنین نصب و اجرای آنتی ویروس های مناسب و قدرتمند و بروز رسانی شده، نظیر آنتی ویروس AVL می تواند قدم مناسبی، برای جلوگیری از ورود اینگونه بدافزارها به گوشی باشد. عدم کلیک روی لینک ها و باز نکردن صفحات مشکوک، یکی دیگر از راه های پیشگیری از ورود بدافزار Loapi می باشد.

همانطور که اشاره شد، اصلی ترین راه ورود این برنامه به گوشی، استفاده از محتوای مستهجن و غیر اخلاقی می باشد. پس در مواجهه با اینگونه لینک ها و برنامه ها، تا حد امکان باید جوانب احتیاط را رعایت نمود.

همچنین برنامه هایی که می توانند لیست برنامه های نصب شده در گوشی را برای شما نمایش دهند، می توانند در زمینه مقابله با این گونه بدافزارها بسیار مفید باشند. این برنامه ها که برنامه SFP یکی از آن ها می باشد، می تواند با استفاده از نمایش دادن لیست برنامه های نصب شده در گوشی خانواده یا فرزندانتان، باعث شود که هرچه سریعتر نسبت به وجود چنین برنامه های مخربی آگاهی یافته و در نتیجه، از انتشار آن و یا وارد آمدن صدمه به گوشی، جلوگیری نمایید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی