وظیفه ی امروز ما: عزیز نگه داشتن خود
هرروز یک روز نو است. می‌توانیم در این هدیه‌ی خوب خدا، زیبایی‌ها را بگردیم و پیدا کنیم، به خودمان هدیه‌ای بدهیم که سلام مان را حفظ می‌کند و ذهن مان را برای داشتن باورهای نیک و قشنگ آماده می‌سازد. هرروز یک روز نو است. امروزتان مبارک!
 

سلامت بدن من
چند نکته ی خوردنی

1. برای داشتن یک وعده ی غذایی خوب و دل چسب، سعی کنید گازهای کوچکی به لقمه‌های غذا بزنید و به آرامی بجوید. این کار انرژی کم تری از شما می‌گیرد و احساس سیری شما واقعی‌تر خواهد بود.

2. سعی کنید به اندازه غذا توی ظرف بکشید. استفاده از ظرف‌های کوچک باعث می‌شود اشتهای شما کم تر تحریک شود و مناسب‌تر غذا بخورید.

3. قبل از غذا، خوردن سالاد و سبزیجات برای جلوگیری از مصرف زیاد غذاهای پُرچرب و پُرکالری توصیه می‌شود.

4. قبل از وعده ی غذایی کامل، تنقّلات را از دسترس دور کنید. شکلات و چیپس و کیک و پفک، مال روزهای تعطیل باشد و زمانی بعد از صبحانه و ناهار و شام.

5. وقتی گرسنه هستید خرید مواد غذایی نروید. با شکم گرسنه توی فروشگاه هرچیز را که ببینید می‌خواهید و بعد کمی که گرسنه شدید، می‌بینید عجب اشتباهی! اصلاً لازم نبود این همه پول خرج می‌کردید، با کمی مدیریت اقتصادی می‌شد یک خرید خوب و مناسب داشته باشید.


سلامت روان من
حافظه‌ای که ماهی نیست

1. یک روزهایی می‌بینید هرچیز می‌خوانید از یک گوش می‌آید و از گوش دیگر بدو بدو درمی‌رود. انگار ماهی شده‌اید و حافظه‌ی تان برای آنچه می‌خواهید کم شده است. اتفاق نگران کننده‌ای نیست، فقط باید حواس تان بیش تر جمع باشد و بگردید عوامل کُند شدن موتور حافظه را پیدا کنید و سریع رفعش نمایید.

2. ورزش نکردن، یک عامل مهم برای فراموشی است. سعی کنید روزی 45دقیقه پیاده‌روی کنید یا هفته‌ای دوبار یک ورزش مهیّج و کالری‌سوز انجام دهید.

3. آیا به یک ابزار اینترنتی یا رایانه‌ای عادت دارید و هرروز پای آن می‌نشینید؟ عادت را بشکنید! جایگزین یک عادت قدیمی گاهی جدول، حل معما یا بازی‌های فکری بگذارید.

4. اهمیت دادن به خاطرات بد، خاطره‌های ناخوشایند دور یا نزدیک، یک عامل مهم برای کُندی ذهن و فراموشی است. اگر می‌خواهید موتور ذهن و فکر و حافظه ی‌تان خوب کار کند، خاطره‌های بد را بگذارید یک جای خیلی دور که دست کسی بهش نرسد.

5. بخندید؛ حتی شده بی‌دلیل. قهقهه‌وار، اصلاً امروز بگردید و ببینید چه کسی را می‌توانید بخندانید. با هم بخندید.
 

سلامت اجتماعی من
زیبایی در نگاه تو است

1. زیبایی همیشه آن چیز نیست که در دست دیگران است. گاهی آن قدر زیبایی‌های پنهان وجود دارد که ما می‌توانیم کاشفش باشیم و ابعاد جدیدتری از آن را کشف کنیم. زیبایی همیشه در ظاهر نیست. گاهی آن قدر زیبایی‌های پنهان در گوشه و کنار فکر و اخلاق و اهداف ما هست که ما می‌توانیم پیدای شان کنیم و برای همیشه در خودمان حفظ کنیم.

2. هرکس به سبک خودش زیباست. هرکس با توجه به شرایط و اعتقاداتش زیبایی را پیدا و ایجاد می‌کند. لازم نیست همه شبیه هم باشند تا زیبا باشند. ما باید تفاوت‌ها را بشناسیم، زیباترین انتخاب‌ها را داشته باشیم و به انتخاب دیگران احترام بگذاریم.

3. لازم نیست برای این که زیبا بود، هزینه زیادی کرد. زیبایی به معنای تجمّلاتی یا گران‌قیمت بودن نیست. می‌شود با لوازم قدیمی یا خیلی ساده یک ظاهر آراسته و پاکیزه و البته زیبا ساخت.

4. تمرین ذهنی زیبابینی یکی از روش‌هایی است که با آن می‌توانید احساس خوشایند داشتن از خود و اعتماد به نفس را افزایش دهید. چشم‌های تان را ببندید و از تک تک سلامتی و زیبایی‌هایی که خدا به شما داده تشکر کنید. از نوک انگشتان پا شروع کنید تا نوک موها، هریک از این‌ها هنر خالق بزرگ و زیبای یکتاست.

5. قربان صدقه طبیعت و آدم‌ها و اتفاق‌هایش بروید. در دفترچه ی خاطرات تان هرچه زیبایی در روز دیده‌اید بنویسید. آیا زیبایی در چشمان درخشان گربه‌ای در شب است یا بچه‌ای که با فرفره‌ی دست‌سازش در کوچه می‌دود؟ چشم‌ها را باید به دیدن زیبایی عادت داد.

نویسنده: کوشا سمیعی
تصویرساز: نجوا عرفانی

منبع: مجله باران
نسخه چاپی