آشنایی با اینترنت اشیا

Internet Of Things چیست؟

به‌ سادگی می‌ توان این فناوری را یک مفهوم دانست که به‌ وسیله آن تمامی دستگاه‌ ها چه خاموش و چه روشن به اینترنت(و یا به یکدیگر) متصل هستند.

این دستگاه‌ ها می‌ توانند شامل همه‌ چیز از تلفن‌ های هوشمند گرفته تا قهوه ساز ها، ماشین‌ های لباس‌ شویی، هدفون، لامپ، دستگاه‌ های پوشیدنی و هر چیز دیگری که فکرش را می‌ کنید می‌ شود.

این مفهوم شامل اجزای ماشین‌ ها نیز می‌ شود، برای مثال یک موتور جت از یک هواپیما یا یک دریل از دستگاه حفاری نفت می‌ تواند به اینترنت متصل باشد.

همان‌ طور که اشاره کردم چه دستگاه مورد نظر روشن و یا خاموش باشد این شانس را دارد که قسمتی از اینترنت اشیاء یا IoT باشد.

طبق گفته محققان تا سال ۲۰۲۰ بالای ۲۶میلیارد دستگاه متصل به اینترنت خواهیم داشت که به معنی تعداد زیادی اتصال است(البته این عدد می‌تواند بسیار بیشتر مانند بالای ۱۰۰ میلیون نیز باشد).

IoTیک غول شبکه‌ی اشیاء به‌حساب می‌ آید که البته انسان‌ ها را نیز شامل می‌ شود. در این شبکه ارتباطات به شکل مردم – مردم ، مردم – اشیاء و اشیاء – اشیاء خواهد بود.
 

اینترنت اشیاء چگونه بر روی ما تأثیر می‌گذارد؟

جالب است بدانید که قانون جدیدی که برای آینده وجود خواهد داشت این است که هر چیزی که می‌ تواند متصل شود، متصل می‌ شود. اما واقعاً چرا ما می‌ خواهیم روی زمین دستگاه‌ هایی بسازیم که با یکدیگر صحبت کنند؟

در پاسخ به این سؤال کلی مثال وجود دارد که می‌ تواند ارزشی که این فناوری ایجاد می‌ کند را واضح کند. به‌ عنوان‌ مثال شما در راه رفتن به یک جلسه هستید خودرو شما به تقویم شما دسترسی دارد و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌ کند.

اگر ترافیک سنگین باشد خودرو شما به‌ صورت اتوماتیک به شخصی که با او قرار دارید پیامی می‌ فرستد که شما کمی دیرتر می‌ رسید.

فکر کنید که صدای زنگ ساعت، شما را ۶ صبح از خواب بیدار می‌ کند و به قهوه ساز شما اطلاع می‌ دهد که برایتان قهوه درست کند.

فکر کنید که قهوه ساز شما بداند که چه زمانی موجودی قهوه‌ اش دارد تمام می‌ شود و به‌ صورت خودکار قهوه جدید سفارش می‌ دهد.

فکر کنید که دستگاهی که در محل کار پوشیده‌ اید می‌ تواند به شما می‌ تواند به شما بگوید که کجا و در چه زمانی شما بسیار خلاق و فعال عمل می‌ کنید و این اطلاعات را هنگام کار کردنتان با دیگر دستگاه‌ ها به اشتراک بگذارد؟

در مقیاس وسیع‌ تر، IoT می‌ تواند بر روی چیزهایی مانند سیستم حمل‌ و نقل نیز تأثیرگذار باشد شهر های هوشمند شه رهایی هستند که به ما کمک می‌ کنند تا از اسراف و هدر دادن وقت جلوگیری کنیم و از چیز هایی مثل انرژی استفاده بهتری ببریم. این امر به ما کمک می‌ کند تا بیشتر نحوه کار کردن خودمان را درک کنیم و نحوه زندگی و کار خود را بهبود ببخشیم.

واقعیت این است که IoT به شکل مجازی ارتباطات و فرصت‌ های بی‌ پایانی را فراهم می‌ آورد، خیلی از چیز هایی که شاید نتوانیم به‌ خوبی آن‌ ها را درک کنیم تأثیر امروز آن‌ هاست.

قطعاً این فناوری در های زیادی را به‌ سوی فرصت‌ های جدیدی باز می‌ کند و البته چالش‌ هایی را نیز به همراه خود دارد. امنیت مسئله بسیار مهمی است که در این‌ باره به میان می‌ آید. با میلیارد ها دستگاه متصل به یکدیگر مردم برای حفاظت از اطلاعات خود چه‌ کار هایی می‌ توانند انجام دهند؟

آیا کسی می‌ تواند توستر یا مایکروویو خانگی شما را هک کند و به‌ وسیله آن به شبکه خانگی‌ تان دسترسی پیدا کند؟

اینترنت اشیاء(IoT) همچنین امنیت بسیاری از شرکت‌ ها را تهدید خواهد کرد و در این صورت ما ازلحاظ حریم شخصی و به اشتراک‌ گذاری اطلاعات دچار مشکل خواهیم بود.

مسائلی که مطرح شد حتی امروزه نیز جزو موضوعات داغ و پر سر و صدا هستند، بنابراین هم‌ اکنون نیز می‌ت وانید تصور کنید که وقتی میلیارد ها دستگاه به یکدیگر متصل شدند از این لحاظ چه سر و صدایی به پا خواهد شد.

مشکل دیگر این است که بسیاری از شرکت‌ ها به‌ زودی با حجم عظیم داده‌ ای که توسط این دستگاه‌ ها تولید می‌ شود رو به‌ رو خواهند بود.

شرکت‌ ها نیاز دارند راهی برای ذخیره‌ سازی، دنبال کردن و بررسی این داده‌ها پیدا کنند.
 

خب تکلیف چیست؟

بحث و تبادل نظرات پیرامون اینترنت اشیاء (IoT) در سراسر دنیا از چندین سال قبل وجود داشته و دارد تا این‌ که بتوانیم جایگاه و تأثیر این فناوری را بر روی زندگی‌ مان متوجه شویم.

همچنین سعی داریم تا فرصت‌ ها و چالش‌ هایی که با افزوده شدن دستگاه‌ ها به IoT به وجود خواهند آمد را شناسایی کنیم.

در حال حاضر بهترین کاری که می‌ توانیم بکنیم این است که خودمان را درباره چیستی اینترنت اشیاء و تأثیرات بالقوه آن در زندگی و کارمان آموزش دهیم.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی