ماهی که مهربان است
مهر آمد تا مهربان باشد. با یک کوله پشتی بزرگ از هوای خنک و برگ‌های زرد و نارنجی و ساعت کوکی‌هایی که طوری باید کوک شود تا ما به موقع به صف و کلاس و درس برسیم. صبحانه‌های مهر، چاشتی که برای جیب کوچک کیف آماده می‌کنیم و برنامه‌ی منظمی که از روی دیوار خوانده می‌شود و برای هر روز آماده می‌کنیم... همه حال و هوایی به این ماه مهربان داده است که روز اولش، مثل روز سال نو می‌ماند: پر از اشتیاق و آمادگی.
 

سلامت بدن من
چشم‌های مهربان

1. حالا که وقت مطالعه و تمرکز روی دفتر و کتاب بیشتر است، حواس مان به چشم‌ها، این دریچه ی زندگی، بیشتر باشد. بهترین ماده ­ی غذایی برای چشم خوراکی‌های ویتامین A دار است.

2. بیشتر از دو ساعت تلویزیون نگاه نکنید. بهترین مکان برای تلویزیون یا فیلم دیدن یک اتاق نیمه تاریک است.

3. خواب کافی در سلامت چشم‌ها تاثیرگذار است. شما با خستگی و بی‌خوابی نمی‌توانید روی نوشته‌ها تمرکز کنید. به خصوص قبل امتحان یا درس‌های خواندنی، خوب خوب بخوابید.
 

سلامت روان من
فکرهای مهربان

1. احساس‌ها و فکرهای ما همیشه یک حالت را ندارند. گاهی چیزی بسیار کوچک ما را بسیار ناراحت می‌کند؛ در حالی که بعضی وقت‌ها آستانه‌ی تحمل ما بالاست و خیلی از ناراحتی‌ها را می‌توانیم برای خودمان حل کنیم. با فکر کردن به شرایط و خاطره‌ها و تجربه‌ها کم کم دست مان می‌آید کِی و چطور می‌توانیم خشم خود را کنترل و وضعیت پیش‌آمده را تحلیل کنیم.

2. می‌توانیم یک فهرست از دوست‌داشتنی‌ها و دوست نداشتنی‌ها بنویسیم. این فهرست به ما کمک می‌کند که پیش‌بینی کنیم کِی از کوره در می‌رویم و چه وقت می‌توانیم روی اعمال خود و دیگران فکر کنیم. این فهرست به ما کمک می‌کند تا برای پیشرفت فکری و رفتاری خود برنامه داشته باشیم.

3. یک تمرین جدید را این ماه جزو برنامه‌ی اصلی‌مان می‌گذاریم: درباره‌ی چیزهایی که نمی‌دانم، صحبت و اظهار نظر نکنم. این موضوع باعث آرام شدن فکر شما و بالا رفتن اعتماد به گفته‌های شما می‌شود.

سلامت اجتماعی من
با هم بودن مهربان

1. وقتی جمعی تشکیل می‌شود، دو یا سه نفر دوست و همکار و هم گروه، پیش آمد خرده مشکل‌ها و اختلاف نظرها یک مسئله­ ی خیلی خیلی طبیعی است. برای حفظ کار گروهی‌ تان مشکل‌ها و دل­خوری‌های کهنه را بررسی کنید و سعی به حل یا فراموشی کامل­شان کنید. حالا فقط جدیدها را باید تا تازه هست، حل کنید. هدف­تان را بگذارید برای تداوم گروه و لذت بردن از کار گروهی.

2. وقتی مشکلی با دوستی پیش می‌آید؛ مثلا از حرف یا کار دوستی خوش تان نمی‌آید... بگردید و یک راه طنز، نه طعنه‌آلود یا نصیحت‌وار، برای بیان فکرتان پیدا کنید. همیشه هم دل خوری‌ها عمدی یا آنچه شما فکر می‌کنید، نیست! خیلی از دل خوری‌ها یک اشتباه لُپی یا سوء تفاهم است که با فهمیدن حل می‌شود.

3. اگر از دوستان یا همکلاسی‌های تان کسی مشکلی برایش پیش می‌آید، مواظب کلمات و رفتارها باشید. هنگام پیش آمدن یک مشکل، انسان حساس‌تر است. این طور موقع‌ها فکر کنید آیا دوری برای دوست تان مفیدتر است یا از کاری از دست شما برایش برمی‌آید که به او کمک کنید.

نویسنده: کوشا سمیعی

منبع: مجله باران
نسخه چاپی