بررسی مضرات برنامه های پخش زنده

نکاتی که والدین باید در مورد برنامه های پخش زنده بدانند

خطر برنامه‌ هایی که پخش زنده(Live Stream) دارند چیزی است که والدین دیگر نمی‌ توانند آن را نادیده بگیرند.

در حال حاضر در سراسر دنیا تمامی مردم هر روز بیشتر از دیروز علاقه دارند تا زندگی و تجربیات خود را درآن‌ واحد به اشتراک بگذارند و نیز به‌ شدت به محبوبیت این امر افزوده می‌ شود.

در حالی‌ که درک میل به‌ سوی این اپلیکیشن ها ممکن است برای والدین که از نسلی متفاوت هستند، سخت باشد، برای تمامی کودکان بسیار جذاب است.

کافی است که به یکی از این برنامه‌ ها مراجعه کنید و خواهید دید که کودکانی حتی ۶ الی ۷ ساله از اتاق‌ خواب خود به پخش ویدئو می‌ پردازند، به‌ طور مشابه کودکان دیگری نیز هستند که اطلاعات شبکه‌ های اجتماعی خود را با اشخاصی که نمی‌ شناسند در میان می‌ گذارند.

شاید خیلی عادی باشد که فرزند خود را در لباس فرم مدرسه‌ اش ببینید، در نگاه اول ممکن است هیچ چیز تقصیری دیده نشود، اما در واقع این فرصت را به شیادانی که منتظر فرصت هستند می‌ دهد که اطلاعات بیشتری در مورد این‌ که کودکان در چه محلی زندگی می‌ کنند کسب کنند.

پخش زنده‌ یا همان Live Streaming یک پدیده بزرگ و جدید است که به‌ خصوص کودکان با آن خو گرفته‌ اند، ارسال تصاویر از اتاق‌ خواب و یا حمام حتی متخصصین این امر را شوکه کرده است.

پخش زنده برای مجرمین سایبری مانند یک آهنربا عمل می‌ کند و دوربین‌ ها را  تبدیل به یک شیشه‌ ی ذره‌ بین برای ایجاد نا امنی و ایجاد زمینه برای زورگویی و باج‌ گیری می‌ کند.

با توجه به این‌ که کاربران می‌ توانند هویت خود را پشت پروفایل‌ هایشان مخفی کنند کامنت هایی که در این اپلیکیشن ها درج می‌ شوند بسیار خشن و بی‌ رحمانه هستند و همین مخفی ماندن هویت اصلی راه را برای بد اخلاقی، شیادی و زورگویی آنلاین باز می‌ کند.

خیلی از کاربران در این محیط‌ ها کودک‌ های جوان‌ تر را تشویق به فعالیت‌ های جنسی می‌ کنند. مثلاً اگر یک نوجوان قول می‌ دهد اگر به ۵۰۰۰۰۰ لایک رسید لباس‌ هایش را از تنش دربیاورد و این عمل دقیقاً همان رفتار های ناسالم و تله‌ هایی است که ممکن است کودکان را از سنین کم درگیر کند و در آینده نیز سابقه‌ ای وحشتناک برایشان به‌ جا بماند.

به‌ عنوان والدین، ما می‌ خواهیم بر این باور بمانیم که اگر کسی می‌ خواهد وارد خانه ما شود بایستی از ما اجازه بگیرد. این دست اپلیکیشن ها برخی از حقوق والدین را از دسترس خارج کرده‌ اند.

کودکان ۵ الی ۶ ساله می‌ توانند در اتاق‌ خواب خود بازیچه دست غریبه‌ ها شوند آن‌ هم درحالی‌ که والدین از این موضوع بی‌ خبر هستند.

ما بایستی از این موضوعات اطلاع داشته باشیم، فرزندان ما لیاقت مراقبت و محافظت را دارند.

در سه ماه گذشته، بالای ۱٫۱ میلیون از مردم(که شامل کودکان هم می‌شود) در استرالیا برنامه‌ های محبوبی که سرویس Live Stream ارائه می‌ کنند را دانلود کرده‌ اند. طبق یک بررسی، محققین ۴ برنامه محبوب دارای سرویس پخش زنده را یافته‌ اند و ریسک‌ هایشان را برای کودکان بررسی کرده‌ اند.
 
Bigo Live
Bigo Live یک برنامه است که به کاربران اجازه می‌ دهد تا با دوستان خود و همچنین غریبه‌ ها ویدئو های خود را به شکل زنده به اشتراک بگذارند.

درحالی‌ که این اپلیکیشن بسیار محبوب است، همچنان به رشد و محبوبیت خود در استرالیا ادامه می‌ دهد. هر شخصی می‌ تواند بر روی پروفایل یک شخص دیگر کلیک کند و ببیند که او در حال حاضر در ویدئوی زنده‌ اش چه می‌ کند و یا با آن‌ ها یک گفتگو را آغاز کنند.

در این اپلیکیشن هیچ سرپرست و ناظری وجود ندارد و این به این معنی است که سرویس پخش زنده‌ ی این اپلیکیشن می‌ تواند بدون هیچ محدودیتی مورد استفاده قرار بگیرد.
 
Live.ly
Live.ly یک برنامه افزودنی است که توسط Musical.ly ارائه‌ شده است که به کاربران این امکان را می‌ دهد تا با دوستان و دیگران پخش زنده ویدئویی داشته باشند. فرزندان جوان(۱۴سال به پایین) وقتی‌ که برای رفتن به مدرسه حاضر می‌ شوند، درحالی‌ که لباس‌ های نامناسب پوشیده‌ اند یا اصلاً لباسی نپوشیده‌ اند با دوستان خود به‌ صورت زنده صحبت می‌ کنند.

این برنامه نیز هیچ ناظر و سرپرستی ندارد و بدین معنی است که سرویس پخش زنده‌ ی این اپلیکیشن می‌ تواند بودن هیچ محدودیتی مورد استفاده قرار بگیرد.
 
Musical.ly
Musical.ly برنامه‌ ای است که به کاربرانش اجازه می‌ دهد تا موزیک ویدئو های خودشان را بسازند. یک آهنگ انتخاب کنید و هنگامی‌ که آن را لب می‌ زنید از خود فیلم بگیرید سپس به دیگران ارسالش کنید تا همه دنیا ببینند.

این برنامه نزد کودکان بسیار محبوب است به‌ طوری‌ که آن را بسیار جذاب و سرگرم‌ کننده می‌ بینند. همچنین ویدئو های غیر رایج نیز در این اپلیکیشن دیده می‌ شود، بعضی از اشخاص درحالی‌ که مشروب می‌ خورند یا در رابطه با رفتار های ناشایست جنسی ویدئو منتشر می‌ کنند.

با این‌ حال همچنان نگرانی ما متوجه کودکانی است که در لباس مدرسه‌ شان از خودشان فیلم می‌ گیرند که باعث می‌ شود دیگران فرزندانمان را با استفاده از لباس مدرسه‌ شان شناسایی کرده و به سراغشان بروند.
 
Snapchat
یکی از برنامه‌ های محبوب این روز ها اسنپ چت نام دارد که به کاربرانش اجازه می‌ دهد تا ویدئو های محدودی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

پس از ۱ الی ۱۰ ثانیه بعد از این‌ که ویدئو یا تصویر شما ارسال شد، حذف می‌ شود. اما در واقع چیزی از روی اینترنت به‌ طور کامل حذف نمی‌شود.

این اپلیکیشن بیشتر برای پیام‌ های غیر اخلاقی استفاده می‌ شود. با توجه به این‌ که اسنپ چت طبیعت رازگونه‌ ای دارد ممکن است که اشخاص فکر کنند که واقعاً ویدئو های آن‌ ها از روی فضای مجازی پاک می‌ شوند و همین امر خطرات را افزایش می‌ دهد.

اگر با خواندن این مقاله دریافتید که اپلیکیشن های موبایل مانند اسنپ چت که در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند ممکن است فرزندانمان را دچار آسیب‌ هایی کنند نگران نباشید چراکه ابزار هایی برای کنترل این اپلیکیشن ها و سایر اپلیکیشن های پیام‌ رسان وجود دارد.

با استفاده از یک ابزار کنترل والدین به نام سامانه مراقبت از خانواده که به‌اختصار SFP نامیده می‌ شود قادر خواهید بود تا کنترل کاملی بر روی اپلیکیشن های شبکه‌ های اجتماعی، پیام‌ ها، تماس‌ ها و اینترنت مورد استفاده توسط فرزندتان را نظارت و کنترل کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی