آشنایی با نرم افزار کنترل والدین

نرم‌ افزار کنترل والدین(Parental Control Software) چیست؟

نرم‌ افزار کنترل والدین به طیف وسیعی از برنامه‌ ها و منابعی گفته می‌ شود که بر روی طیف وسیعی از دستگاه‌ های مختلف با تکنولوژی‌ های متفاوت قابل‌ استفاده است که نقطه‌ ی مشترک تمامی این برنامه‌ ها تسهیل کنترل کردن یک کاربر می‌ باشد؛ به‌ طور عام والدین از این نرم‌ افزار ها برای کنترل و دسترسی به فرزندانشان استفاده می‌ کنند.

یک راه برای تمیز دادن نرم‌ افزار های کنترل والدین(Parental Control) این است که جنبه و تکنولوژی‌ های کاری آن‌ ها را بشناسیم. یک نمونه‌ ی ساده از ابزار های Parental Control قفل کودک بر روی شبکه‌ های تلویزیونی، فیلترینگ محتوا و ابزار های دیگر برای تلویزیون‌ های کابلی می‌ باشد. دیگر انواع ابزار های کنترل خانواده حتی امکان کنترل فعالیت فرزند بر روی اینترنت را می‌ دهد، جایی که بسیاری از والدین اعتقاد دارند اکثر مطالبی که در آن وجود دارد برای کودکان مخاطره‌ آمیز و نامناسب هستند.

یک راه دیگر برای تفکر درباره‌ ی نرم‌ افزار های کنترل والدین این است که راه و روشی که این‌ گونه نرم‌ افزار ها در پیش‌ گرفته‌ اند را مورد بررسی قرار دهیم. برخی ابزار های کنترل والدین بر روی فیلترینگ محتوا کار می‌ کنند و این دقیقاً جایی است که موارد خاصی از محتوا ها مسدود می‌ شوند.

دیگر از این دسته ابزار ها به شما اجازه‌ ی مانیتورینگ بهتر را می‌ دهند، این امکان شاید با شکل دیگر کنترل والدین فرق کند و دقت داشته باشید که مانیتورینگ به معنای فیلترینگ عمل نخواهد کرد، اما به شما این امکان را می‌ دهد که فعالیت فرزند خود را بر روی یک زمینه‌ ی آموزشی و یا اهداف دیگری رهبری کنید.

در پایان می‌ توانیم بگوییم که تمامی این ابزار ها، باعث می‌ شود فرزند شما از تکنولوژی به‌ صورت سازنده و امن استفاده کند.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی